Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Macedonia Północna bez lotów Ryanair. „Niemożliwe” warunki Irlandczyków

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Macedonia Północna bez lotów Ryanair. „Niemożliwe” warunki Irlandczyków
fot. Prague AirportSkopje, stolica Macedonii Północnej
Rząd Macedonii Północnej nie osiągnął porozumienia z Ryanairem w sprawie wejścia na tamtejszy rynek, określając żądania niskokosztowca jako „niemożliwe” do spełnienia. – Twierdzą, że dotacje, które oferujemy są zbyt niskie – wskazuje macedoński minister transportu. Zgoda na warunki Irlandczyków miałaby doprowadzić do bankructwa bałkańskiego państwa.

Ograniczona siatka połączeń lotniska w Skopje zyska sześć nowych tras od Wizz Aira, który odpowiada za 50 proc. ruchu pasażersko-operacyjnego tego portu. Rozwój Węgrów powiązany jest z rządowymi dopłatami, które mają na celu wzrost łączności lotniczej. Macedońscy podatnicy dołożą do lotów prawie sześć milionów euro. Władze centralne Macedonii Północnej chciały także, aby w Skopje i Ochrydzie zadebiutował Ryanair, co mogłoby przyczynić się do m.in. spadku cen biletów lotniczych.

Plan zakładał, że „tanie” linie lotnicze zbazują kilka boeingów 737 i uruchomią szereg połączeń lotniczych wraz ze startem sezonu zimowego, tj. 26 października, lecz porozumienia nie udało się wypracować. – Powodem, dla którego Ryanair nie jest obecny na naszym rynku, są warunki, jakie stawiają. W praktyce chcą, aby lotniska w Skopje i Ochrydzie obsługiwały wyłącznie Ryanaira, co oznaczałoby, że państwo musiałoby wydać ogromne pieniądze właśnie na nich – powiedział, cytowany przez portal „Ex-Yu Aviation”, wicepremier i minister transportu Macedonii Północnej, Aleksandar Nikoloski.

Lotnisko w Skopje jest małym, regionalnym portem lotniczym, więc kadry są ograniczone. Irlandzki niskokosztowiec zażądał od lotniskowej spółki, aby tzw. turnaround (czas od wylądowania samolotu do jego startu) wynosił nie więcej niż 35 minut. Jest to standardowy czas „obrotu” samolotu irlandzkiego przewoźnika. Macedończycy nie zgodzili się na taką opcję, wskazując na konieczność zatrudnienia setek nowych pracowników, aby obsłużyć operacje Ryanaira.

Budżetowy przewoźnik – jak wskazuje szef resortu transportu – zażądał także ponad dwukrotnie wyższych dotacji niż te, które Macedonia Północna obecnie przyznaje przewoźnikom lotniczym. – Twierdzą, że oferowane przez nas dotacje są zbyt niskie. Obecnie oferujemy liniom lotniczym dziewięć euro za pasażera na lotnisku w Skopje i 12 euro na lotnisku w Ochrydzie – wskazał Aleksandar Nikoloski. Irlandczycy chcieliby otrzymywać 20 euro za przewiezienie jednego pasażera do i z Skopje, jak i 25 euro za obsługę jednego podróżnego z portu w Ochrydzie.

– Przy takich warunkach współpraca po prostu nie jest możliwa. Państwo i tak wydaje znaczne kwoty na dotacje, a oferowanie takich specjalnych warunków zniekształciłoby rynek. Nie można dawać Ryanairowi przywilejów, które nie są dostępne dla innych linii lotniczych obecnie działających na naszym rynku – podkreślił wicepremier Macedonii Północnej. Zgoda na warunki Ryanaira miałaby doprowadzić bałkańskie państwo do bankructwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Baza Wizz Air w Tuzli za pieniądze podatników

Infrastruktura i lotniska

Baza Wizz Air w Tuzli za pieniądze podatników

Mateusz Kieruzal 26 sierpnia 2025

Słowacja. Wizz Air poleci po kraju, oczywiście za pieniądze podatników

Pasażer i linie lotnicze

Dyrektywa Omnibus. Wizz Air wdrożył połowicznie, a inni zwlekają

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ryanair uruchamia nowe połączenie z Poznania

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair uruchamia nowe połączenie z Poznania

Poznań Airport 14 sierpnia 2025

Minimalny wzrost Ryanaira w lipcu

Biznes i przemysł

Minimalny wzrost Ryanaira w lipcu

Mateusz Kieruzal 06 sierpnia 2025

Ryanair tnie we Francji

Biznes i przemysł

Ryanair tnie we Francji

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Baza Wizz Air w Tuzli za pieniądze podatników

Infrastruktura i lotniska

Baza Wizz Air w Tuzli za pieniądze podatników

Mateusz Kieruzal 26 sierpnia 2025

Słowacja. Wizz Air poleci po kraju, oczywiście za pieniądze podatników

Pasażer i linie lotnicze

Dyrektywa Omnibus. Wizz Air wdrożył połowicznie, a inni zwlekają

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ryanair uruchamia nowe połączenie z Poznania

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair uruchamia nowe połączenie z Poznania

Poznań Airport 14 sierpnia 2025

Minimalny wzrost Ryanaira w lipcu

Biznes i przemysł

Minimalny wzrost Ryanaira w lipcu

Mateusz Kieruzal 06 sierpnia 2025

Ryanair tnie we Francji

Biznes i przemysł

Ryanair tnie we Francji

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij