Nieco ponad 540 nowych samolotów zamówiono podczas zakończonego 16. Międzynarodowego Salonu Lotniczego Dubai Airshow w Dubaju. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem zamówień dokonanych podczas tegorocznych targów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
542 sprzedane samoloty
Łącznie podczas
Dubai Airshow 2021 zamówiono 542 nowe maszyny, to o 51 proc. więcej niż w 2019 r., kiedy to pozyskano 357 samolotów. Poprzednie targi odbywały się jednak w cieniu Paris Air Show, na których sprzedano wówczas prawie 900 samolotów. W tym roku paryskie targi zostały odwołane stąd lepszy wynik Dubaju.
W ilości potwierdzonych zamówień (tzw. firm orders) bez wielkiego zaskoczenia wygrał Airbus. Ostatecznie ranking ułożył się następująco: Airbus, Boeing, ATR oraz Embraer. Wielkimi nieobecnymi wśród firm zbierających zamówienia był Bombardier (samoloty biznesowe), Irkut (MC-21 i Suchoj SSJ100) czy chiński COMAC (C919). Ci producenci nie otrzymali ani jednego zamówienia na samoloty komercyjne.
Warto dodać, że największe zamówienia złożyły trzy firmy:
Indigo Partners, która kupiła 255 airbusów z rodziny A320neo,
Air Lease Corporation, która zamówiła 111 airbusów (A220, A321neo, A330neo i A350F) oraz linia
Akasa Air zamawiając 72 samoloty z rodziny B737 MAX. Nasze zestawienie producentów zostało ułożone według każdego rodzaju zamówień czyli tzw. firm orders, a także zobowiązań do zakupu (tzw. MoU lub LoI).
Airbus - 408 zamówionych samolotówProducent z Tuluzy otrzymał zamówienia na 408 samolotów. Najpopularniejszymi sprzedawanymi samolotami przez Airbusa okazał się A321neo i A321XLR. Tych maszyn zamówiono lub zobowiązano się do zakupu aż 358 sztuk. A321XLR, który ma być rewolucją ekonomiczności wśród samolotów wąskokadłubowych na dalekich dystansach, cieszył się nadal sporym zainteresowaniem. Ponownie zaczęły się sprzedawać airbusy A220 i A330neo. Airbus także zebrał zamówienia na maszyny wojskowe A330 MRTT i A400M.
Warto także dodać, że podczas Dubai Airshow producent ogłosił długo wyczekiwanego A350 w wersji cargo i zebrał w sumie 11 zobowiązań do zakupu. Dużym zaskoczeniem był brak zainteresowania pasażerskimi A350. Zamówienia Airbusa kształtują się następująco:
Boeing - 101 zamówionych samolotówBoeing uplasował się na drugim miejscu wśród producentów samolotów. Mimo kryzysów COVID-19 oraz wizerunkowego amerykański producent otrzymał zamówienia i zobowiązania na 101 samolotów. Najbardziej popularnym samolotem, ku zaskoczeniu całej branży, okazał się boeing 737 MAX, a wśród samolotów szerokokadłubowych maszyny cargo. Zamówienia Boeinga kształtują się następująco:
ATR - 30 zamówionych samolotówATR uplasował się na trzecim miejscu wśród ilości zamówień. Producent w Dubaju zaprezentował najnowszy model ATR-a 72-600, a także ogłosił
nowe silniki Pratt & Whitney Canada PW127XT jakie będą napędzać te turbośmigłowe samoloty. Dla ATR-a był to jeden z najlepszych salonów lotniczych w ostatnim czasie. Zamówienia ATR-a kształtują się następująco:
Embraer - trzy zamówione samolotyCzwarte miejsce przypadło brazylijskiemu Embraerowi. Producent otrzymał zamówienie tylko na trzy samoloty. Na targach Embraer zaprezentował najnowszego E195-E2, KC-390 oraz samoloty biznesowe Preator. Zamówienia Embraera kształtują się następująco:
Overland Airlines Nigeria – 3 x E175 Plus (Firm)