Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Zagranica nie chce rosyjskiego Superjeta. Jedynym dużym klientem Aerofłot


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-02-21 13:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Agencja Reutera

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zagranica nie chce rosyjskiego Superjeta. Jedynym dużym klientem Aerofłot
fot. Piotr Bożyk
Rosyjski samolot pasażerski Suchoj Superjet 100, zaprojektowany jako rywal dla Airbusa, Bombardiera i Embraera, nie potwierdził w tym roku żadnych zamówień. Na koncie ma natomiast wieloletnią umowę z państwowym przewoźnikiem, liniami Aerofłot – poinformowała Agencja Reutera.
Samolot, który wszedł do służby w 2011 roku i był pierwszym odrzutowcem pasażerskim zbudowanym w Rosji od upadku Związku Radzieckiego, ma niespokojną historię, pomimo tego, że państwo włożyło w jego rozwój miliardy dolarów. Władze pomogły przedsięwzięciu, inwestując w nie pieniądze i zachęcając na różne sposoby rodzime linie do zakupu. Miało to przynieść do 2024 roku 800 sprzedanych SSJ100, w tym 500 poza Rosją. W ubiegłym roku w katastrofie tego samolotu w Moskwie zginęło 41 osób.

Wielkie nadzieje


Firma Sukhoi Civil Aircraft, kontrolowana przez rosyjską państwową spółkę holdingową Rostec, miała nadzieję sprzedać setki egzemplarzy tych odrzutowców. Jednak niewielki popyt i problemy z obsługą oraz opóźnienia w zaopatrzeniu w części zamienne sprawiły, że obecnie na służbie są tylko 142 samoloty SSJ100.

Jedynym chętnym na rosyjski Suchoj Superjet 100 jest… rosyjski przewoźnik, Aerofłot. Linie mają obecnie w swojej flocie 54 Superjety, a jeszcze w tym roku otrzymają dostawy kolejnych 17 – poinformowało Agencję Reutera Ministerstwo Handlu i Przemysłu z Rosji. W 2018 roku przewoźnik podpisał długoterminową umowę dzierżawy 100 Superjetów na lata 2019-2026.

Nikt spoza Rosji nie kupuje Superjetów

Problem polega na tym, że producent nie ma innych zamówień w kolejce. „Projekt Superjet zależy od decyzji rządu i wsparciu od państwa, ponieważ nie działa on jeszcze komercyjnie” – donosi jedno ze źródeł Agencji. Obecnie odrzutowiec jest obsługiwany głównie w Rosji przez regionalne linie lotnicze, korporacje i podmioty rządowe. Nie może natomiast poszczycić się sukcesem na arenie międzynarodowej. Irlandzka linia lotnicza CityJet przestała obsługiwać siedem Superjetów w zeszłym roku, a meksykański Interjet zapowiedział w zeszłym roku, że planuje sprzedaż 22 tych samolotów.

Suchoj w oświadczeniu odmówił ujawnienia swojego portfela zamówień. Przyznał natomiast, że głównym klientem jest rosyjski Aerofłot, lecz firma „pracuje nad wdrożeniem umów z innymi operatorami statków powietrznych”.

Dodatkowo, trzy największe rosyjskie prywatne linie lotnicze – S7, UTair i Ural Airlines, zapytane o to, czy planują w tym roku zakup lub dzierżawę samolotów Sukhoi, odpowiedziały „nie”. Pięć innych linii lotniczych z Rosji, które mają w swojej flocie Superjety, nie skomentowały sprawy – pisze Agencja Reutera.

Z kolei IrAero, linia lotnicza z rosyjskiego Dalekiego Wschodu, która wcześniej domagała się odszkodowania od Sukhoi, powołując się na słabą wydajność techniczną tych odrzutowców, powiedziała Agencji, że wystąpiły problemy z używaniem samolotów i że „warunki umowy są dalekie od najkorzystniejszych”.

W ubiegłym roku Suchoj zapowiedział plany sprzedaży 16 swoich samolotów – nie zostały one jednak zrealizowane i finalnie sprzedano w sumie osiem odrzutowców, z których pięć zostało wynajętych Aerofłotowi. Do tej pory Aeroflot wynajął pięć ze stu Superjetów, na które zobowiązał się w umowie z Sukhoi w 2018 roku. Nie zapadła natomiast decyzja o sposobie finansowania kolejnych 95 samolotów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
SSJ100 z coraz mniejszą produkcją

Biznes i przemysł

SSJ100 z coraz mniejszą produkcją

Aleksander Domański 08 stycznia 2020

Zamieszanie z meksykańskimi SSJ100. Czy Interjet w końcu z nich zrezygnuje?

Biznes i przemysł

Zamieszanie z meksykańskimi SSJ100. Czy Interjet w końcu z nich zrezygnuje?

Aleksander Domański 08 października 2019

MAKS 2019: Yakutia zamawia SSJ100 i MC-21

Pasażer i linie lotnicze

MAKS 2019: Yakutia zamawia SSJ100 i MC-21

Piotr Bożyk 30 sierpnia 2019

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5