Partner serwisu
Biznes i przemysł

Wynalazek, który rozwiąże problemy lotnisk na całym świecie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
fot
ATS, czyli Airplane Transporting Systems, to nowy sposób zarządzania ruchem lotniczym na płycie lotniska, stworzony przez Polaka, Sławomira Malickiego. Wynalazek, zapowiadający gigantyczne oszczędności, ma wpłynąć również na wzrost bezpieczeństwa na lotniskach, radykalne zmniejszenie hałasu i emisji CO2.

ATS to system polegający na holowaniu samolotu lądującego na płycie lotniska za pomocą elektrycznej platformy. Dzięki temu maszyna może, tuż po lądowaniu, wyłączyć silniki, dzięki czemu oszczędza na paliwie a w efekcie – kosztach (paliwo lotnicze stanowi obecnie około 20 proc. kosztów linii lotniczych).

Napęd systemu umieszczony jest pod nawierzchnią płyty. Samolot po wylądowaniu wjeżdża na platformę i z wylaczonymi silnikami holowany jest do rękawa. Autor tego pomysłu, Sławomir Malicki, twierdzi, że dzięki systemowi linie lotnicze zmniejszyłyby nie tylko zużycie paliwa, ale też emitowały mniej toksycznych spalin. Dla lotniska taki system oznaczałby natomiast wzrost przepustowości.

Airplane transport system animation 3d EN from Modelight on Vimeo.

Pomysł na budowę takiego systemu narodził się w 2007 roku, kiedy przyjaciel Malickiego – pilot linii Lufthansa pożalił się przedsiębiorcy, że jego maszyna spala ogromne ilości paliwa tuż po lądowaniu, kołując do rękawa. Dla Airbusa 340 lub boeinga 747 kilkumetrowy odcinek takiego kołowania oznacza spalanie dwóch ton paliwa. Tymczasem na największych lotniskach drogi kołowania liczą długość nawet 50 km.

Pomysł Malickiego póki co jest w fazie projektowej, ale budzi zainteresowanie w Stanach Zjednoczonych. Projekt zdobył 30 tys. dol. nagrody w konkursie innowacji na Cambridge University. W ubiegłym roku ATS podpisała umowę z Uniwersytetem Stanowym w Oklahomie, gdzie powstanie prototyp urządzenia. W listopadzie przyszłego roku ruszyć ma pierwszy odcinek systemu na lotnisku w Oklahoma City. Rozwiązanie ma przynieść lotnisku miliardy oszczędności.


Realizujesz kontrakty w infrastrukturze lub lotnictwie? Kara umowna może kosztować miliony – lub zostać unieważniona, jeśli nie jest dobrze skonstruowana. Dowiedz się, jak poprawnie formułować zapisy, naliczać kary i bronić się przed niesłusznymi roszczeniami. Zdobądź praktyczne umiejętności, które pomogą Ci uniknąć błędów w realizacji kontraktów. Wejdź na www.tor-konferencje.pl i zapisz się na szkolenie online, które odbędzie już 8 maja!

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Pasażer i linie lotnicze

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Przemysław Farsewicz 26 listopada 2023

Podróżnym na polskich lotniskach w przyszłości mają pomagać roboty

Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Emilia Derewienko 05 grudnia 2018

Budimex i Sky Tronic pracują nad dronem dla budownictwa

Biznes i przemysł

Nowojorskie lotnisko marzeń na ogromnym dachu w wizji z 1946 roku

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Pasażer i linie lotnicze

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Przemysław Farsewicz 26 listopada 2023

Podróżnym na polskich lotniskach w przyszłości mają pomagać roboty

Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Infrastruktura i lotniska

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne

Emilia Derewienko 05 grudnia 2018

Budimex i Sky Tronic pracują nad dronem dla budownictwa

Biznes i przemysł

Nowojorskie lotnisko marzeń na ogromnym dachu w wizji z 1946 roku

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5