Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-12-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Newseria Innowacje

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne
fot. kadr Newseria Innowacje
Lotniska są coraz bardziej naszpikowane nowoczesnymi technologiami. Automaty do odprawy, tomografia komputerowa w kontroli bezpieczeństwa, roboty, które pomagają dźwigać bagaże, czy samoobsługowa automatyczna odprawa bagażu, gdzie wystarczy położyć walizkę na taśmie, a odprawa trwa maksymalnie 20 sekund. Nowe rozwiązania mają wyeliminować konieczność stania w kolejkach. Na części lotnisk można się umówić na odprawę na konkretną godzinę, inne wprowadzają automatyczny biometryczny boarding.

– Air.Go 2.0 to samoobsługowy punkt zrzutu bagażu, w którym wystarczy zostawić walizkę i o nic więcej nie trzeba się martwić, bagaż transportowany jest na pokład samolotu. Bagaż kładziemy na przenośnik, który sprawdza parametry bagażu. Następnie skanowana jest umieszczona na bagażu zawieszka, po czym trafia on do systemu transportującego. Dzięki temu rozwiązaniu nie musimy już poświęcać tyle czasu na stanie w kolejkach do odprawy bagażowej – mówi agencji Newseria Innowacje Niels Marcus Pedersen, właściciel firmy Marcus Pedersen ApS.

Szybsza kontrola

Podróżowanie samolotem staje się coraz łatwiejsze. Lotniska coraz chętniej wprowadzają nowe technologie, dzięki którym praktycznie nie trzeba już stać w kolejkach. Choć wciąż jeszcze na większość z nich trzeba przybyć minimum dwie godziny przed odlotem, bo tyle mogą trwać wszystkie procedury, to niektóre pozwalają to skrócić do absolutnego minimum. Pierwszym krokiem jest samodzielne nadanie bagażu. Umożliwia to Air.Go 2.0, który zastępuje tradycyjną odprawę. Proces rozpoczyna się automatycznie, gdy pasażer stawia swoją walizkę na taśmie. System może przyjąć nowego pasażera co 10–20 sekund.

– Przychodzimy na lotnisko i zostawiamy tylko bagaż, co oznacza brak kolejek. Poza tym dużą zaletą jest łatwość obsługi po stronie pasażera oraz brak hałasu i zgiełku. Wystarczy zostawić bagaż i nie martwić się o resztę, od razu udając się w kierunku hali odlotów, aby zrelaksować się przy kawie lub zrobić zakupy przed wylotem na wakacje lub w podróż służbową – tłumaczy Niels Marcus Pedersen.

Na niektórych lotniskach można zapomnieć o wielometrowych kolejkach do odprawy bezpieczeństwa. Zamiast bramek z promieniowaniem rentgenowskim wystarczy tomografia komputerowa, która znacznie przyspieszy odprawę, a przy tym znacznie ją ułatwi. Przy wejściu na pokład coraz częściej stosowany jest automatyczny biometryczny boarding. Specjalna bramka skanuje twarz pasażera i porównuje z biometrycznymi danymi z dokumentów tożsamości, takie rozwiązanie wprowadziły już np. lotniska w Londynie czy Los Angeles.

Lotnisko w Dubaju poszło jeszcze o krok dalej. Zamiast stać w kolejce, pasażerowie przechodzą przez specjalny biometryczny tunel, gdzie kontrola paszportowa trwa kilkanaście sekund. Inteligentny tunel z technologią rozpoznawania twarzy i sztuczną inteligencją otwarto testowo w terminalu 3. dubajskiego lotniska.

System automatycznego nadawania bagażu Air.Go 2 działa już z kolei na lotniskach m.in. w Bengaluru, Hamburgu oraz duńskim Aalborgu, gdzie system zadebiutował. – Pracowaliśmy na tym lotnisku, dzięki czemu zyskaliśmy wiedzę na temat funkcjonowania lotnisk oraz przepływu pasażerów i możliwości wprowadzenia udoskonaleń w tym zakresie. Pierwszy samoobsługowy punkt zrzutu bagażu, który zamontowaliśmy w Aalborgu, okazał się sukcesem. Kolejnym naszym klientem było lotnisko Pearson International Airport w Toronto, a wkrótce z naszego rozwiązania korzystać będzie również lotnisko w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych – mówi ekspert. Według analityków Grand View Research rynek inteligentnych lotnisk w 2025 r. osiągnie wartość ponad 25 mld dol.

Wkrótce w Warszawie

Przypomnijmy, że na zakup bramek biometrycznych zdecydowało się także Województwo Mazowieckie i wkrótce obiekty do ułatwienia kontroli granicznej pojawią się również na Lotnisku Chopina oraz w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin. Jak stwierdził wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, inwestycja w nowoczesne bramki podniesie poziom technologiczny obu lotnisk. Bramki zrealizuje firma Enigma.

Bramki mają automatycznie weryfikować dane zawarte w chipie biometrycznym paszportu z wizerunkiem twarzy podróżnego. Bramka automatycznie potwierdzi czy osoba przedstawiająca dokument do odprawy jest jego właścicielem. Dzięki weryfikacji danych bramka będzie mogła wykluczyć możliwość posłużenia się podrobionym lub przerobionym paszportem.

Ponadto bramki będą połączone z bazami danych, które obsługuje Straż Graniczna, co z kolei pozwoli na wykrycie, czy podróżny nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i porządku publicznego. Rolą funkcjonariusza przy takiej odprawie będzie nadzorowanie całego procesu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Pasażer i linie lotnicze

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Przemysław Farsewicz 26 listopada 2023

Podróżnym na polskich lotniskach w przyszłości mają pomagać roboty

Infrastruktura i lotniska

Budimex i Sky Tronic pracują nad dronem dla budownictwa

Biznes i przemysł

Wynalazek, który rozwiąże problemy lotnisk na całym świecie?

Biznes i przemysł

Nowojorskie lotnisko marzeń na ogromnym dachu w wizji z 1946 roku

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Pasażer i linie lotnicze

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Przemysław Farsewicz 26 listopada 2023

Podróżnym na polskich lotniskach w przyszłości mają pomagać roboty

Infrastruktura i lotniska

Budimex i Sky Tronic pracują nad dronem dla budownictwa

Biznes i przemysł

Wynalazek, który rozwiąże problemy lotnisk na całym świecie?

Biznes i przemysł

Nowojorskie lotnisko marzeń na ogromnym dachu w wizji z 1946 roku

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5