Plan wymiany starych samolotów na nowsze modele emitujące do 30 proc. mniej CO2 i hałasu pojawił się w kolejnych działaniach antykryzysowych niemieckiego rządu dotyczących poprawy komunikacji. Z nowego programu skorzysta też Deutsche Bahn, narodowy przewoźnik kolejowy.
Decydenci z Berlina domagają się przyspieszenia wymiany floty i chcą przeznaczyć na ten cel miliard euro. Na razie nie wiadomo, czy rządowe wsparcie uzyskają wszystkie niemieckie linie czy kwota ta związana jest z uchwalonym już pakietem ratunkowym dla Lufthansy w wysokości 9 mld euro, który zaakceptowany już został przez Komisje Europejską, ale czeka na walne zgromadzenie akcjonariuszy 25 czerwca. Przyjęte porozumienie zakłada zastąpienie 80 starych samolotów nowszymi maszynami.
Narodowy przewoźnik został poważnie dotknięty wpływem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 na sektor podróży. Umowa daje decydentom z Berlina dwa miejsca w radzie nadzorczej oraz 20 proc. udziałów linii lotniczej z opcją na kolejne 5 proc. w formie obligacji w celu zablokowania wszelkich prób przejęcia ze strony zagranicznych podmiotów.
Zagrożonych 10 000 miejsc pracy
Lufthansa będzie również zobowiązana do przekazania rywalom do 24 slotów na lotniskach we Frankfurcie i Monachium. Poprzednia umowa narzucona przez Komisję Europejską miała obejmować przepadek aż 72 miejsc dla dwunastu z 300 odrzutowców przewoźnika w dwóch kluczowych portach kraju. Zaoferowane sloty stanowią mniej niż 10 procent udziałów Lufthansy we Frankfurcie i Monachium. Ich sprzedaż wyrówna szanse innych konkurentów. Narodowy przewoźnik powietrzny Niemiec posiada ponad dwie trzecie miejsc do lądowania we Frankfurcie i Monachium oraz blisko 60 proc. w Wiedniu i Zurychu.
Prezes grupy Lufthansa Carsten Spohr przekazał już pod koniec kwietnia pracownikom, że po zakończeniu kryzysu związanego z koronawirusem SARS-CoV-2 przewoźnik wykorzysta do obsługi o 100 maszyn mniej niż przed wybuchem pandemii, co wpłynie na 10 000 zatrudnionych. Grupa Lufthansa zatrudnia w sumie 140 000 pracowników i dysponuje flotą 760 samolotów. Linia lotnicza wznowiła od czerwca loty do 106 destynacji,
w tym do Krakowa i Warszawy.
Czasowa obniżka VAT i zastrzyk kapitału dla DB
Ustanowiony w czwartek pakiet stymulacyjny w wartości 130 mld euro obejmuje m.in. czasowe (od 1 lipca do 31 grudnia) obniżenie stawki podatku VAT z 19 prc. do 16 proc. oraz z 7 proc. do 5 proc. Koszty tego kroku szacowane są na 20 mld euro, zaś zdaniem koalicyjnej CSU obniżenie VATu jest jego najważniejszym elementem pakietu, który ma pomóc w nakręcaniu krajowej koniunktury.
Z nowego programu skorzysta też narodowy przewoźnik kolejowy, Deutsche Bahn. Z uwagi na brakujące wpływy ze sprzedaży biletów, rząd niemiecki planuje wprowadzenie do DB własnego kapitału w wysokości 5 mld euro. Kolejne 2,5 mld euro popłynie na poprawę lokalnej komunikacji zbiorowej.
Według Ronalda Poffali z zarządu DB, obniżony podatek VAT być może zostanie przekazany pasażerom w postaci obniżki cen biletów. Szanse na to nie są jednak zbyt wielkie, wynika z pierwszych reakcji niemieckich ekonomistów. Ostateczna decyzja DB jeszcze nie zapadła.