Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Postpandemiczna odbudowa ruchu lotniczego w Europie. 10,2 mln lotów w 2023

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Postpandemiczna odbudowa ruchu lotniczego w Europie. 10,2 mln lotów w 2023
fot. IGA Istanbul Airport
W ciągu 365 dni ubiegłego roku w Europie odbyło się 10,2 mln lotów, o 1,1 mln mniej niż w rekordowym dla branży roku 2019. Najwięcej operacji linie zrealizowały 7 lipca, kiedy odbyło się aż 34 367 rejsów. Najszybciej rozwijały się linie niskokosztowe, a Ryanair pozostał największym przewoźnikiem lotniczym na Starym Kontynencie.

Zakończony trzy tygodnie temu 2023 rok był pod znakiem dalszej odbudowy ruchu lotniczego, zakłóconego pandemią koronawirusa. Zarówno linie lotnicze, jak i lotniska zanotowały wzrosty prowadzonej działalności, lecz tylko w niektórych przypadkach wartości liczbowe były większe od tych, które odnotowane zostały w 2019 roku.

Postpandemiczna odbudowa ruchu

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku na Starym Kontynencie linie lotnicze zrealizowały 10,2 mln lotów, o 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2022. Mimo że liczba lotów w Europie wykazuje ciągły wzrost, ubiegłoroczny wynik jest w dalszym ciągu niższy od przedpandemiczych rezultatów. 10,2 mln operacji lotniczych oznacza, że rynek lotniczy odbudował się w 92 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Odnotowane wyniki byłyby wyższe, gdyby nie zamknięte niebo w Ukrainie oraz konflikty w Izraelu i Armenii.

Większość państw w Europie odnotowała wzrost dziennej liczby operacji lotniczych. Najwięcej lotów realizowano w Wielkiej Brytanii. W Zjednoczonym Królestwie każdego dnia średnio odbywało się 5 290 lotów, o 13 proc. więcej niż w roku 2022. Hiszpania i Niemcy zajęły odpowiednio drugą i trzecią lokatę. W obu krajach dzienna liczba operacji przekroczyła 4,5 tys.

W Polsce każdego dnia odbywało się średnio 1 107 lotów. Według Eurocontrol ruch w Polsce wzrósł rok do roku o 14 proc. Najmniej operacji realizowano było na lotniskach w Bośni i Hercegowinie i Słowenii. W bałkańskim państwie odbywało się zaledwie 57 lotów, podczas gdy porty słoweńskie obsługiwały o dwie operacje więcej, co dobitnie pokazuje, jak Słowenia – po bankructwie Adria Airways – ma ograniczoną bezpośrednią łączność lotniczą.
Ryanair największym operatorem

Grupa irlandzkich tanich linii lotniczych w dalszym ciągu dzierży tytuł największego operatora lotniczego na Starym Kontynencie. Każdego dnia Buzz, Lauda, Malta Air i Ryanair DAC realizowały średnio 2 813 lotów, o 11 proc. więcej niż w roku 2022 i aż o 21 proc. więcej niż w roku 2019. Drugim największym operatorem okazała się grupa easyJet, lecz brytyjski, niskokosztowy przewoźnik realizował dziennie o 1 336 lotów mnie niż Ryanair. Wynik easyJeta mimo że jest wysoki, to jest niższy od wyniku zanotowanego w przedpandemicznym roku 2019, wtedy linie realizowały o 12 proc. więcej lotów. Podjum zamknęły Turkish Airlines, które wykonywały średnio 1 443 rejsy, o 16 proc. więcej niż w roku 2022.

Czwarte miejsce zajęła Lufthansa, która jako ostatnio przewoźnik przekroczył poziom jednego tys. lotów dziennie. Polskie Linie Lotnicze LOT, wykonując średnio 282 loty dziennie, zajęły, odległe, 22. miejsce. Mniej lotów od przewoźnika znad Wisły wykonywały linie lotnicze takie jak, Jet2, Finnair, SunExpress czy Aer Lingus.

Paliwo tańsze, to przeloty droższe

Dla większości linii lotniczych w Europie ubiegły rok był dobry. Przewoźnicy, oprócz dobrych wyników przewozowych, odnotowali zyski netto. Dla operatorów jednym z większych kosztów stałych jest cena paliwa. Mimo wykonania o 10 proc. więcej lotów niż w roku 2022, przewoźnicy lotniczy zapłacili za paliwo o 20 proc. mniej, albowiem średnia cena lotniczej kerozyny wyniosła 2,81 złotych za litr.

Realizacja operacji lotniczych w Europie staje się z roku na rok coraz droższa. W zeszłym roku wyspecjalizowane organy nadzoru żeglugi powietrznej otrzymały od linii lotniczych z tytułu opłat trasowych łącznie 9,5 mld euro, o 1,5 mld więcej niż w roku tym samym okresie roku wcześniejszego, podczas gdy w roku 2019 linie z tytułu opłat przelotowych zapłaciły 7,9 mld euro.

Większe opóźnienia

W ubiegłym roku spadł poziom punktualność realizowanych operacji lotniczych. Terminowość przylotów zanotowała poziom 71 proc. i spadła o 0,3 pkt proc. w porównaniu w rokiem wcześniejszym. Gorzej prezentuje się punktualność odlotów, gdyż wyniosła ona zaledwie 65,2 proc., o 0,7 pkt proc. mniej niż w roku 2022. To o 7,5 pkt proc. gorszy wynik od tego, który odnotowany został w roku 2019. Średni czas opóźnienia operacji wyniósł 17,7 min. Duże opóźnienia w realizacji lotów notowano na lotniskach w Marsylii, Karlsruhe i Paryżu, a także w Reims, Monachium i Budapeszcie.

Na spadek terminowości realizacji lotów wpłynęło szczególnie zagęszczenie lotów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza w węgierskiej przestrzeni powietrznej, gdyż w wyniku zamknięcia ukraińskiego nieba, większa samolotów musi przelatywać przez Węgry. Na wzrost opóźnień wpłynęły także akcje protestacyjnego francuskich kontrolę ruchu lotniczego, którzy strajkowali przez kilka tygodni z rzędu.

W 2023 roku częściej niż w latach poprzednich występowały ekstremalne zjawiska pogodowe. Przez 43 dni warunki pogodowe nie pozwalały realizować zaplanowanych rozkładów lotów, więcej niż połowa lotów była zakłócona. Opóźnienia pogodowe ATFM w roku 2022 trwały przez 18 dni, podczas gdy w przedpandemcznym roku 2019 ekstremalne zjawiska pogodowe zakłóciły realizację operacji w zaledwie 11 dniach.

Największe zakłócenia w lotach odnotowane zostały w portach lotniczy w Amsterdamie, Frankfurcie nad Menem, Londynie (Heathrow), Monachium oraz Stambule. Jednak pomimo zwiększonej liczby lotów ogólne opóźnienia w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATFM) utrzymywały się na stosunkowo stałym poziomie w latach 2023–2022.

Prognoza na 2024 rok

Eurocontrol zakłada, że w scenariuszu bazowym liczba lotów w br. osiągnie poziom 98 proc. z 2019 r., przy czym w niektórych miesiącach liczba operacji lotniczych może być taka sama lub większa w porównaniu z przedpandemicznym rokiem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Biznes i przemysł

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Mateusz Kieruzal 26 stycznia 2024

Gwiazdy Realu Madryt w nowej kampanii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Gwiazdy Realu Madryt w nowej kampanii Emirates

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2024

Ambasador RP w Królestwie Arabii Saudyjskiej: LOT w Rijadzie to sukces!

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Nowy hub logistyczny Chin i Azji podnosi poprzeczkę innowacyjności

Infrastruktura i lotniska

Nowy hub logistyczny Chin i Azji podnosi poprzeczkę innowacyjności

Tomasz Śniedziewski 14 listopada 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Biznes i przemysł

Przejęcie ITA przez Lufthansę niepewne

Mateusz Kieruzal 26 stycznia 2024

Gwiazdy Realu Madryt w nowej kampanii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Gwiazdy Realu Madryt w nowej kampanii Emirates

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2024

Ambasador RP w Królestwie Arabii Saudyjskiej: LOT w Rijadzie to sukces!

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Nowy hub logistyczny Chin i Azji podnosi poprzeczkę innowacyjności

Infrastruktura i lotniska

Nowy hub logistyczny Chin i Azji podnosi poprzeczkę innowacyjności

Tomasz Śniedziewski 14 listopada 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5