Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Pegasus Airlines chcą założyć linie w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Pegasus Airlines chcą założyć linie w Polsce
fot. Piotr Bożyk
Pegasus Airlines planują dalszy wzrost prowadzonej działalności. Jednym z elementów rozwoju tureckiego niskokosztowca ma być założenie spółek-córek w państwach wschodniej Europy, m.in. w Polsce.

Tanie linie lotnicze z Turcji rozpoczęły swoją działalność w 1990 r. W pierwszych latach przewoźnik skupiał się na świadczeniu usług czarterowych. Dopiero po przejęciu operatora przez ESAS Holding w 2005 r. Pegasus Airlines zaczęły oferować komercyjne i niskokosztowe operacje lotnicze. W ciągu osiemnastu lat niskobudżetowe linie rozwinęły się w niespotykanym tempie. Siatka połączeń składa się z 130 destynacji w 49 krajach, również z Polsce: Krakowie i Warszawie, z których dwa razy w tygodniu można polecieć do Ankary.

Szybki rozwój linii sprawił, że obecna infrastruktura lotniskowa stała się zbyt mała. W związku z tym tureckie władze zdecydowały o wybudowaniu drugiej, równoległej drogi startowej. Zostanie ona otwarta w listopadzie, co pozwoli na podwojenie przepustowości portu i podaży oferowanej przez Pegasus Airlines. Rozbudowywana jest również infrastruktura terminalowa. W ponad 50 proc. ukończony jest nowy terminal, z którego będą korzystać wyłącznie Pegasus Airlines.

Kirgiski przykład

Pegasus Airlines brały już udział w tworzeniu zagranicznych linii lotniczych. W czerwcu 2012 r. turecki przewoźnik nabył 49 proc. akcji w kirgiskim przewoźniku Air Manas, który zmienił nazwę na Pegasus Asia. Linie operowały w oparciu o wąskokadłubowe samoloty Boeinga. Jednakże w 2019 r. tureckie linie sprzedały pakiet posiadanych akcji, a operator z Kirgistanu zawiesił operacje.

– Nasz rozwój można przyspieszyć, patrząc na możliwości rozwoju w Europie Wschodniej. Założyliśmy w Kirgistanie małe linie lotnicze, które prowadziliśmy przez około trzy lub cztery lata, więc wiemy, jak prowadzić odrębną siostrzaną firmę. Jesteśmy gotowi na eksplorację możliwości – powiedział Güliz Öztürk, dyrektor generalny Pegasus Airlines.

Pod koniec 2017 r. Pegasus Airlines rozważały uruchomienie taniego przewoźnika na Ukrainie ze względu na niedostateczną obsługę tamtego rynku. Jednak plany nigdy się nie zmaterializowały, a Pegasus skupiły się na rozwijaniu własnej działalności w Turcji.

Nowe linie w Polsce?

Słowa dyrektora generalnego oznaczają, że turecki niskokosztowiec planuje wzrost w oparciu o kraje Europy Środkowo-Wschodniej, lecz rozwój ten będzie uzależniony od pozyskania certyfikatu operatora lotniczego (AOC) lub zawarcia umów na świadczenie usług lotniczych.

Występowanie takich umów jest popularne w krajach azjatyckich, które charakteryzują się obowiązywaniem dość restrykcyjnych lotniczych umów bilateralnych z Turcją. Sęk w tym, że podobna sytuacja panuje w Polsce. Choć dwustronne porozumienie zostało częściowo zliberalizowane, zapisy umowne są w dalszym ciągu dość restrykcyjne. W związku z tym strategia Pegasusa może zostać zrealizowana jedynie pod warunkiem zapewnienia większej liczby praw przewozowych lub rozszerzenia działalności poprzez taniego przewoźnika zależnego.

Ze względu na duży popyt prawie połowa sieci tras Pegasusa to europejskie destynacje. Jak informuje „Airways Magazine”, cytujący dyrektora generalnego, tureckie linie poważnie rozważają założenie siostrzanego przewoźnika w Czechach, Polsce lub Rumunii. W odróżnieniu od tanich konkurentów, takich jak Ryanair czy Wizz Air, Pegasus Airlines koncentrują się na pasażerach transferowych, a udział podróżnych point-to-point to zaledwie 25 proc. Udział lotów międzynarodowych wynosi już 28 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Ósmy samolot Wizz Air w bazie i dwie nowe trasy

Pasażer i linie lotnicze

Gdańsk: Ósmy samolot Wizz Air w bazie i dwie nowe trasy

Rafał Dybiński 25 października 2023

Ryanair zachęca do odkrywania Skandynawii

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zachęca do odkrywania Skandynawii

Redakcja/inf. pras. 24 października 2023

Ryanair kupuje 500 ton SAF od OMV

Biznes i przemysł

Ryanair kupuje 500 ton SAF od OMV

inf. prasowa Ryanair 22 października 2023

Zobacz również:

Pegasus Airlines przedłużają na zimę loty do Krakowa i Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Pegasus Airlines przedłużają na zimę loty do Krakowa i Warszawy

Mateusz Kieruzal 09 października 2023

Pegasus Airlines powiększą flotę o 36 airbusów A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Dlaczego Pegasus może latać do Krakowa z Ankary?

Prawo i polityka

Dlaczego Pegasus może latać do Krakowa z Ankary?

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Ósmy samolot Wizz Air w bazie i dwie nowe trasy

Pasażer i linie lotnicze

Gdańsk: Ósmy samolot Wizz Air w bazie i dwie nowe trasy

Rafał Dybiński 25 października 2023

Ryanair zachęca do odkrywania Skandynawii

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zachęca do odkrywania Skandynawii

Redakcja/inf. pras. 24 października 2023

Ryanair kupuje 500 ton SAF od OMV

Biznes i przemysł

Ryanair kupuje 500 ton SAF od OMV

inf. prasowa Ryanair 22 października 2023

Zobacz również:

Pegasus Airlines przedłużają na zimę loty do Krakowa i Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Pegasus Airlines przedłużają na zimę loty do Krakowa i Warszawy

Mateusz Kieruzal 09 października 2023

Pegasus Airlines powiększą flotę o 36 airbusów A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Dlaczego Pegasus może latać do Krakowa z Ankary?

Prawo i polityka

Dlaczego Pegasus może latać do Krakowa z Ankary?

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5