Październik był kolejnym miesiącem, kiedy port lotniczy w Modlinie odnotował spadek ruchu pasażerskiego, wynoszący prawie 42 proc – pokłosie cięcia siatki przez Ryanaira. Obsłużonych zostało 149 551 pasażerów. Od grudnia wolumen pasażersko-operacyjny będzie rósł – wtedy bazę po 13 latach przywróci Wizz Air. Lotnisko straciło w tym roku ponad jeden milion pasażerów.
Negatywny (spadkowy) trend wynikowy lotniska w Nowym Dworze Mazowieckim to pokłosie konfliktu z głównym przewoźnikiem – Ryanairem. Koniec 10-letniej umowy skłonił irlandzkie linie lotnicze do znacznej redukcji oferowania, zmuszając tym samym „nowy” zarząd w Modlinie do zawarcia nowej, długoterminowej umowy.
Negocjacje nowego, pięcioletniego porozumienia obyły się bez „szantażu”. – I my, i Modlin poszliśmy na ustępstwa, ale myślę, że doszliśmy do rozwiązania satysfakcjonującego obie strony – wyznał w ostatniej rozmowie z Rynkiem Lotniczym Michael O’Leary, dyrektor generalny Grupy Ryanair. Przewoźnik ma teraz rozmawiać z lotniskiem w Modlinie na temat pożyczki lub spłaty z góry opłat za dwa-trzy lata, aby mazowiecki port lotniczy mógł sfinansować kluczowe inwestycje, w tym powiększenie bryły terminalowej.
Ruch w Modlinie zaczął maleć w kwietniu 2024 roku; spadkowy trend wciąż trwa. W październiku niskokosztowe lotnisko obsłużyło 149 551 podróżnych, podczas gdy w dziesiątym miesiącu roku 2024 z lotów rozkładowych skorzystało 256 864 pasażerów. Miesięczny spadek ruch wyniósł więc 41,78 proc. Przez 31 dni ostatniego miesiąca zrealizowano 1 116 operacji pasażerskich (o 612 mniej niż w październiku roku poprzedniego), co oznacza, że jednego dnia obsługiwano średnio 36 samolotów (18 rotacji) i 4 824 pasażerów.
Od początku roku lotnisko w Nowym Dworze Mazowieckim zdołało obsłużyć 1 385 748 pasażerów, co oznacza, że Modlin – porównując 10-miesięczne okresy w latach 2024 i 2025 – utracił 1 086 438 podróżnych. Roczny spadek wolumenu pasażerskiego to 43,95 proc. Co ciekawe, taki okres w roku 2023 oznaczał wynik pasażerski na poziomie 2 950 853 podróżnych. Od 1 stycznia do 31 października zrealizowano 10 158 operacji lotniczych, podczas gdy w owym okresie roku 2024 operacji było 14 335.
W grudniu wyniki pasażersko-operacyjne zaczną rosnąć, albowiem Modlin – po 13 latach przerwy – znów stanie się bazą operacyjną dla Wizz Aira. Obsługa jeszcze większego wolumenu zacznie się na wiosnę, kiedy Ryanair zwiększy oferowanie, przywracając (i uruchamiając nowe) rejsy do Mediolanu-Malpensy, Birgmingham, Liverpoolu, Alghero, Malmo i Bratysławy.