Partner serwisu
Prawo i polityka

Pakistan ratuje lotnictwo cywilne w Afganistanie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-11-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Arab News

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pakistan ratuje lotnictwo cywilne w Afganistanie
Fot. Łukasz Malinowski
Lotnictwo cywilne w Afganistanie zostało uziemione po opuszczeniu kraju przez wojska kolacji, a zarówno przestrzeń powietrzna, jak i lotniska uznano za obszary niebezpieczne z powodu przejęcia władzy nad krajem przez Talibów. Pakistan zdecydował się podjąć próby szkolenia wskazanych przez Talibów Afgańczyków, aby spełnić wymogi Międzynarodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i ułatwić starania o powrót linii lotniczych dotąd obsługujących loty z Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Hamida Karzaia w Kabulu.

Afgański tymczasowy minister spraw wewnętrznych, Amir Khan Muttaqi, odwiedził w zeszłym tygodniu Pakistan w trakcie pierwszej zagranicznej wizyty. Jak informuje Arab News Pakistan, rząd z Islamabadu poinformował, że będzie szkolił afgańskich przedstawicieli w zakresie kontrolowania ruchu lotniczego (ATC), a także zarządzania operacjami lotniskowymi. Ruch lotniczy na lotnisku w Kabulu po opuszczeniu go przez wojska koalicji pod koniec sierpnia tego roku zamarł. Nie odbywają się tam regularne, komercyjne loty międzynarodowe.

Pod koniec września zostały wznowione loty krajowe pomiędzy stolicą – Kabulem a Heratem i Mazar-e-Sharif obsługiwane przez narodowe linie lotnicze Ariana Afghan Airlines oraz prywatne Kam Air. Operacje odbywają się nieregularnie. Qatar Airways organizują loty repatriacyjne do Dohy przy użyciu boeinga 777-300ER dla osób posiadających odpowiednie dokumenty. Od momentu kryzysu, w tej części świata Katar stał się mediatorem pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a przedstawicielami Talibów.

Podczas spotkania oprócz spraw dotyczących pogłębienia wymiany handlowej czy otwarcia wzajemnie granic rozmawiano o możliwej pomocy dla Kabulu w zakresie lotnictwa. Pakistan zgodził się udzielić profesjonalnego szkolenia personelu okołolotniczego, gdyż po opuszczeniu kraju przez Amerykanów brakuje wykwalifikowanych pracowników, którzy mogliby świadczyć usługi związane z kontrolą ruchu lotniczego.

Kto będzie za to odpowiedzialny?

Rzecznik pakistańskiego MSZ, Asim Iftikhar, potwierdził Arab News doniesienia dot. możliwej współpracy. Dodatkowo podsekretarz pakistańskiego ministerstwa zajmującego się lotnictwem, Noor Ahmed, po wniosku tamtejszego MSZ zakomunikował, że flagowy przewoźnik Pakistanu – Pakistan International Airlines razem z Pakistańską Agencją Lotnictwa Cywilnego są gotowe do zaoferowania swojej wiedzy w celu ponownego otwarcia przestrzeni powietrznej Afganistanu dla przelotu przez jej przestrzeń samolotów wykonujących rejsy np. z Europy do Azji Południowo-Wschodniej. Przed wybuchem pandemii Turkish Airlines z lotami do Stambułu czy Emirates i FlyDubai z rejsami do Dubaju miały największy udział w ruchu lotów międzynarodowych.

Dyrektor Pakistańskiej Agencji Lotnictwa Cywilnego, Irfan Sabir, powiedział Arab News, że szkolenia będą odbywać się w Hyderbadzie położonym w prowincji Sindh. Jest to miasto niedaleko Karaczi, gdzie swoją główną bazę mają linie PIA. Współpraca rozpocznie się, kiedy zostanie zawarty protokół uzgodnień, a Afgańczycy odbywający praktyki, będą upoważnieni do udania się do Pakistanu.

PIA spróbowało, lecz zrezygnowało

Jest to krok w celu przywrócenia przynajmniej części działalności lotniczej Afganistanu. Obecnie wykonywanie lotów do Kabulu jest bardzo utrudnione, a także bardzo drogie, o czym świadczyły ceny biletów z Islamabadu do Kabulu. Miesiąc temu Pakistan International Airlines zdecydował się wykonać kilka rejsów. Ze względu na brak wieży kontroli lotów i niechęć ubezpieczycieli do udzielenia polisy na wykonanie takiego lotu, ceny biletów osiągały wysokość blisko 2000 dolarów, tymczasem przed pogorszeniem sytuacji w Afganistanie regularna cena biletu wynosiła 100 dolarów, co i tak było sporym wydatkiem dla Afgańczyków.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ICAO: W 2023 roku ruch większy niż w 2019

Biznes i przemysł

ICAO: W 2023 roku ruch większy niż w 2019

Mateusz Kieruzal 12 lutego 2023

ICAO: 193 kraje za zerową emisją CO2 w 2050 r. Zobowiązanie niewiążące

Prawo i polityka

Rosja traci miejsce w Radzie ICAO

Prawo i polityka

Rosja traci miejsce w Radzie ICAO

Mateusz Kieruzal 03 października 2022

Przedstawiciel USA w ICAO apeluje o kolejne sankcje dla Białorusi

Prawo i polityka

Polski wniosek kierunkowo zaakceptowany przez Radę ICAO

Prawo i polityka

Salazar nowym sekretarzem generalnym ICAO

Prawo i polityka

Salazar nowym sekretarzem generalnym ICAO

Rafał Dybiński 26 lutego 2021

Zobacz również:

ICAO: W 2023 roku ruch większy niż w 2019

Biznes i przemysł

ICAO: W 2023 roku ruch większy niż w 2019

Mateusz Kieruzal 12 lutego 2023

ICAO: 193 kraje za zerową emisją CO2 w 2050 r. Zobowiązanie niewiążące

Prawo i polityka

Rosja traci miejsce w Radzie ICAO

Prawo i polityka

Rosja traci miejsce w Radzie ICAO

Mateusz Kieruzal 03 października 2022

Przedstawiciel USA w ICAO apeluje o kolejne sankcje dla Białorusi

Prawo i polityka

Polski wniosek kierunkowo zaakceptowany przez Radę ICAO

Prawo i polityka

Salazar nowym sekretarzem generalnym ICAO

Prawo i polityka

Salazar nowym sekretarzem generalnym ICAO

Rafał Dybiński 26 lutego 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5