Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie nadal realizowany – deklaruje premier Mateusz Morawiecki. Szef rządu w rozmowie z internautami podczas sesji "Q&A" zaznaczył, że flagowe inwestycje publiczne ułatwią wyjście z kryzysu związanego z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2.
– To dla mnie bardzo ważna część planu. Tak się działo w przypadku poprzednich kryzysów i tak będziemy robić również teraz. Centralny Port Komunikacyjny i wiele innych inwestycji będziemy kontynuować, a także inicjować nowe – stwierdził premier Mateusz Morawiecki.
– Chcę, żeby programy inwestycyjne, które ruszą za kilka miesięcy były naprawdę prowadzone z szerokim rozmachem, po to, żeby kompensowały ubytki w programach inwestycji prywatnych – podkreślił szef polskiego rządu, który konsultował się z szefową Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen, a także przewodniczącym Rady Europejskiej Charlesem Michelem.
– Zabiegam o to, żeby Unia Europejska miała dodatkowe środki własne, takie jak opłaty od wielkich, międzynarodowych korporacji. To przecież firmy z Chin, ze Stanów Zjednoczonych, także niektóre europejskie, czerpią ogromne korzyści z funkcjonowania na jednolitym rynku europejskim i to one powinny dodatkowo łożyć na budżet UE – kontynuował premier Morawiecki. – Nie będziemy płacić i pomagać tym, którzy potem rozliczają się gdzieś na Cyprze, w Szwajcarii, na Wyspach Bahama czy Bermudach. To jest nienormalne i my chcemy temu przeciwdziałać – podsumował szef polskiego rządu.
Centralny Port Komunikacyjny będzie najważniejszą krajową inwestycją infrastrukturalną i węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Początkowo ma obsłużyć 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 mln.
Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Lotniczego Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 na odcinku Łódź Północ – Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granicy Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy czwarty pas ruchu w każdą stronę.
GDDKiA będzie też odpowiadać za
budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), czyli tzw. ringu autostradowego wraz z trasą ekspresową S50, która połączy teren północnego Mazowsza z nowym lotniskiem. Plany GDDKiA i CPK uwzględniają przy tym węzeł drogowy do obsługi Portu Lotniczego Solidarność. Elementem drogowych planów związanych z CPK jest też trasa ekspresowa S10 w kierunku OAW i CPK od strony Płocka i Torunia. Docelowo ta trasa połączy Warszawę ze Szczecinem.
Projekt CPK przewiduje również
budowę 1600 km nowych linii kolejowych. Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność powstanie odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią, którym pociągi będą jeździć z prędkością do 250 km/godz. Kolejowa część programu to pajęczyna nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK. W efekcie dojazd pociągiem do centralnego lotniska ma zająć nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju. Dogodnym dojazdem do CPK objęte będą także przygraniczne obszary Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego.