Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Najwięksi chińscy przewoźnicy mogą wspólnie dochodzić roszczeń od Boeinga


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-05-23 09:37
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Najwięksi chińscy przewoźnicy mogą wspólnie dochodzić roszczeń od Boeinga
fot. Piotr Bożyk
Trzej najwięksi przewoźnicy lotniczy Chin rozważają połączenie sił, tak aby wspólnie dochodzić roszczeń od Boeinga za uziemienie samolotów 737 MAX, informuje Bloomberg, powołując się na dobrze poinformowane źródła. Roszczenia złożyła już cała “Chińska wielka trójka”. 
Przedstawiciele “Chińskiej wielkiej trójki”, czyli linii lotniczych Air China Ltd., China Southern Airlines Co. oraz China Eastern Airlines Corp. badają możliwości prawne koordynowania wspólnych roszczeń przeciwko Boeingowi za uziemienie samolotów 737 MAX, potwierdzili informatorzy Bloomberg, zastrzegając iż rozmowy mają wstępny charakter i mogą nie zaowocować porozumieniem. Przedstawiciele China Eastern, Air China, China Southern jak również Boeinga, odmówili komentarza. 

Silna pozycja negocjacyjna 

Gdyby doszło do porozumienia największych linii lotniczych w Chinach, Boeingowi wyrósłby poważny partner w negocjacjach o odszkodowanie. Linie “Chińskiej wielkiej trójki” są operatorami 53 spośród 96 boeingów 737 MAX, które obecnie pozostają uziemione w Państwie Środka, wynika z danych firmy VariFlight. W 2018 r. te trzy linie lotnicze przewiozły 65 proc. wszystkich pasażerów w Chinach, informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). 

Uzgodnienie wspólnego stanowiska dałoby wielkiej trójce przewagę negocjacyjną, tym silniejszą, że wynikającą również z fali rosnącego wpływu Chin w światowej branży lotniczej. Kraj ten, jako pierwszy zdecydował się w marcu na uziemienie boeingów 737 MAX, pomimo ówczesnych zapewnień władz Stanów Zjednoczonych, że najnowsza wersja popularnego samolotu wąskokadłubowego amerykańskiego producenta jest bezpieczna. 

Jako pierwsze, odszkodowania za uziemienie swoich 14 boeingów 737 MAX zażądały linie lotnicze China Eastern. – Uziemienie samolotów 737 MAX od 11 marca tego roku spowodowało stosunkowo duże straty finansowe naszych linii. Wraz z upływem czasu będą one narastać. Jednocześnie opóźnienie dostaw zamówionych przez China Eastern generuje kolejne straty – tłumaczył decyzję przedstawiciel China Eastern w rozmowie z China Daily. 

Tuż po China Eastern, także przewoźnik narodowy, Air China, zdecydował się formalnie wystąpić z roszczeniami przeciwko producentowi z Chicago. Odszkodowanie dotyczy 15 uziemionych maszyn oraz opóźnienia dostaw samolotów. Odszkodowań od Boeinga za uziemienie 24 boeingów oraz opóźnienie dostaw następnych maszyn zażądały także linie lotnicze China Southern Airlines, poinformowała państwowa telewizja CCTV. 

Choć trudno ustalić, czy roszczenia trzech przewoźników są skoordynowanym działaniem, to jasnym jest, że “Chińska wielka trójka” otrzymała zielone światło od władz Chin.

– Samoloty 737 MAX są uziemione na całym świecie z powodów bezpieczeństwa, a problemy techniczne nie zostały jeszcze rozwiązane. Firma ma prawo ubiegać się o swoje należne prawa – powiedział we wtorek Lu Kang, rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych Chin, pytany o roszczenia China Eastern Airlines. 

Boeing pracuje nad powrotem Maxów do służby 

Ze swej strony Boeing pracuje nad tym, by uziemione samoloty jak najszybciej powróciły do służby. W ubiegłym tygodniu producent z Chicago poinformował, iż zakończył opracowanie zaktualizowanego oprogramowania dla boeingów B737 MAX, w tym loty techniczne oraz testy na symulatorach. Według nieoficjalnych prognoz, Maxy mogłyby powrócić do służby już w lipcu tego roku, choć wielu obserwatorów branży uważa, że bardziej realnym terminem jest koniec sierpnia. Wiadomo, że powrotowi boeingów 737 MAX będzie towarzyszyła seria regionalnych konferencji u klientów programu, w tym, bez wątpienia, u klientów z Chin.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
China Eastern pyta Boeinga o odszkodowania za uziemienie MAX-ów

Biznes i przemysł

China Eastern pyta Boeinga o odszkodowania za uziemienie MAX-ów

Aleksander Domański 21 maja 2019

Air New Zealand wybiera Boeinga

Biznes i przemysł

Air New Zealand wybiera Boeinga

Aleksander Domański 20 maja 2019

Boeing zakończył aktualizację oprogramowania i testy B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zakończył aktualizację oprogramowania i testy B737 MAX

Piotr Bożyk 17 maja 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5