W Słowenii powstały nowe linie lotnicze SouthEast Airlines, które początkowo będą się koncentrować na czarterach i lotach ACMI z załogą (wet leasing). Przewoźnik został założony przez byłego pilota Adria Airways, Blaža Berdnika – donosi serbski portal EXYUAviation.com.
Jak podaje słoweński portal "Sierra5", Blaž Berdnik połączył siły
z byłymi pracownikami Adria Airways, a także z chińskim inwestorem powiązanym z biznesmenem Kai Dai, który w ubiegłym roku stał się współwłaścicielem
Adria Airways Pilot Academy.
– Na początku 2019 roku, ja i zespół zdecydowaliśmy, że być może nadszedł czas na nowe i świeże podejście do sektora lotniczego w Słowenii. Przygotowania do tak dużego projektu są bardzo złożone, dlatego ujawnienie naszych planów opinii publicznej zajęło nam prawie 20 miesięcy. W styczniu br. odbyliśmy rozmowę ze Słoweńską Agencją Lotnictwa Cywilnego, podczas której oficjalnie potwierdziliśmy nasz zamiar założenia nowej linii lotniczej z siedzibą w Słowenii – powiedział portalowi "Sierra5" Blaž Berdnik, założyciel nowej linii.
SouthEast Airlines jest w trakcie uzyskiwania certyfikatu przewoźnika lotniczego tzw. AOC, który umożliwi mu rozpoczęcie działalności. Przewoźnik zamierza rozpocząć latanie w czerwcu i sfinalizował już umowy na nowy i bardzo wymagający sezon czarterowy. Początkowo przewoźnik będzie się koncentrował na rynkach Unii Europejskiej. Linia zakupi jednego używanego airbusa A320, ale zamierza powiększyć swoją flotę o kolejny samolot tego samego typu do końca tego roku, a do 2023 r. chce ich mieć w sumie sześć. Personel pokładowy oraz kokpitowy jest obecnie w trakcie szkolenia. – Ten rok będzie czasem nowych możliwości szczególnie dla tych, którzy mają dobry plan i dobre kontakty biznesowe. Europejczycy chcą podróżować. co było widoczne zeszłego lata, kiedy niektóre kraje ponownie otworzyły się na krótki okres czasu – powiedział Berdnik.
Firma nie podjęła jeszcze decyzji, czy jej główna siedziba będzie znajdować się w Lublanie czy na lotnisku w Mariborze, ale według informacji nie zamierza ograniczać się wyłącznie do latania tylko ze Słowenii. Linia będzie kładła nacisk na cały region Europy Południowo-Wschodniej, stąd też jej nazwa. Z drugiej strony, chorwacki przewoźnik czarterowy Trade Air posiada jednego airbusa A320 bazującego w stolicy Słowenii, a także prowadzi szeroką współpracę z lokalnymi touroperatorami. Dyrektor generalny lotniska w Lublanie, Zmago Skobir, powiedział niedawno, że istnieją plany zwiększenia liczby lotów czarterowych ze stolicy Słowenii. Zauważył, że istnieje duże zainteresowanie takimi kierunkami jak Dubaj, Seszele, Malediwy, Zanzibar, Karaiby, Grecja, ale także Sarajewo ze względu na pobliskie ośrodki narciarskie.