Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, linie Norwegian podjęły decyzję o wykorzystaniu 30 opcji na kolejne boeingi B737-8 MAX. Wczoraj (26 września) Boeing i Norwegian Group ogłosili zamówienie 30 maszyn 737-8. Nowy zakup pomoże przewoźnikowi rozszerzyć działalność w Europie.
Najnowsza umowa stanowi pierwsze bezpośrednie zamówienie
grupy Norwegian na samoloty Boeinga od 2017 r. i zwiększa liczbę portfel zamówień na samoloty 737 MAX do 80 sztuk.
- To przełomowe zamówienie na samoloty zostało złożone na atrakcyjnych warunkach i zapewnia rozwój naszej floty w sposób wspierający nasze planowane cele w zakresie wzrostu i zrównoważonego rozwoju. Korzystając z opcji i dostosowując profil dostaw, zachowujemy elastyczność, jednocześnie wzmacniając nasze zaangażowanie w obsługę jednej z najnowocześniejszych i najbardziej paliwooszczędnych flot w Europie. Samoloty te nie tylko obniżą emisje, ale także zapewnią naszym klientom jeszcze lepsze wrażenia z podróży. Cieszymy się, że dzięki temu zamówieniu możemy przedłużyć naszą solidną, długoterminową współpracę z Boeingiem – powiedział Geir Karlsen, prezes i dyrektor generalny Norwegiana.
Norwegian eksploatuje głównie wąskokadłubowe samoloty Boeinga od momentu złożenia pierwszego zamówienia na wersję B737-800NG w 2007 r. Była to także pierwsza europejska linia, która w 2017 r. odebrała samoloty B737 MAX, a także pierwsza linia, która eksploatowała wersję 737-8 na trasach transatlantyckich między Europą a Stanami Zjednoczonymi.
W 2022 r. Norwegian zrestrukturyzował swój portfel zamówień, potwierdzając wcześniejsze zobowiązanie do zakupu
50 samolotów B737-8 z opcją na dodatkowe 30 maszyn tego typu.
- Imponujące wyniki Norwegian w ciągu ostatnich kilku lat świadczą o sile jej sieci, modelu biznesowego i strategii. Dzisiejsza umowa na dodatkowe 30 samolotów 737-8 wesprze ambicje linii, aby stać się preferowanym przewoźnikiem w Skandynawii, zapewniając elastyczność ekspansji w Europie i poza nią. Norwegian jest doskonałym partnerem programu B737, zamawiając od 2007 r. ponad 200 samolotów B737 NG i MAX. Jesteśmy zaszczyceni, że Norwegian nadal obdarza zaufaniem nasz zespół, aby rozwijać swoją działalność — powiedział Brad McMullen, starszy wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży komercyjnej i marketingu.
Flota NorwegianObecnie flota grupy Norwegian (Norwegian Air Shuttle, Norwegian Air Sweden oraz Wideroe) składa się ze 145 samolotów: 61 boeingów
B737-800,
33 B737 MAX 8, 23 de havillandów DHC-8-100, czterech DHC-8-200, trzech DHC-8-300, 18 DHC-8-400 oraz trzech embraerów E190-E2. Przewoźnicy oczekują na dostawę łącznie 72 boeingów B737 MAX 8.
Rodzina B737 MAXSamolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów.
Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiły 6 782 maszyny z rodziny B737 MAX, co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1 965 MAX-y w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4,5 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 4,3 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 7 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.