Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Nowy hub logistyczny Chin i Azji podnosi poprzeczkę innowacyjności

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Nowy hub logistyczny Chin i Azji podnosi poprzeczkę innowacyjności
Fot: Masakatsu Ukon (Flickr/CC)
Otwarty w lipcu ubiegłego roku w Chinach pierwszy wyspecjalizowany hub logistyczny Azji już teraz może mówić o sukcesie, przyciągając operatorów z Chin oraz z zagranicy. Lotnisko mocno stawia na innowacje i inteligentne operacje, informuje magazyn Orient Aviation.

Na tle portów lotniczych świata oraz Chin zakładana przepustowość miliona pasażerów rocznie do 2025 r. nie robi większego wrażenia, jednak samo lotnisko Ezhou Huahu w chińskiej prowincji Hubei wzbudza zainteresowanie. Wszystko za sprawą specjalizacji w obsłudze cargo lotniczego i zaangażowania w ten model biznesowy - Ezhou Huahu jest pierwszym wyspecjalizowanym hubem logistycznym w Azji oraz czwartym na świecie, stworzonym od podstaw przez Grupę SF Express, dlatego to nie liczba pasażerów jest wyróżnikiem nowej jakości obiecywanej przez władze portu.

Nowa brama do Chin

Operacje pasażerskie portu lotniczego Ezhou Huahu wystartowały w lipcu 2022 r., a następnie, pod koniec listopada, lotnisko zainaugurowało działalność cargo. W sierpniu tego roku posługujący się kodem EHU port lotniczy pozyskał swojego pierwszego klienta zagranicznego, kiedy, kiedy to linie Etihad Cargo wykonały swój inauguracyjny lot towarowy frachtowcem 777-200 z macierzystego węzła w Abu Zabi. Kilka tygodni później linie lotnicze SF Airlines, operator Grupy SF Express, całkowicie przeniosły swoje centrum sortowania na lotnisko, wyznaczając Ezhou Huahu jako główny hub swoich operacji.

Dla Etihad Cargo decyzja o inauguracji lotów do Ezhou Huahu była następstwem porozumienia z SF Airlines o dzieleniu przestrzeni ładunkowej, otwierającym możliwość realizowania intermodalnych operacji na rynku Chin.

- Oferujące połączenie z pięcioma klastrami miast w Chinach za pośrednictwem infrastruktury kolejowej, wodnej, ekspresowej i transportu powietrznego, lotnisko Ezhou Huahu jest pierwszym w regionie wyspecjalizowanym profesjonalnym lotniskiem cargo. Inauguracja cotygodniowych operacji cargo z Abu Zabi otwiera możliwości współpracy pomiędzy Etihad Cargo i SF Airlines, ułatwiając nam dotarcie na rynek chiński, kluczowy region dla naszych linii, jak i klientów oraz partnerów Etihad Cargo - powiedział Leonard Rodrigues, dyrektor ds. zarządzania przychodami, flotą i siecią w Etihad Cargo.

Etihad nie jest jedynym przewoźnikiem z Bliskiego Wschodu, który zwiększa obecność na rynku Państwa Środka. Niedawno linie Emirates SkyCargo dodały cztery loty towarowe tygodniowo do Chin – sześć bezpośrednich lotów cargo do Szanghaju, dwa do Pekinu i cztery do Kantonu, zwiększając tym samym łączne oferowanie ładowności cargo na trasach do tego kraju do 400 ton tygodniowo.

Nowa jakość dzięki innowacjom

Zdaniem Etihad Cargo, za przewagą konkurencyjną nowej trasy cargo do Ezhou Huahu przemawiają liczne udogodnienia i innowacje zastosowana przez ten port lotniczy.

- Najnowocześniejsze udogodnienia i inteligentne technologie dostępne na lotnisku reprezentują przyszłość transportu lotniczego, powiedział Rodrigues, dodając że linie Etihad Cargo są w pełni zaangażowane w osiągnięcie wzajemnego wzrostu i wzmocnienie więzi między ZEA a Chinami, w oparciu o sukces nowej trasy.

O tym, jak bardzo Ezhou Huahu stawia na innowacyjność świadczy fakt, że deweloperzy lotniska przy jego budowie złożyli ponad 70 wniosków patentowych oraz o ochronę praw własności autorskiej zastosowanych technologii z takich dziedzin jak 5G, Big Data, działania w chmurze, czy sztucznej inteligencji (AI), mających sprawić iż lotnisko będzie wyróżniało się na tle branży bezpieczeństwem i ekologią. Przykładowo, pod drogami startowymi i kołowania zainstalowano ponad 50 tys. czujników wykrywających fale wibracji wywoływane przez poruszające się samoloty, dzięki czemu można skuteczniej monitorować ruch na lotnisku i zapobiegać kolizjom.

Lotnisko wyposażone jest w dwie drogi startowe o długości 3,6 tys. i oferuje 124 miejsca postojowe dla samolotów. Centrum cargo lotniska Ezhou Huahu dysponuje powierzchnią 23 tys. m kw., centrum tranzytu ładunków powierzchnią prawie 700 tys. m kw. Skala operacji portu ma odpowiadać największym hubom cargo na świecie, w tym lotnisku w Memphis, pełniącemu rolę hubu FedEx.

Inteligentny system sortowania ładunków w logistycznym centrum przeładunkowym pozwolił na znaczne podniesienie wydajności operacji. Obecnie umożliwia ona przeładunek 280 tys. paczek na godzinę, w przyszłości możliwe jest podniesienie wydajności, tak by osiągnąć poziom przeładunku 1,16 mln paczek na godzinę.

Główny hub SF Airlines

Swoim własnym centrum sortowania dysponuje Grupa SF. Operujące z lotniska linie lotnicze SF Airlines należą do SF Express, czołowego operatora logistycznego Chin, który posiada również 46 proc. udziałów w spółce Hubei International Logistics Airport Co. Ltd. zarządzającej lotniskiem Ezhou Huahu. Centrum przeładunkowe SF na lotnisku Ezhou Huahu wyposażone jest w siedem linii sortowania, których całkowita długość wynosi 210 kilometrów. Przy prędkości roboczej wynoszącej 70 kilometrów na godzinę centrum może obsłużyć aż do 500 tys. paczek w ciągu 60 min.

Linie SF Airlines stale zwiększają liczbę krajowych lotów cargo na lotnisku, zaczynając od sześciu lotów dziennie, poprzez 13, a obecnie obsługując 30. Sama siatka połączeń przewoźnika obejmuje 42 trasy krajowe cargo. Szybki rozwój spowodował, że ogólna liczba lotów pasażerskich i towarowych na lotnisku przekroczyła 100, umacniając jego pozycję jako dobrze prosperującego węzła cargo.

Zlokalizowane w prowincji Hubei lotnisko planuje otworzyć do 2025 r. 10 międzynarodowych tras towarowych i 50 tras krajowych, a roczna przepustowość frachtu i poczty wyniesie 2,45 mln ton.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Qatar z regularnym połączeniem Cargo z Warszawy

Biznes i przemysł

Qatar z regularnym połączeniem Cargo z Warszawy

Łukasz Malinowski 05 października 2023

Szczecin powinien pójść drogą Liege i postawić na cargo?

Infrastruktura i lotniska

Szczecin powinien pójść drogą Liege i postawić na cargo?

Redakcja/inf. pras. 03 października 2023

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Ponad 6300 odstawionych samolotów. Dominują szerokokadłubowce

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Qatar z regularnym połączeniem Cargo z Warszawy

Biznes i przemysł

Qatar z regularnym połączeniem Cargo z Warszawy

Łukasz Malinowski 05 października 2023

Szczecin powinien pójść drogą Liege i postawić na cargo?

Infrastruktura i lotniska

Szczecin powinien pójść drogą Liege i postawić na cargo?

Redakcja/inf. pras. 03 października 2023

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Ponad 6300 odstawionych samolotów. Dominują szerokokadłubowce

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5