Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK i GDDKiA podpisały porozumienie o współpracy. Poszerzenie A2 i obwodnica Warszawy najważniejsze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK i GDDKiA podpisały porozumienie o współpracy. Poszerzenie A2 i obwodnica Warszawy najważniejsze
fot. GDDKiA
Poszerzenie autostrady A2 między Warszawą a Łodzią oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – to najważniejsze inwestycje drogowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Dzisiaj spółka CPK i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisały w tej sprawie porozumienie. Obie instytucje będą prowadzić inwestycje we wspólnych korytarzach, koordynować prace i synchronizować harmonogramy

W popisanym dziś porozumieniu CPK i GDDKiA zobowiązały się do bieżącej wymiany danych, np. dokumentacji technicznej oraz do stałego kontaktu zespołów roboczych realizujących prace planistyczne, projektowe i budowlane. Ścisła współpraca obu podmiotów ma pomóc w podejmowaniu optymalnych decyzji inwestycyjnych.

– Inwestycje to gra zespołowa. Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna pracy i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Dzisiejsze wydarzenie to dowód na to, że na system transportowy Polski patrzymy jak na spójną całość, a nie na zbiór niezależnych elementów. Projekt inwestycyjny CPK stał się impulsem do tego, żeby zacieśnić współpracę między dwoma rządowymi inwestorami – podkreślił.

Jak wynika z rządowej Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji CPK, wśród planowanych przedsięwzięć związanych z powstaniem nowego portu przesiadkowego znajduje się rozbudowa sieci tras ekspresowych i autostrad.

– CPK jako węzeł transportowy będzie niezwykle istotnym elementem przyszłego układu drogowego. Jako największy inwestor drogowy w Polsce jesteśmy gotowi dzielić się ze spółką CPK wiedzą i doświadczeniem. Wspólnie będzie nam łatwiej zrealizować cel – podkreślił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

– Mimo możliwości komfortowego dojazdu koleją, gros pasażerów dotrze do Portu Solidarność samochodami. Dlatego od początku współpracujemy z GDDKiA – powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK. – Dzisiaj ta współpraca wkracza w nowy etap. Działając razem, możemy lepiej odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców i ograniczyć uciążliwości związane z inwestycjami. Możliwość prowadzenia inwestycji, np. we wspólnych korytarzach, to korzyść dla GDDKiA, dla CPK, a przede wszystkim dla użytkowników infrastruktury – stwierdził.

Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Lotniczego Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 na odcinku: Łódź Północ - Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granicy Warszawy. Na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.

GDDKiA będzie też odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), czyli tzw. ringu autostradowego w odległości ok. 40-50 km od stolicy. Na OAW ma składać się: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2 oraz trasa ekspresowa S50, która połączy teren północnego Mazowsza z nowym lotniskiem centralnym. Inwestycja pozwoli na przejęcie ruchu tranzytowego i odciążenie układu drogowego w rejonie Warszawy. Plany GDDKiA i CPK uwzględniają przy tym węzeł drogowy do obsługi Portu Lotniczego Solidarność.

Elementem drogowych planów związanych z CPK jest też trasa ekspresowa S10 w kierunku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i CPK od strony Płocka i Torunia. Docelowo ta trasa połączy Warszawę ze Szczecinem.

Od 10 lutego do 10 marca br. spółka CPK prowadziła konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Celem tego dokumentu było określenie korytarzy dla inwestycji kolejowych i drogowych. SSL nie przesądza jednak jeszcze o lokalizacji tras. Wyznaczone korytarze będą podstawą do dalszych prac studialno-projektowych
Włączenie mieszkańców w proces planowania już na wczesnym etapie powinno pozwolić na wypracowanie szczegółowych rozwiązań w zgodzie z sąsiadami inwestycji i z poszanowaniem ich opinii. Ustalenia w sprawie ostatecznego przebiegu dróg i linii kolejowych będą podejmowane na dalszych etapach procesu inwestycyjnego, m.in. po przeprowadzeniu zaplanowanych na ten rok konsultacji społecznych z gminami, a także szczegółowych analiz technicznych i środowiskowych.
Wszystkie uwagi dotyczące SSL zostaną dokładnie przeanalizowane i podsumowane w raporcie, który CPK przedstawi do końca czerwca br.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać  przy okazji CPK

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać przy okazji CPK

Elżbieta Pałys 27 listopada 2023

Zobacz również:

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Łukasz Malinowski 29 listopada 2023

Budowa szprych CPK w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego?

Infrastruktura i lotniska

Horała: Umowa CPK z Vinci najwcześniej w lutym

Prawo i polityka

Horała: Umowa CPK z Vinci najwcześniej w lutym

Roman Czubiński 23 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać  przy okazji CPK

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać przy okazji CPK

Elżbieta Pałys 27 listopada 2023

Zobacz również:

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Łukasz Malinowski 29 listopada 2023

Budowa szprych CPK w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego?

Infrastruktura i lotniska

Horała: Umowa CPK z Vinci najwcześniej w lutym

Prawo i polityka

Horała: Umowa CPK z Vinci najwcześniej w lutym

Roman Czubiński 23 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5