Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-10-01 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość
fot. Matic Lomovsek
Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość
Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość
Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość
Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość
Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość
Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość
Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość
Adria Airways, największa linia lotnicza Słowenii, po 58 latach istnienia zawiesiła wczoraj (30 września) działalność i ogłosiła złożenie wniosku o upadłość po tym jak nie udało się znaleźć potencjalnego nowego inwestora.
Adria złożyła wniosek o upadłość

W poniedziałek (23 września) przewoźnik zawiesił wszystkie swoje loty. Twierdził wówczas, że zaprzestanie działalności jest tymczasowe i będzie trwać najwyżej trzy dni. Następnie linia informowała, że potrzebuje kolejnych kilku dni na wznowienie operacji. Tak się jednak nie stało i Adria poinformowała wczoraj (30 września) popołudniu, że oficjalnie ogłosiła upadłość, kończąc swoją 58-letnią historię.

- W poniedziałek, 30 września 2019 r. Adria Airways złożyła wniosek o postępowanie upadłościowe spółki w sądzie rejonowym w Kranj. Postępowanie  zostało wszczęte przez kierownictwo spółki z powodu niewypłacalności spółki i na podstawie słoweńskiej działalności finansowej, postępowania upadłościowego i ustawy o przymusowym rozwiązaniu firmy (ZFPPIPP), która zobowiązuje kierownictwo spółki Adria Airways do złożenia stosownego wniosku. Sąd ma trzydniowy ustawowy okres, w którym decyduje o wszczęciu postępowania upadłościowego. Jesteśmy zmuszeni do anulowania wszystkich regularnych lotów z powodu wszczęcia tegoż postępowania - można przeczytać w oficjalnym oświadczeniu spółki.

- Rząd rozważa stworzenie nowego krajowego przewoźnika w celu poprawy międzynarodowej łączności Słowenii po upadku Adrii. Proces ten zajmie trochę czasu i będzie wymagał silnego partnerstwa z Lufthansą, a także politycznego konsensusu w naszym kraju - powiedział Zdravko Počivalšek, słoweński minister rozwoju gospodarczego i technologii cytowany przez portal EX-YU Aviation.

W ciągu ostatniego tygodnia Adria odwołała ponad 400 lotów, którymi miało polecieć ponad 15 tys. pasażerów. W wyniku upadku firmy 558 pracowników pozostało bez pracy Warto dodać, że 23 września br. Adria Airways wykonała swój ostatni rozkładowy lot z Kopenhagi do Lublany. Natomiast ostatni pasażerowie zostali przewiezieni na pokładzie czarteru z Paryża do Lublany wczoraj (30 września). Podróżującymi była m.in. słoweńska siatkarska reprezentacja mężczyzn, która w niedzielę (29 września) zdobyła srebrny medal na Mistrzostwach Europy w piłce siatkowej mężczyzn 2019.

Wieczna prywatyzacja

W 2016 r. niemiecki fundusz inwestycyjny 4K Invest kupił 91,6 proc. udziałów w słoweńskiej państwowej linii Adria Airways. Wartość samej transakcji wynosiła 100 tys. euro (ok. 450 tys. zł). Słoweński fundusz narodowy SDH wystawił Adrię na sprzedaż w lipcu 2015 r. Fundusz sprzedawał ok. 2 proc. własnych udziałów, niemal 70 proc. należące bezpośrednio do Skarbu Państwa oraz ok. 20 proc., których właścicielem był państwowy fundusz DUTB. Zgodnie z warunkami transakcji SDH zobowiązał się dokapitalizować spółkę kwotą 3,1 mln euro. Z kolei 4K zainwestowało milion euro. Była to druga próba prywatyzacji Adria Airways - w 2012 r. nikt nie był chętny do zakupu linii.

Fundusz 4K ma główną siedzibę w Monachium. To inwestor wyspecjalizowany w pozyskiwaniu firm przeznaczonych do restrukturyzacji. Jako ciekawostkę warto dodać, że po ogłoszeniu bankructwa Adrii, 4K Invest zamknął swoją stronę internetową.

Adria w Polsce

Adria najdłużej w Polsce była obecna w Warszawie. Oferowała stąd przez większość lat codzienne loty do Lublany. Słoweńska linia miała też epizody w innych miastach Polski. Najbardziej znanym jest Łódź, kiedy w marcu 2015 r. lotnisko w tym mieście pierwszy raz w swojej historii zostało bazą linii lotniczej. W związku z otwarciem bazy w Łodzi, Adria Airways postanowiła podkreślić wtedy to wydarzenie nazywając jedną ze swoich maszyn imieniem "Łódź". Adria Airways oferowała z Łodzi loty do Monachium, Amsterdamu i Paryża (CDG). Połączenie do Niemiec obsługiwane było w formule code-share z Lufthansą. Natomiast na połączeniu do Holandii przewoźnik miał podpisaną umowę interline z linią KLM.

Słoweńska linia była obecna w 2016 r. w Rzeszowie skąd przez pięć miesięcy latała do Paryża (CDG). Adria oferowała także loty z lotniska Olsztyn-Mazury do Monachium, które wytrzymały tylko cztery miesiące po inauguracji trasy, a ostatni z nich odbył się 28 października 2016 r.

Krótki rys historyczny przewoźnika

Linia została założona w marcu 1961 r. jako Adria Aviopromet (Adria Airways). W sierpniu tego samego roku zakupiła dwa douglasy DC-6B od KLM i wykonała pierwszy lot komercyjny z holenderską załogą. W tym samym czasie pierwsza załoga Adrii oraz zespoły techniczne zostały przeszkolone przez linię JAT Yugoslav Airlines i siły powietrzne. Pierwszy lot Adrii własną załogą odbył się w grudniu 1961 r. Początkowo samoloty linii latały z lotniska w Zagrzebiu. Dopiero w 1964 r. Adria przeniosła się na nowo wybudowane lotnisko w Lublanie, które pełniło rolę jej głównej bazy aż do ostatnich dni firmy.

W 1991 r., kiedy Słowenia ogłosiła niepodległość, przewoźnik musiał szukać nowych możliwości, ponieważ przewoźnik z linii czarterowej/wakacyjnej musiał stać się sieciowym. Wojna na Bałkanach i blokada części miast wypoczynkowych poskutkowała dużymi problemami linii, z których wyszła mimo wszystko z pomocną dłonią rządu Słowenii. W 2004 r. Adria została pierwszym przewoźnikiem na świecie, który otrzymała certyfikat IATA Operational Safety Audit tzw. IOSA. 2006 r. był rekordowy, bo Adria po raz pierwszy przewiozła ponad milion pasażerów w ciągu jednego roku. W kolejnym roku Adria rozpoczęła modernizację floty. Pojawiły się wtedy we flocie bombardiery CRJ900, które ostatecznie stały się trzonem floty przewoźnika.

Flota przewoźnika składała się ostatnio z 18 samolotów: trzech Airbusów A319, dwóch Bombardierów CRJ700, ośmiu CRJ900 oraz pięciu Saabów 2000, ale przez flotę Adria Airways przewinęły się także airbusy A320, boeingi B737, douglasy DC-9, mcdonnell douglasy MD-80, CRJ-ty 100/200 oraz fokker F100. Okazjonalnie linia także leasingowała Sud Aviation Caravelle, douglasa DC-8 czy BAC One-Eleven.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Otwarto hotel Holiday Inn Express przy lotnisku w Rzeszowie

Infrastruktura i lotniska

Otwarto hotel Holiday Inn Express przy lotnisku w Rzeszowie

Redakcja 01 października 2019

Kraków Airport: We wrześniu prawie 200 tys. pasażerów więcej niż przed rokiem

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: We wrześniu prawie 200 tys. pasażerów więcej niż przed rokiem

Emilia Derewienko 01 października 2019

Enter Air ma za sobą świetne pierwsze półrocze. Wzrost przychodów o 29 proc.

Pasażer i linie lotnicze

Enter Air ma za sobą świetne pierwsze półrocze. Wzrost przychodów o 29 proc.

Emilia Derewienko 01 października 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5