W trzecim kwartale 2019 roku grupa Lufthansa wypracowała zysk operacyjny na poziomie 1,3 mld euro czyli o 8 proc. mniejszy niż w roku poprzednim. Od początku roku przychody Grupy wyniosły 27,7 mld euro i były o 2 proc. wyższe niż w 2018. Przedstawiciele Lufthansy zapewniają, że firma jest w dobrej kondycji, a podjęte w ostatnich miesiącach działania pozwolą ograniczyć koszty.
– Byliśmy w stanie przełożyć oferowaną przez nas najwyższą jakość usługi i siłę rynkową na solidy zysk w trzecim kwartale – powiedział Carsten Spohr, prezes zarządu Lufthansy. Dodał przy tym, że działania naprawcze wdrożone w Eurowings zaczynają przynosić pozytywne rezultaty, coraz lepiej radzą sobie także Austrian Airlines i Brussels Airlines, które poprawiły efektywność działania. – Jako wiodąca europejska grupa linii lotniczych, jesteśmy na solidnym i stabilnym kursie strategicznym – podkreślił Spohr.
Podobnie jak inne linie lotnicze w Europie, grupa Lufthansa musi się zmagać z rosnącymi cenami paliwa, dodatkowymi kosztami wynikającymi z dużej liczby opóźnień lotów oraz ograniczoną przepustowością lotnisk i rosnącymi kosztami obsługi naziemnej. Na zachodzące na rynku zmiany jest jej jednak zdecydowanie łatwiej reagować niż mniejszym przewoźnikom. W efekcie okres gorszych wyników finansowych może w przyszłości oznaczać zwiększenie udziałów w rynku europejskim i wyższe zyski.
Podstawowe dane finansoweCałkowite przychody Grupy Lufthansa za trzeci kwartał 2019 r. wzrosły o 2 proc. względem roku poprzedniego do 10,2 mld euro. Skorygowany EBIT za trzeci kwartał wyniósł 1,3 mld euro (w poprzednim roku zysk operacyjny za ten okres zamknął się na poziomie 1,4 mld euro), co oznacza 8-procentowy spadek. Skorygowana marża EBIT wyniosła 12,7 procent – przed rokiem była wyższa i wynosiła 14,1 proc.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku grupa Lufthansa osiągnęła przychody na poziomie 27,7 mld euro – to wzrost o 3 proc. względem roku 2018. Skorygowany zysk operacyjny za ten okres spadł o 30 proc. z 2,5 mld euro do 1,7 mld euro. Wynik netto grupy zamknął się po dziewięciu miesiącach tego roku na poziomie 1 mld euro i był o 800 mln niższy niż w roku ubiegłym.
Dobrymi wynikami mogą pochwalić się tradycyjni przewoźnicy wschodzący w skład Grupy czyli Lufthansa, SWISS oraz Austrian Airlines. Te trzy podmioty wypracowały zysk operacyjny w wysokości 1,6 mld euro w okresie od stycznia do końca września. W roku poprzednim był on wyższy o 0,5 mld euro. Marża spadła o 3 punkty procentowe do 9 proc.
Zmiany jakie wprowadzono w ostatnich latach w Eurowings (m.in. rezygnacja z lotów długodystansowych – ten proces ma się zakończyć w pełni do końca roku) pozwoliły na poprawę wyników. EBIT po dziewięciu miesiącach zamknął się na poziomie minus 104 mln euro. Udało się znacząco obniżyć koszty. Pełną rentowność Eurowings ma jednak osiągnąć dopiero w roku 2021, a marżowość na poziomie 7 proc. w jeszcze dłuższej perspektywie.
Rosnące koszty paliwaIstotnym czynnikiem wpływającym na pogorszenie wyników w trzecim kwartale tego roku był wzrost cen paliwa. Jak podaje Lufthansa w samym okresie od lipca do września wydatki na paliwo były o 171 mln EUR wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Koszty paliw dla całej grupy w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 roku były o 620 mln euro wyższe niż w roku 2018. Lufthansa zakłada, że do grudnia wyda na paliwo o 650 mln euro więcej niż w roku poprzednim.
Słabe wyniki Lufthansa CargoJak niedawno informowała IATA,
wrzesień roku 2019 był kolejnym, miesiącem spadków przewozów cargo lotniczego. Sytuacja w tym segmencie rynku pogarsza się z każdym kolejnym miesiącem i ma to odbicie na firmach silnie związanych z rynkiem azjatyckim.
W przypadku Lufthansa Cargo przełożyło się na 33 mln euro straty po pierwszych trzech kwartałach tego roku. To znacząca różnica w porównaniu do 162 mln euro zysku jakie odnotowano w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Obecnie flota Lufthansa Cargo składa się z 17 maszyn: siedmiu boeingów B777F oraz 10 MD-11F.
Przewoźnik oczekuje na dostawę dwóch B777F. Lufthansa Cargo sprzedaje także miejsce na pokładach Lufthansa German Airlines, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings i SunExpress.
Plany na przyszłośćOprócz wspomnianych wcześniej działań związanych z doprowadzeniem do pełnej rentowności Eurowings w ramach wszystkich podmiotów działających w Grupie Lufthansa mają zostać wprowadzone działania zwiększające efektywność. W przypadku Cargo będzie to odmłodzenie floty. Dla Austrian Airlines będzie to oznaczało ograniczenie się do obsługi wiedeńskiego hubu i
ujednolicenie floty poprzez wycofanie Bombardierów Q400. W przypadku Brussels Airlines komunikat Lufthansy podkreśla konieczność wprowadzenia zmian organizacyjnych i zdigitalizowania działań administracyjnych.
Lufthansa podkreśla, że prowadzone przez nią inwestycję mają na celu nie tylko poprawę oferty i komfortu podróży, ale także redukcję negatywnego wpływu na środowisko. Spółka zamierza inwestować w paliwa syntetyczne oraz do roku 2021 zmniejszyć o połowę ilość plastiku zużywanego na pokładach samolotów.
Lufthansa potwierdza przy tym swoje wcześniejsze deklaracje w zakresie wyników na koniec roku 2019. Marża na zysku operacyjnym ma wynieść między 5,5% a 6,5% a sam zysk operacyjny od 2 do 2,4 mld euro.