Partner serwisu
Biznes i przemysł

Polska Grupa Lotnicza zbuduje w Rzeszowie bazę techniczną dla samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PLL LOT

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Polska Grupa Lotnicza zbuduje w Rzeszowie bazę techniczną dla samolotów
fot. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka
PGL ogłosił plany budowy na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka centrum serwisowego dla samolotów pasażerskich, które będzie w stanie obsługiwać maszyny szerokokadłubowe, takie jak np. Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 i Airbus A350. To będzie największa tego typu baza w Europie Środkowo-Wschodniej.

Pod listem intencyjnym w tej sprawie podpisali się dziś (24 września) prezes Polskiej Grupy Lotniczej i Polskich Linii Lotniczych LOT Rafał Milczarski, marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl i wicemarszałek Podkarpacia Bogdan Romaniuk. Strony zobowiązały się do podjęcia działań na rzecz ulokowania przez PGL w rejonie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka nowoczesnego centrum serwisowego samolotów pasażerskich.

Baza MRO (Maintenance Repair & Overhaul) ma zostać zbudowana w Rzeszowie przez Polską Grupę Lotniczą we współpracy z LOT Aircraft Maintenance Services (LOT AMS). Na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka zostaną ulokowane hangary do obsługi technicznej, które będą przystosowane do przyjęcia najnowocześniejszych samolotów szerokokadłubowych świata, takich jak np. Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 i Airbus A350.

Wiadomo na pewno, że w hangarach nie będą serwisowane wyłącznie samoloty Polskich Linii Lotniczych LOT. Rafał Milczarski chce te usługi rozszerzać i znajdywać nowych klientów. – Zamierzam wykorzystać wszystkie szanse do tego, aby jak najwięcej biznesu trafiło do Polski. Będą tu przylatywać samoloty najróżniejszych przewoźników – dodał prezes LOT-u. Zatrudnienie znajdzie docelowo około 300 osób, ale będzie to zależało od liczby samolotów i rodzaju prac przy nich wykonywanych. 

W pierwszym etapie inwestycji powstanie hangar do obsługi dwóch samolotów szerokokadłubowych jednocześnie. Inwestycja będzie miała wartość 100 mln zł. Drugi etap przewiduje budowę kolejnego hangaru. Działka pod budowę obiektów będzie mieć około 3 hektarów. Termin realizacji inwestycji jest szacowany na około 3 lata, choć prezes LOT-u nie kryje, że chciałby, aby okres pozyskiwania pozwoleń został skrócony. Wiadomo jednak, że inwestycja ta jest kwestią licznych procedur, nie mówiąc już o samej budowie.

– PGL docenia unikalne zasoby, kompetencje i doświadczenie Województwa Podkarpackiego dla szeroko rozumianego transportu lotniczego. W nowym centrum serwisowym samolotów znajdzie zatrudnienie wysoce wykwalifikowana kadra inżynierów i mechaników lotniczych, których źródłem będą m.in. Dolina Lotnicza i Politechnika Rzeszowska – mówi Rafał Milczarski, prezes PGL i LOT. – Powstanie bazy serwisowej dla samolotów pasażerskich na Podkarpaciu to dowód na to, że rozwój spółek wchodzących w skład PGL i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza rozwój nie tylko w sąsiedztwie Warszawy i Łodzi, ale też w innych regionach Polski. Baza MRO na terenie lotniska Rzeszów-Jasionka będzie pozytywnym bodźcem dla rynku pracy i dla gospodarki – dodaje.

Milczarski argumentuje, że LOT chce biznesowo korzystać na zasobach województwa podkarpackiego. – PLL LOT ciągle się rozwijają i będą mieć coraz więcej samolotów we flocie. Obecnie mamy ograniczone możliwości w dokonywaniu przeglądów największych samolotów, a nie chcemy obudzić się za kilka lat z pustką w głowie – stwierdza prezes narodowego przewoźnika.

Jasionka z rekordowymi wynikami

– Rynek lotniczy w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija, czego najlepszym przykładem jest Rzeszów i województwo podkarpackie. Jasionka notuje rekordowe wyniki, zarówno na kierunkach europejskich, jak i na trasie do Nowego Jorku. Rola Polski w regionie nieustannie rośnie, w związku z tym podejmujemy szereg działań inwestycyjnych, w tym budujemy Centralny Port Komunikacyjny. Najnowsza inwestycja Polskiej Grupy Lotniczej w Rzeszowie-Jasionce spowoduje, że również pod względem obsługi przewoźników lotniczych będziemy mogli pełnić kluczową rolę w regionie Europy Środkowej i Wschodniej – mówi Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury.

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka zadeklarował umożliwienie nabycia działek niezbędnych do przeprowadzenia inwestycji, a także wsparcie w ich skomunikowania i uzbrojenia w stopniu niezbędnym do jej przeprowadzenia. Z kolei samorząd Podkarpacia zobowiązał się, że będzie wspólpracował z PGL i LOT AMS w procesie szkolenia i pozyskiwania pracowników potrzebnych do obsługi bazy serwisowej, m.in. poprzez stworzenie programów szkolenia w szkołach średnich i wyższych z całego regionu.

– Dzisiejszy list intencyjny potwierdza kierunek, jaki obraliśmy dla rozwoju Portu Lotniczego w Jasionce, a przede wszystkim słuszność realizowanych inwestycji na lotnisku. Jasionka to jest nasze centrum komunikacyjne, przy czym mam na myśli nie tylko ruch pasażerski, ale też ruch cargo, a także zlokalizowane tu firmy z branży lotniczej, które korzystają z lotniska, i właśnie dlatego chcemy je w dalszym ciągu rozwijać. Powyższe działania wynikają z naszej strategii, przy wyznaczaniu i realizacji której mieliśmy na uwadze także dynamiczny rozwój naszego narodowego przewoźnika i plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – mówi marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.

Jak dodał, to dla lotniska nowa jakość funkcjonowania. Do połączeń komunikacyjnych w Rzeszowie doszły niedawno usługi okołolotniskowe, takie jak budowa hotelu wraz z PPL-em czy rozwojem cargo. Teraz będzie to obsługa samolotów. Inwestycja ma, zdaniem marszałka, wykorzystać potencjał i kadrę lotniska.

Jak dodaje prezes lotniska w Rzeszowie, Michał Tabisz, deklaracja Polskiej Grupy Lotniczej i władz regionu rysuje długoterminową perspektywę rozwoju. – Stwarza szansę na utworzenie w Jasionce ważnego ośrodka na europejskim rynku MRO. Już dziś dysponujemy największym w Polsce hangarem, niemniej powstanie nowej infrastruktury, dedykowanej do obsługi technicznej floty LOTu pozwoli na optymalne wykorzystanie zasobów naszego portu lotniczego i jego lokalizacji – dodaje Tabisz.

Światowa flota powiększa się

– Komunikacja lotnicza odnotowuje bardzo silne tendencje wzrostowe. Światowa flota samolotów pasażerskich w 2017 r. powiększyła się o 4 proc. w stosunku do roku poprzedniego, co dało aż 31 tys. nowych samolotów. Boeing przewiduje, że w latach 2017-2034 zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników technicznych wzrośnie aż do 754 tysięcy. Należy wykorzystywać sprzyjającą koniunkturę, która prognozuje ogromne zapotrzebowanie na usługi MRO. Głęboko wierzę, że inwestycja w Rzeszowie, będzie nie tylko korzystna dla spółek PGL, czy regionu Podkarpacia, ale także dla całego sektora polskiego lotnictwa. Dzięki nowoczesnej bazie będziemy mogli zwiększyć udział eksportu usług przeglądów samolotów wąsko- i szerokokadłubowych dla światowych linii lotniczych – mówi Łukasz Siwiński, członek zarządu AMS ds. technicznych.

LOT konsekwentnie rozwija działalność na Podkarpaciu. W kwietniu br. przewoźnik uruchomił bezpośrednie połączenie między Rzeszowem a Newark, drugim po JFK portem obsługującym Nowy Jork. Tym samym LOT przywrócił pasażerom z Podkarpacia bezpośrednią łączność z jednym z najważniejszych ośrodków Polonii Amerykańskiej. Miesiąc wcześniej LOT zainaugurował połączenie między Rzeszowem a Tel Awiwem. Pierwsze jest obsługiwane jest samolotami Boeing 787 Dreamliner, a drugie Boeing 737 MAX 8. Oba połączenia zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną Podkarpacia.

W 2016 r. LOT AMS wstąpił do Stowarzyszenia Dolina Lotnicza, którego celem jest umacnianie roli południowo-wschodniej Polski jako jednego z istotnych europejskich ośrodków przemysłu lotniczego. W 2018 r. LOT objął patronatem klasę stewardes w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Tarnobrzegu, zapewniając m.in. cykliczne szkolenia w siedzibie LOT-u w Warszawie.

Jak to się zaczęło

W styczniu br. premier Mateusz Morawiecki powołał Polską Grupę Lotniczą, która jest spółką akcyjną z kapitałem 1,2 mld zł. W sierpniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na przejęcie przez PGL spółek LOT, LOT AMS i LS Airport Services. Ta decyzja stanowi zielone światło dla budowy grupy lotniczej, czyli konsolidacji aktywów Skarbu Państwa na rynku lotniczym.

Dotychczas firmy działające w sektorze lotniczym, a będące własnością państwa, nie miały wspólnie określonych celów i strategii działania, co z perspektywy właściciela może oznaczać, że nie przynoszą one maksymalnych korzyści. PGL ma konsolidować wybrane aktywa Skarbu Państwa na rynku lotniczym.

Spółki lotnicze, które wejdą do PGL mają zachować odrębność organizacyjną, ale będą realizowały wspólną strategię odpowiadającą potrzebom rynku lotniczego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Każda z nich ma zachować swoją tożsamość, odrębność kapitałową i będzie prowadziła konkurencyjną działalność na rynku usług lotniczych. Projekt PGL jest jednym z elementów realizacji rządowej Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

W obrębie grupy zostanie utworzona również nowa firma, zajmująca się leasingiem samolotów – Polski Fundusz Leasingu Lotniczego. Będzie on specjalizował się w pozyskiwaniu i leasingowaniu przewoźnikom samolotów, wykonując tę działalność na całkowicie rynkowych warunkach. Podmiot mógłby rozpocząć pozyskiwanie samolotów jeszcze w tym roku, wraz z dostawą maszyn na początku roku 2020. Pierwszym klientem spółki miałby zostać LOT. Najważniejszym punktem ma być pozyskanie samolotów. Milczarski nie chce jednak ograniczać się pozyskiwania odrzutowców jednego producenta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polscy piłkarze na mecze Euro 2024 pojadą koleją

Pasażer i linie lotnicze

Polscy piłkarze na mecze Euro 2024 pojadą koleją

Michał Szymajda 13 kwietnia 2024

Anglia: Nowoczesne skanery bagażu później niż planowano

Infrastruktura i lotniska

ITA Airways jak Alitalia. Kolejny rok, kolejna strata

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT: 693 tys. pasażerów w lutym. Wzrost o 9,3 proc.

Pasażer i linie lotnicze

LOT: 693 tys. pasażerów w lutym. Wzrost o 9,3 proc.

Łukasz Malinowski 19 marca 2024

MAP: LOT chce kupić 84 samoloty. Airbus i Embraer w resorcie

Prawo i polityka

20 lat E-Jetów Embraera w PLL LOT i na świecie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Polscy piłkarze na mecze Euro 2024 pojadą koleją

Pasażer i linie lotnicze

Polscy piłkarze na mecze Euro 2024 pojadą koleją

Michał Szymajda 13 kwietnia 2024

Anglia: Nowoczesne skanery bagażu później niż planowano

Infrastruktura i lotniska

ITA Airways jak Alitalia. Kolejny rok, kolejna strata

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT: 693 tys. pasażerów w lutym. Wzrost o 9,3 proc.

Pasażer i linie lotnicze

LOT: 693 tys. pasażerów w lutym. Wzrost o 9,3 proc.

Łukasz Malinowski 19 marca 2024

MAP: LOT chce kupić 84 samoloty. Airbus i Embraer w resorcie

Prawo i polityka

20 lat E-Jetów Embraera w PLL LOT i na świecie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5