Po serii testów w locie, NASA pokazała technologie, które umożliwiają znaczne zmniejszenie hałasu generowanego przez samoloty i słyszane przez mieszkańców w pobliżu lotnisk. Samolot do pomiarów akustycznych, które zakończyły się w maju w NASA w Armstrong Flight Research Center w Kalifornii, przetestował technologię w celu rozwiązania problemu hałasu płatowca lub hałasu wytwarzanego przez inne niż silnik części samolotu podczas lądowania. Loty skutecznie łączyły kilka technologii, aby osiągnąć ponad 70-procentowy spadek hałasu płatowca.
Konstrukcja NASA została oparta na rozległych symulacjach komputerowych, aby wytworzyć maksymalną redukcję hałasu bez wpływu za wzrost oporu aerodynamicznego. Wnęka podwozia została zabudowana w pobliżu jej krawędzi prowadzącej, a na otworze została rozciągnięta siatka w celu zmiany przepływu powietrza, wyrównując go bardziej ze skrzydłem.
– Największe skargi publiczne, jakie otrzymuje Federalna Administracja Lotnicza, są to skargi dotyczące hałasu samolotów – mówi Mehdi Khorrami, naukowiec w NASA Langley Research Center w Wirginii i główny badacz w Acoustic Research Measurement. – Celem NASA było zmniejszenie hałasu samolotów w celu poprawy jakości życia społeczności w pobliżu lotnisk. Jesteśmy przekonani, że dzięki przetestowanym technologiom możemy znacznie zmniejszyć całkowity hałas generowany przez samoloty – dodaje.
NASA przetestowała kilka projektów eksperymentalnych na różnych elementach płatowca samolotu badawczego Gulfstream III w Armstrong, w tym owiewki podwozia i zagłębienia zaprojektowane i opracowane w Langley, a także klapy skrzydłowe Adaptive Compliant Trailing Edge (ACTE), która wcześniej była testowana pod kątem efektywności aerodynamicznej. Samolot przeleciał na wysokości 350 stóp nad matrycą mikrofonową z 185 czujnikami rozmieszczoną na jeziorze Rogers Dry Lake w bazie sił powietrznych Edwards w Kalifornii.
Element nowej technologii redukcji szumów podwozia zmniejszył hałas kadłuba spowodowany przepływem powietrza poruszającym się za podwoziem podczas podejścia. Eksperymentalne podwozie testowane przez NASA ma owiewki z przodu, co oznacza, że składają się z wielu małych otworów, które częściowo umożliwiają przepływ powietrza przez owiewki, a także odchylają część strumienia powietrza wokół podwozia.
Innym obszarem zainteresowania były wnęki podwozia, a także znana przyczyna hałasu kadłuba. Są to obszary, w których podwozie wystaje z głównej części samolotu, zwykle pozostawiając dużą wnękę, w którą wpada strumień powietrza, powodując hałas. NASA zastosowała dwie koncepcje do tych sekcji, w tym serię "jodełek" umieszczonych w pobliżu przedniej części wnęki z pianką pochłaniającą dźwięk przy ścianie spływu, jak również siatkę, która rozciągała się w poprzek otworu wnęki głównego podwozia. Zmieniło to przepływ powietrza i zmniejszyło hałas wynikający z interakcji między powietrzem, ścianami komory i jej krawędziami.
Aby zredukować hałas klap skrzydłowych, NASA zastosowała eksperymentalną, elastyczną klapkę, która wcześniej była realizowana w ramach projektu ACTE, który badał potencjał elastycznych gładkich jednolitych klap, aby zwiększyć wydajność aerodynamiczną. W przeciwieństwie do konwencjonalnych klap skrzydłowych, które zazwyczaj mają szczeliny między klapą a głównym korpusem skrzydła, klapa ACTE, zbudowana przez firmę FlexSys Inc. z Ann Arbor w stanie Michigan, jest specjalną konstrukcją, która eliminuje te luki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.