Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Plan PPL na Radom. Cargo i MRO „uzdrowi” inwestycję?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Plan PPL na Radom. Cargo i MRO „uzdrowi” inwestycję?
fot. Welcome Airport Services
Lotnisko Warszawa-Radom notuje znacznie gorsze wyniki – zarówno pasażersko-operacyjne, jak i finansowe – niż zapowiadały władze Polskich Portów Lotniczych w czasie rządów Zjednoczonej Prawicy. Sytuację może odmienić inwestycja w terminal cargo i hangar do obsługi MRO.

Zgodnie z prognozami w pierwszym, niepełnym roku działalności Radom obsłuży 250 tys. pasażerów, podczas gdy Sadków zdołał odprawić jedynie 103 tys. podróżnych. W kolejnym, pełnym już roku prognozowano wynik pasażerski na poziomie 450 tys., a doliczono się 112 tys. osób, czyli jedną czwartą zakładanego planu biznesowego. W maju z Lotniska Warszawa-Radom skorzystało 2,9 tys. pasażerów, czyli o 51 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu roku poprzedniego. Od początku 2025 roku port obsłużył 18,9 tys. podróżnych, o jedną trzecią mniej niż przed rokiem.

Prognozy wzrostu ruchu pasażerskiego nie są po myśli Radomia, a w rozwój nie wierzy nawet Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), które prognozuje, że zmodernizowane za ponad 800 milionów złotych lotnisko może dopiero za trzy dekadyobsłuży w jednym roku 800 tys. pasażerów, choć infrastruktura pozwala na obsługę już teraz trzech milionów podróżnych. Szansą dla Radomia ma być zgoda na loty nocne, która obejmuje 35 operacji cywilnych w ciągu dnia i 10 operacji lotniczych w nocy, a także loty szkoleniowe. 45 lotów pasażerskich przekłada się na obsługę 22/23 rotacji każdego dnia, lecz trzeba wziąć pod uwagę, że taką ofertę lotów muszą – przede wszystkim – zaoferować regularne linie lotnicze lub przewoźnicy czarterowi.

Lotnisko Radom, które stało się lotniskiem koordynowanym pierwszej kategorii (za obsługę koordynacyjną odpowiada zewnętrzna firma – Airport Coordination Limited – która zarządza już slotami na Lotnisku Chopina i w poznańskim porcie lotniczym Ławica), może czekać lepsza przyszłość, gdyż Polskie Porty Lotnicze rozważają inwestycję w terminal cargo i hangar obsługi MRO. Marcin Danił, członek zarządu lotniczego giganta, w rozmowie z portalem „Twój Radom” wyznał, że jednym z błędów popełnionych na etapie projektowania lotniska było pominięcie możliwości obsługi cargo już od samego początku funkcjonowania portu. 

Inwestycja w Sadków polegała na budowie tylko infrastruktury pasażerskiej, gdyż kilka lat wstecz założono, że cargo będzie obsługiwało „Okęcie”. – Dziś prowadzimy rozmowy, aby ten błąd naprawić, ponieważ widzimy duże zainteresowanie obsługą frachtu lotniczego w Radomiu. Aby to zrealizować, potrzebna będzie odpowiednia infrastruktura – wskazał Danił. Możliwość wykonywania lotów nocnych ma być magnesem do ewentualnego przyciągnięcia operatorów all-cargo. Właściciel i zarządca radomskiego lotniska rozważa uczynienie Radomia jako portu, w którym dokonywane będą obsługa i serwisowanie samolotów. To oznacza, że wybudowany były hangar MRO.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Adriatic Express PKP Intercity już w Rijece [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

Adriatic Express PKP Intercity już w Rijece [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 28 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie. Tramwaj na Stegny już jeździ

Pasażer i linie lotnicze

Air France z letnią restauracją na dachu Galerii Lafayette

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Właściciele parkingów planują protest. Twarde stanowisko PPL

Infrastruktura i lotniska

Właściciele parkingów planują protest. Twarde stanowisko PPL

Redakcja 23 maja 2025

PPL "wraca do gry", inwestując w CPK

Infrastruktura i lotniska

PPL "wraca do gry", inwestując w CPK

Rafał Dybiński 20 lutego 2025

"Współpraca CPK i PPL jest fundamentem powodzenia projektu"

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Adriatic Express PKP Intercity już w Rijece [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

Adriatic Express PKP Intercity już w Rijece [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 28 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie. Tramwaj na Stegny już jeździ

Pasażer i linie lotnicze

Air France z letnią restauracją na dachu Galerii Lafayette

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Właściciele parkingów planują protest. Twarde stanowisko PPL

Infrastruktura i lotniska

Właściciele parkingów planują protest. Twarde stanowisko PPL

Redakcja 23 maja 2025

PPL "wraca do gry", inwestując w CPK

Infrastruktura i lotniska

PPL "wraca do gry", inwestując w CPK

Rafał Dybiński 20 lutego 2025

"Współpraca CPK i PPL jest fundamentem powodzenia projektu"

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij