Realizacja operacji transatlantyckich airbusami 321XLR staje się coraz popularniejsza. Będą tak robić m.in. Air Canada, American Airlines i United Airlines. „Pod prąd” zamierzają iść Delta Air Lines, wykonując operacje do Europy tylko samolotami o szerokim kadłubie.
Pionierem w obsłudze lotów przez Ocean Atlantyckich za pomocą A321LR były linie lotnicze TAP Portugal. Modus operandi skopiowały i wdrożyły JetBlue Airways w operacjach do Wielkiej Brytanii i Amsterdamu, a odbiór A321XLR skłonił Iberię desygnować owe samoloty na trasy do USA i Ameryki Południowej (głównie drugorzędnych miast w Brazylii). Podobnie do Stanów Zjednoczonych Ameryki lata Aer Lingus.
Linie lotnicze, zarówno te o modelu niskokosztowym vel hybrydowym, jak i tradycyjnym, decydują się na eksploatację najnowszego samolotu z rodziny A321neo, albowiem kabinę samolotu o wąskim kadłubie jest znacznie łatwiej wypełnić, co sprawia, że operowanie na bezpośrednich trasach o mniejszym popycie, w tym do niszowych destynacji docelowych, jest rentowe. Wykorzystywanie samolotów szerokokadłubowych do obsługi „transatlantyków”, zwłaszcza między drugorzędnymi miastami w Europie a Wschodnim Wybrzeżem USA, byłoby nieuzasadnione finansowo i operacyjnie.
„Mody” – z powodu „problemów z marką” – wdrażać nie zamierzają jednak Delta Air Lines, mimo że operacje A321XLR do Europy Zachodniej i Afryki Północnej (Maroko) planuje regionalna konkurencja – Air Canada, American Airlines i United Airlines. – Zdecydowaliśmy się nie obsługiwać samolotów wąskokadłubowych na rynku transatlantyckim z powodu problemów z produktem i marką. Dlatego nie będziemy podążać w tym kierunku – powiedział Glen Hauenstein, dyrektor generalny Delta Air Lines na prezentacji wyników finansowych za trzeci kwartał 2025.
Słowa szefa przewoźnika bardzo kontrastują z dotychczasowymi działaniami rynkowych przeciwników – linie lotnicze Air Canada będą wykorzystywać A321XLR do obsługi Edynburga, Majorki i Tuluzy, podczas gdy American Airlines będą eksploatować ten typ wąskokadłubowego samolotu o ultradługim do lotów do „Aten Północy”, czyli szkockiego Edynburga. Przewoźnik z siedzibą Fort Worth mają wkrótce ogłosić kolejne kierunki, do obsługi których desygnowane będą samoloty, z których rezygnuje Wizz Air. Węgrzy odbiorą tylko sześć z 47 zamówionych A321XLR.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.