Rozpoczął się ostateczny montaż najnowszego członka rodziny A330neo, A330-800. Pierwszy lot maszyny zaplanowano na połowę 2018 roku.
Dzięki 242-tonowej maksymalnej masie startowej w wariancie podstawowym A330-800 może obsługiwać trasy z zasięgiem ok. 13,890 km. W rozszerzonej wersji (MTOW 251) pozwoli na wykonywanie długich lotów o maksymalnym zasięgu ok. 15,2 tys. km.
Łącznie wersje A330neo należą do najbardziej wszechstronnych na świecie dwusilnikowych samolotów od 260 do ponad 360 miejsc. Nowy samolot ma spalać 25 proc. mniej paliwa w przeliczeniu na miejsce w stosunku do poprzedniej generacji maszyn konkurencji, zaoferuje niższe koszty serwisowe a także 99,5 proc. wskaźnik niezawodności operacyjnej rodziny A330.
Zarówno Airbusy A330-900 jak i A330-800 zostały opracowane z myślą jedynie o silnikach Rolls-Royce Trent 7000. Firmy wspólnie z Siemensem zawiązały również
partnerstwo nad stworzeniem hybrydowego samolotu pasażerskiego, napędzanego elektrycznym silnikiem turbowentylatorowym. Samolot ma być wspomagany przez trzy silniki odrzutowe na paliwo lotnicze.
Producent zapewnia, że maszyna spala 25 proc. mniej paliwa w przeliczeniu na miejsce w porównaniu do konkurentów poprzedniej generacji. Pasażerowie będą mogli podziwiać wielokrotnie nagradzaną kabinę Airspace zainspirowaną modelem A350 XWB.
Obecnie Airbus posiada prawie 1,7 tys. zamówień na Airbusy A330. Do tej pory producent dostarczył ponad 1,3 tys. maszyn do 117 klientów na całym świecie. Rocznie Airbusy A330 wykonują prawie 1 mln lotów, od krajowych i regionalnych do dalekodystansowych.