Japońskie Biuro Straży Pożarnej Miasta Hiroszima (Hiroshima City Fire Services Bureau in Japan) odebrało swojego pierwszego airbusa H160, stając się pierwszym na świecie operatorem śmigłowca gaśniczego tego typu.
Nowoczesny śmigłowiec ma wejść do służby na początku 2026 r. i będzie wykorzystywany w szerokim zakresie misji publicznych, takich jak zwalczanie pożarów z powietrza, akcje poszukiwawczo-ratownicze, medyczne oraz operacje reagowania kryzysowego, w tym rekonesans terenów dotkniętych katastrofami.
H160 zostanie wyposażony w zewnętrzny zbiornik gaśniczy, co zwiększy jego możliwości wsparcia personelu naziemnego w gaszeniu pożarów lasów.
- Jesteśmy dumni z tego, że jako pierwsi na świecie wprowadzamy H160 do misji gaśniczych. Jesteśmy przekonani, że jego zaawansowane możliwości i wydajność znacznie wzmocnią działania ratownicze i profilaktyczne naszego miasta. Z tym helikopterem dołożymy wszelkich starań, aby ratować jak najwięcej ludzkich żyć – powiedział Hideki Sadamori, szef Hiroshimy Fire Services Bureau.
Jean-Luc Alfonsi, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Japonii, podkreślił natomiast, iż jest to kolejny etap rozwoju modelu H160 w zakresie misji wielozadaniowych. - To wydarzenie odzwierciedla zaufanie do nowoczesnej technologii i wszechstronności tego helikoptera. Bez względu na to, czy chodzi o gaszenie pożarów lasów, akcje ratunkowe, czy dostarczanie pomocy medycznej – H160 jest zaprojektowany, aby działać w najbardziej wymagających warunkach, z precyzją i bezpieczeństwem – zaznaczył.
H160 zastąpi w służbach ratowniczych Hiroszimy Aérospatiale/Eurocopter Dauphin AS365 N3, które służyły tam od 2006 r. Nowa maszyna wyróżnia się zaawansowaną awioniką, mniejszym hałasem podczas lotu oraz lepszą zwrotnością, co przekłada się na wzrost możliwości operacyjnych i komfort pilotażu.
Airbus Helicopters od 65 lat współpracuje z Japonią, obsługując około 380 śmigłowców na terenie całego kraju. Obecnie trzy z nich są wykorzystywane w służbach publicznych – dwa do celów policyjnych, jeden do obsługi mediów – a kolejne zamówienie złożyło
Miasto Nagoya na jednostkę do działań ratowniczych.
O H160H160 jest funkcjonalnym i aerodynamicznym śmigłowcem, w którym zintegrowano aż 68 różnych technologii opatentowanych przez Airbus Helicopters. Jego udźwig, zasięg i skuteczność czynią z niego śmigłowiec idealnie przystosowany do szerokiej gamy zastosowań. Rozwijając prędkość przelotową 160 węzłów (296 km/h), H160 może przewieźć 12 pasażerów na odległość do 120 mil morskich (222 km) podczas lotu na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego i dysponuje zasięgiem 450 mil morskich (833 km) z 20-minutową rezerwą paliwa wykonując misje porządku publicznego lub poszukiwawczo-ratownicze.
Dodatkowym przełomem technologicznym H160 jest pierwsze zastosowanie seryjne przez Airbus Helicopters łopat wirnika nośnego Blue Edge®, które zmniejszają poziom hałasu o 50 procent, a także umożliwiają zwiększenie udźwigu o 100 kg, w porównaniu z tradycyjnymi łopatami wirnika, zależnie od warunków lotu. H160 jest także pierwszym w historii całkowicie kompozytowym śmigłowcem cywilnym, co powoduje, że jego płatowiec jest lżejszy, bardziej wytrzymały, odporny na korozję i zmęczenie, a zarazem wymaga mniej obsługi.