Partner serwisu
Biznes i przemysł

„Absolutnie za”, „Dobry kierunek rozwoju”. Eksperci o powstaniu Polskiej Grupy Lotniczej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
„Absolutnie za”, „Dobry kierunek rozwoju”. Eksperci o powstaniu Polskiej Grupy Lotniczej
fot. Lotnisko Chopina
Wszystko wskazuje na to, że Polska będzie miała jeszcze jedną grupę – tym razem lotniczą. I chociaż sam pomysł utworzenia nowej spółki, zrzeszającej najważniejsze firmy lotnictwa cywilnego, nie jest nowy, eksperci uważają, że decyzja rządu jest krokiem w dobrą stronę. Także dla narodowego przewoźnika, PLL LOT.

Wstępnie do Polskiej Grupy Lotniczej ma wejść kilka krajowych firm lotniczych: poza LOT-em również LOT AMS, zajmujący się obsługą techniczną samolotów i LS Airport Services, odpowiedzialny za obsługę naziemną pasażerów i ładunków. Docelowo podmiot ma zrzeszać najważniejsze spółki lotnictwa pasażerskiego w Polsce. Konkretny skład grupy powinnyśmy poznać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. W ramach nowego podmiotu ma powstać nowa firma, zajmująca się leasingiem samolotów.

Pomysł nie jest nowy, ale jest dobry

Zapytani przez nas eksperci wskazują, że pomysł utworzenia spółki, która z definicji byłaby nastawiona na współpracę i konsolidację polskiej branży lotniczej, jest dobry. Pomysł nie jest nowy, powstał już kilka lat temu, natomiast wtedy LOT miał zakaz dołączania do wszelkiego rodzaju konsorcjów, ze względu na pomoc publiczną, jaką przyjął w celu restrukturyzacji. Teraz jednak narodowy przewoźnik nie podlega żadnym limitom w tej kwestii.

Struktura nowej grupy musi być przejrzysta – zwraca uwagę Adrian Furgalski z ZDG TOR, komentując kwestię pomocy publicznej, którą narodowy przewoźnik otrzymał w roku 2012. – Rząd nie może sobie pozwolić na to, by w jakiś niejasny sposób, bez zgody Komisji Europejskiej, przekazać przewoźnikowi kolejne kwoty – komentuje Furgalski. Jak zapewniał Rafał Milczarski, który ma stanąć na czele Polskiej Grupy Lotniczej, o to można być spokojnym. – Wobec żadnej ze spółek, które wejdą w skład PGL, nie ma już dzisiaj mowy o konieczności jakiejkolwiek pomocy publicznej czy programach ratunkowych. Ich sytuacja jest ustabilizowana – podkreślał prezes PLL LOT. Dodatkowo, na tym etapie zaawansowania procesu, pytania do Komisji Europejskiej mają nie być konieczne.

Pomysł założenia nowej grupy chwali także dr Tomasz Balcerzak z Uczelni Łazarskiego. – Uważam, że pomysł jest dobry, zwłaszcza z głównego, jak rozumiem, powodu zorganizowania tej grupy, czyli utworzenia firmy leasingowej – stwierdza ekspert. Rynek bowiem stale rośnie, a wraz z nim wzrasta zapotrzebowanie na podmiot, który byłby w stanie leasingować samoloty. – Najbardziej doświadczonym partnerem w Polsce do tego typu przedsięwzięć jest moim zdaniem PKO BP – dodaje dr Balcerzak. Ekspert zwraca uwagę, że powszechnym jest, iż w Europie Zachodniej banki inwestują w lotnictwo. W Polsce natomiast rynek wciąż raczkuje i każe czekać na swoje pięć minut.

– Ważne jest to, żeby ta grupa pracowała nie tylko ze sobą, ale również współpracowała z innymi partnerami z zewnątrz, co stwarza możliwości zwiększenia wpływów i ilości kontraktów, a z drugiej strony niweluje ryzyka, które w skali naszego kraju mogłyby się pojawić – dodaje ekspert.

LOT ma apetyt na więcej

– Wchodzimy w 2018 rok z dobrymi perspektywami na przyszłość, zarówno jeśli chodzi o konsolidację rynku lotniczego w Polsce, jak i inwestowania w ten rynek. Klient jest początkiem i końcem każdego naszego działania. Jako LOT nie chcemy być gnuśni – zapowiada prezes narodowego przewoźnika i przyszły prezes PGL. Obecnie największym problemem przewoźnika jest wyczerpująca się przepustowość Lotniska Chopina.

A linie lotnicze radzą sobie coraz lepiej. LOT osiągnął 280 mln zł zysku z działalności podstawowej za ubiegły rok. To wynik o 100 mln zł lepszy niż w roku 2016. W minionym roku linie przewiozły prawie 7 mln pasażerów, a mają ambicje na więcej. – Liczę, że w przyszłym roku dojdziemy do bariery 9 mln pasażerów, co może być historycznym wynikiem – zapowiada Rafał Milczarski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Punktualność spada. LOT czwarty w Europie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Punktualność spada. LOT czwarty w Europie

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5