Francusko-włoski producent samolotów ATR ogłosił, że pierwsza faza procesu konwersji modelu 42-600 STOL (ang. short take-off and landing – krótki start i lądowanie) dobiega końca. Celem projektu jest umożliwienie samolotom wykonywania manewrów startu i lądowania na lotniskach, gdzie występują krótkie drogi startowe. Drugi etap ma potrwać do końca 2022 roku, po czym rozpocznie się certyfikacja maszyny przez tym Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
Akronim STOL jest używany w lotnictwie jako skrót do operacji lotniczej z krótkim startem i lądowaniem. Odnosi się do długości drogi startowej, lądu lub wody wymaganej do startów i lądowań. Samolot STOL jest zdefiniowany jako samolot, który idealnie nadaje się do startów i lądowań na niewielkim obszarze lądowym lub wodnym.
Podczas, gdy warunki w jakich samolot startuje lub ląduje zawsze zależą od zmiennych, takich jak waga i wysokość lotniska nad poziomem morza, ATR 42-600 nie jest w stanie startować z dróg startowych krótszych niż 1107 metrów ani lądować na drogach startowych krótszych niż 966 metrów. Według firmy konwersja umożliwi samolotowi operowanie na drogach startowych o długości do 800 metrów (2625 stóp). Obecna wersja samolotu potrzebuje 1050 metrów (3445 stóp) długości drogi startowej, aby bezpiecznie wykonać manewr startu czy lądowania.
Nowe rynki
ATR 42-600S będzie mógł operować z tego rodzaju dróg startowych, z których korzysta obecnie wiele 20-miejscowych samolotów. To oczywiście otwiera producentowi dostęp do wiele więcej liczb lotnisk w niektórych odizolowanych miejscach na świecie. Co ważniejsze, oznacza to, że obecni operatorzy 20-miejscowych samolotów będą mieli możliwość dodania ATR 42-600S do swoich flot, jeśli będą musieli je rozbudować. ATR wkracza więc na nowy rynek. Producent samolotów przewiduje zapotrzebowanie na ponad 500 samolotów obsługujących STOL w ciągu najbliższych 30 lat. I chociaż ta rodzina samolotów prawdopodobnie nie utrzyma się w produkcji tak długo, ATR chce rozpocząć w najbliższym czasie produkcję.
Konwersja da ATR 42-600 możliwość dostępu do setek dodatkowych regionalnych portów lotniczych. Air Tahiti, działające na Polinezji Francuskiej linie lotnicze, są pierwszymi liniami lotniczymi zainteresowanymi dodaniem wariantu STOL do swojej floty turbośmigłowych samolotów. Polinezyjski przewoźnik otrzyma dwa samoloty. Wyspiarskie linie lotnicze są operatorem wyłącznie ATR-ów, mając w swojej flocie dwa ATR-y 42 i siedem ATR-ów 72. Przewoźnik wykorzystuje swoją flotę do łączenia wielu wysp Polinezji Francuskiej. Dla mieszkańców wysp samolot to jedyny środek lokomocji, a piloci pilotujący ATR-y muszą radzić sobie lotniskami o krótkich drogach startowych i ograniczonej infrastrukturze na obu ich końcach, co czyni taki samolot atrakcyjną propozycją.
Pierwsza faza prawie ukończona
Pierwszy etap procesu konwersji rozpoczął się w listopadzie 2021 roku, a prace odbywają się na samolocie o numerze seryjnym producenta (MSN) 811 i rejestracji F-WWLY. ATR spodziewa się ukończenia go jeszcze w tym miesiącu, po pierwszym przelocie prototypu. Tylny kadłub samolotu został wzmocniony, zainstalowano nowy system automatycznego hamowania, a spojlery naziemne zostały zmodyfikowane, aby uwzględnić potrzebę zmniejszonej siły nośnej podczas krótkich lądowań na drodze startowej. Zmodernizowano również wszystkie systemy komputerowe, które sterują tymi elementami składowymi samolotu.
Breaking news: Phase one of the conversion of the ATR 42-600 prototype (MSN 811) into a 42-600S #STOL (Short Take-off and Landing) variant is nearly complete. Check out our video to find out more about this remarkable new aircraft! https://t.co/oOK3T6i72Npic.twitter.com/kVqXNccQ7C
Nad pierwszym etapem pracowało łącznie czterdzieści osób. Zaangażowano inżynierów, metalowców, elektryków, mechaników, logistyków i specjalistów od jakości. Po pierwszym locie rozpocznie się drugi etap przebudowy, zapowiada Simone Stanchi, dyrektor programu STOL. Drugi etap ma potrwać do końca 2022 roku. Zostanie zainstalowany nowy ster, aby zakończona została pełną przebudowa samolotu. Po tym nastąpi certyfikacja maszyny przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), niezbędny wymóg dla każdego statku powietrznego przechodzącego taki proces.
Dane ATR 42-600S
Producent dokonuje szeregu modyfikacji, aby samolot mógł być zakwalifikowany jako STOL. Po pierwsze, silniki Pratt & Whitney Canada PW120 zostaną zmienione na inną wersję, która zapewnia nieco większy ciąg startowy. Samolot otrzyma również system automatycznego hamowania. Pozostałe zmiany nadające ATR 42-600S osiągi STOL są aerodynamiczne. Piloci będą mieli możliwość startu z klapami pod kątem 25 stopni. Aby zrekompensować mocniejsze silniki, samolot będzie miał większy statecznik pionowy i ster. Ster będzie również miał większe wychylenie, zwiększając minimalną prędkość sterowania. Wreszcie, rodzina ATR ma zestaw spojlerów zaburtowych, które można wykorzystać podczas manewrowania w powietrzu.
Wariant STOL będzie również wykorzystywał te spoilery na ziemi. Producent wprowadzi również lżejsze siedzenia i wyposażenie kuchni, co przyniesie dalsze korzyści ATR 42-600S. Ale te cechy prawdopodobnie przyniosą korzyści także reszcie rodziny ATR 42/72. ATR oficjalnie uruchomiło projekt STOL w 2019 roku, a zainteresowanie wykazało kilka linii lotniczych i leasingodawców. Producent ma zobowiązania na 20 maszyn.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.