Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Ogromny wzrost turystów przylatujących do Krakowa i Małopolski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
09-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kraków Airport

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Ogromny wzrost turystów przylatujących do Krakowa i Małopolski
fot. Kraków Airport
W środę 9 sierpnia w Kraków Airport odbyła się konferencja prasowa pt. „Półmetek wakacji w Krakowie i Małopolsce!”. W spotkaniu uczestniczyli: Iwona Gibas - Członek Zarządu Województwa Małopolskiego, Radosław Włoszek - Prezes Zarządu Kraków Airport oraz Grzegorz Biedroń - Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Dzięki danym pozyskanym z hurtowni danych teleinformatycznych firmy Selectiv (tzw. zbiór big data), pochodzącym od użytkowników smartfonów, wiemy, że będąc na półmetku wakacji, Małopolska odnotowuje spektakularne odbicie w ruchu turystycznym, szczególnie z zagranicy. W porównaniu z lipcem ubiegłego roku liczba gości z zagranicy przyjeżdżających do Małopolski w 2023 roku wzrosła o 150 proc. W lipcu 2022 roku odwiedziło region prawie 66 tys. turystów zagranicznych, a w lipcu 2023 roku ponad 165 tys. osób. Nastąpił też znaczący przyrost turystów zagranicznych w stosunku od czerwca, bowiem o prawie 94 proc. 
Najczęściej odwiedzają Małopolskę turyści z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Izraela, Włoch. Odnotować należy także ciągły wzrost turystów z krajów arabskich. W lipcu turyści zagraniczni najczęściej spędzali w Małopolsce 3-4 dni (ponad 70 tys. osób w lipcu br.), ale także decydowali się na dłuższe pobyty – 5-8 dni (prawie 50 tys. osób – lipiec br.); panuje też moda na jednodniowe pobyty (ponad 56,5 tys. osób). Na uwagę zasługuje fakt, że w lipcu nastąpił przyrost turystów krajowych odwiedzających Małopolskę – w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrost nastąpił o prawie 27 proc.

Małopolskę najchętniej odwiedzali mieszkańcy województw: śląskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, łódzkiego. Turyści krajowi najczęściej spędzali 1 dzień (prawie 1 mln. osób); duży odsetek osób wybierał też dłuższe pobyty 5-8 dni (prawie 650 tys. osób), a nawet 9-15 dni (prawie 500 tys. osób). Co warte podkreślenia, przeważająca większość turystów nocuje w Małopolsce i płaci tu za usługi. Z badań ubiegłego roku wyliczono, że średnie wydatki turysty zagranicznego to ok. 1810 zł/osobę, a turysty krajowego to 539 zł/osobę. Tak więc wzrost turystów to także wymierne wzrosty wpływów z turystyki. W ubiegłym - 2022 roku, wpływy Małopolski z turystyki wyniosły nieco ponad 11 miliardów złotych, natomiast na podstawie obecnych danych prognozy zakładają, że w tym roku przekroczone zostaną wpływy z rekordowego 2019 roku, kiedy wyniosły 15 miliardów. Oznacza to, że w tym roku do kieszeni małopolskich firm, samorządów i Małopolan trafi dodatkowo ponad cztery miliardy złotych. Ponadto kwitnie ruch turystyczny po Małopolsce wśród mieszkańców Krakowa i Małopolski, w czerwcu i lipcu zanotowano ponad milion turystów „wewnętrznych”.

Statystyki krakowskiego lotniska doskonale pokazują skalę i dynamikę odbudowującego się ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku. Krakowskie lotnisko półmetek wakacji zamknęło wynikiem 5 290 279 obsłużonych pasażerów. To w dotychczasowej historii Kraków Airport najlepszy wynik osiągnięty w skali danego roku. W lipcu z usług Kraków Airport skorzystało 918 899 pasażerów, czyli o 17 proc. więcej w stosunku do lipca 2019 r. i o 23 proc. więcej w stosunku do lipca 2022 r. Z Krakowa możemy wybrać kierunki podróży z blisko 150 regularnych połączeń w 33 krajach. W gronie 23 linii lotniczych operujących z krakowskiego lotniska, powitano nowych przewoźników: Turkish Airlines, Sun Express, Air Dolomiti, Air Serbia, Pegasus Airlines. Pasażerowie mogą udać się na wypoczynek do słonecznej Turcji, Włoch, Hiszpanii czy Czarnogóry. Wśród najchętniej wybieranych kierunków wakacyjnych były: Antalya, Rodos, Malaga, Warn, Zadar, Dubaj, Nicea, Malta, Katania czy też Agadir.

Pasażerowie oczekują bogatej oferty połączeń, sprawnej obsługi, ale także udogodnień, usług umilających podróż. W wakacje uruchomione zostały nowe punkty handlowe: można zrobić zakupy w Victoria’s Secret, zasmakować kuchni nowej restauracji Sky Lounge, zdegustować regionalne wino Subtilité Wine & Bar, czy też odwiedzić przed podróżą krakowską lodziarnię GoodLood. Plan Generalny lotniska Kraków/Balice wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwóch dekad. Krakowskie lotnisko planuje zainwestować około 1,5 miliarda złotych w rozwój infrastruktury. Podstawą dalszej modernizacji lotniska pozostaje budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym elementem infrastruktury portu lotniczego. Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysięcy nowych bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Małopolski i Krakowa.

Do tak dużych wzrostów przyczyniły się działania zapoczątkowane już w 2021 roku w ramach projektu „Małopolska – cel podróży”. Odpowiadając na potrzebę wsparcia małopolskiej branży turystycznej, Małopolska Organizacja Turystyczna we współpracy z partnerami – Województwem Małopolskim i Miastem Kraków wdrożyły intensywną kampanię promocyjną na rynkach zagranicznych i rynku polskim. Działania promocyjne skupiły się przede wszystkim na kampanii w Internecie i prasie branżowej, działaniach ambientowych oraz realizacji misji dla małopolskich przedsiębiorców turystycznych. Działania objęły przede wszystkim rynek
niemiecki, brytyjski, skandynawski i amerykański oraz rynek krajowy. Powstała także dedykowana rynkom zagranicznym docelowa strona internetowa www.wideopen.travel oraz media społecznościowe: Facebook, Instagram i YouTube - w języku niemieckim i angielskim.

24 kwietnia 2023 r. na rynku brytyjskim, niemieckim i austriackim ruszyła kampania w Internecie, która realizowana jest przy wykorzystaniu najnowszych produktów i narzędzi marketingu w sieci. W ramach kampanii przygotowano między innymi spoty i banery podkreślające bogactwo oferty turystycznej Małopolski i Krakowa. Ta część kampanii potrwa do 31 października 2023 roku i zakłada dotarcie do ponad 15 milionów osób. W tym roku realizowana jest również kampania ukierunkowana na klienta biznesowego, mająca na celu promocję potencjału Krakowa i Małopolski jako miejsc idealnych do organizacji
międzynarodowych spotkań biznesowych. Od 1 maja do końca listopada br. prowadzona jest intensywna kampania krajowa na antenach największych polskich stacji telewizyjnych: TVP, POLSAT i TVN, która zakłada ponad 6200 emisji spotów przedstawiających walory turystyczne Małopolski i Krakowa. Kampania wzmocniona jest również działaniami marketingowymi w Internecie, mediach społecznościowych oraz w serwisie vod/player, gdzie zaplanowano minimum 1 mln emisji spotów.

Małopolskę wraz z jej stolicą można również podziwiać w topowych programach telewizyjnych: „Pytanie na Śniadanie” na antenie TVP, gdzie do końca października zaplanowane jest 17 emisji programu z wejściami pogodowymi oraz felietonami prosto z ciekawych miejsc oraz interesujących wydarzeń w Małopolsce. Jesteśmy obecni w dużych formatach programów TVN: „MasterChef – Wielkie Grillowanie” oraz „MasterChef”, a także w turystycznym programie „Polska na weekend” oraz porannym „Dzień dobry TVN” i „Dzień dobry Wakacje”.

Dodatkowo w czerwcu i lipcu miała miejsce głośna kampania promocyjna „Daj się ugościć. Odwiedź Kraków. Odkryj Małopolskę” na antenie RMF FM. W trakcie wakacji z różnych stron kraju przyjechały do Małopolski 4 składy pociągów, na pokładzie których znalazły się gwiazdy polskiej muzyki, sportowcy, influencerzy, kucharze, trenerzy, a przede wszystkim Polki i Polacy, którzy bilety na przejazdy pociągami zdobyli w ogólnopolskim konkursie organizowanym na antenie RMF FM.

Tak szerokie działania promocyjne radiowe i telewizyjne pozwalają dotrzeć z zaproszeniem do Krakowa i Małopolski do każdego mieszkańca naszego kraju oraz do turystów z zagranicy. Projekt „Małopolska – cel podróży” realizowany jest w całości z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020. Budżet kampanii to 24 mln zł, w tym: 16 mln zł przeznaczonych jest na część zagraniczną, a 8 mln zł na część krajową.

Oprócz realizowanego projektu do tak dobrych statystyk przyczyniły się również organizowane w Krakowie i Małopolsce liczne wydarzenia. Olbrzymią promocję regionu zapewniła organizacja III Igrzysk Europejskich. W wydarzeniu wzięło udział ponad 7000 zawodników z 50 krajów, a same zawody były transmitowane na cały świat. Ponadto bogaty program kulturalny, który w tym roku osnuty jest wokół takich postaci jak np. Mikołaj Kopernik, a już we wrześniu obchodzona 45. rocznica wpisu krakowskiego Starego Miasta na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO wzmacniają ruch turystyczny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rzeszów: Parking za złotówkę na lotnisku Jasionka

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów: Parking za złotówkę na lotnisku Jasionka

inf. pras. 15 listopada 2023

Rzeszów: Bartosz Górski wiceprezesem portu w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów: Bartosz Górski wiceprezesem portu w Jasionce

inf. pras. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka 14 listopada 2023

Lotniska wojskowe – planowane inwestycje

Infrastruktura i lotniska

Lotniska wojskowe – planowane inwestycje

Tomasz Dominiak 16 listopada 2023

Zobacz również:

Kraków: Zimą 125 połączeń i loty 32 przewoźników do 22 krajów

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Zimą 125 połączeń i loty 32 przewoźników do 22 krajów

Redakcja/inf. pras. 27 października 2023

Kraków przebił już wynik z 2022 roku. Celem 9 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport zyska loty do Reggio di Calabria?

Pasażer i linie lotnicze

Kraków Airport zyska loty do Reggio di Calabria?

Mateusz Kieruzal 12 października 2023

Pozostałe z wątku:

Rzeszów: Parking za złotówkę na lotnisku Jasionka

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów: Parking za złotówkę na lotnisku Jasionka

inf. pras. 15 listopada 2023

Rzeszów: Bartosz Górski wiceprezesem portu w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów: Bartosz Górski wiceprezesem portu w Jasionce

inf. pras. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka 14 listopada 2023

Lotniska wojskowe – planowane inwestycje

Infrastruktura i lotniska

Lotniska wojskowe – planowane inwestycje

Tomasz Dominiak 16 listopada 2023

Zobacz również:

Kraków: Zimą 125 połączeń i loty 32 przewoźników do 22 krajów

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Zimą 125 połączeń i loty 32 przewoźników do 22 krajów

Redakcja/inf. pras. 27 października 2023

Kraków przebił już wynik z 2022 roku. Celem 9 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport zyska loty do Reggio di Calabria?

Pasażer i linie lotnicze

Kraków Airport zyska loty do Reggio di Calabria?

Mateusz Kieruzal 12 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5