Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOTAMS podsumowuje obsługę boeingów B737-400

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
05-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

W tym roku przypada 10-lecie powstania spółki LOTAMS – polskiego lidera obsługi technicznej statków powietrznych. Przez ostatnią dekadę spółka realizowała przeglądy techniczne lekkie i ciężkie dla przeróżnych modeli samolotów przewoźników z całego świata. Przed 2010 rokiem LOTAMS działał jako Pion Techniczny PLL LOT, zdobywając łącznie ponad 90-letnie doświadczenie w branży lotniczej.

Boeing 737 to najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu. Samolot produkowany jest przez Boeinga w Stanach Zjednoczonych od 1967 r. W związku z zakończeniem eksploatacji wersji B737-400 we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT, ostatni rejs komercyjny wykonany w dniu 10 marca br., LOT AMS przekazał informacje techniczne dotyczące wyżej wymienionego modelu.

W ostatnich latach polski przewoźnik użytkował w swojej flocie trzy egzemplarze tego modelu samolotu o nr rejestracyjnych SP-LLE, SP-LLF oraz SP-LLG. Samoloty dołączyły do PLL LOT na przełomie XX/XXI wieku w latach 1996/1997, realizując połączenia krajowe oraz średniodystansowe. Łącznie, PLL LOT posiadał w swojej flocie 10 egzemplarzy 737-400. Oprócz B737-400 przez flotę LOT-u przewinęły się cztery B737-300 oraz 12 B737-500.

Wieloletnie doświadczenie przy B737

Spółka LOTAMS, do 2010 r. funkcjonująca jako Pion Techniczny PLL LOT, obsługiwała boeinga B737 od początku lat 90-tych. W ciągu 28 lat pracy przy obsłudze najpopularniejszego wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali setki przeglądów ciężkich i tysiące czynności w ramach obsługi lekkiej, przepracowując łącznie ponad dwa miliony roboczogodzin przy tym modelu samolotu. W certyfikacie PART-145 spółka LOTAMS posiada uprawnienia do obsługi technicznej (bazowej i liniowej) dla Boeinga 737 w wersji 300/400/500, a także ich unowocześnionych wersji takich jak Next Generation (NG) oraz MAX.

Retrofit boeingów B737-400

W 2016 roku spółka LOTAMS wykonała na trzech samolotach PLL LOT 737-400 czynności mające na celu modyfikację oraz lifting kabiny pasażerskiej samolotu, zwane „Retrofitem” . Mechanicy firmy, przy wsparciu pracowników wyspecjalizowanych warsztatów LOTAMS, wykonali modernizację wnętrza, nadając samolotowi nowoczesny wygląd i podwyższając standard podróży pasażerów. Wśród wykonanych prac znalazło się zamontowanie gniazdek elektrycznych w każdym z foteli, specjalnego oświetlenia LED, a także odświeżenie półek bagażowych i zmodyfikowanie kabin toaletowych. Wymieniono również dywany oraz zasłony oddzielające każdą z trzech klas podróżujących. W prace przy wykonywaniu każdego z „retrofitów” było zaangażowanych łącznie 70 pracowników.

Warto wiedzieć, że prace związane z retrofitem były poprzedzone jednym z najbardziej skomplikowanych przeglądów technicznych ciężkich – przeglądem D. Jest to obsługa o największym zakresie – polega na pełnej inspekcji i sprawdzeniu wszystkich, nawet najmniejszych części samolotu. Po wykonaniu obsługi pracownicy LOTAMS skupili się na samym wnętrzu samolotu, które przeszło niesamowitą metamorfozę.

Ostatnie lata B737-400

W ciągu ostatnich dziesięciu lat LOTAMS wykonał 15 przeglądów ciężkich oraz ponad 1000 czynności w ramach obsługi lekkiej hangarowej. W 2017 roku spółka wykonała trzy przeglądy ciężkie na samolotach należących do floty PLL LOT. Wśród wykonanych czynności obsługowych można wymienić m.in. kompleksowy przegląd typu C tzw. C-Check, dodatkowe czynności lub zadania operatorskie nie ujęte w programie obsługi oraz mycie i polerowanie samolotu. W 2018 roku odbył się jeden przegląd ciężki typu C. Ostatni przegląd ciężki, który odbył się w listopadzie 2019 roku był zakończeniem pewnej ery dla polskiego przewoźnika. Na samolocie SP-LLE mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali planowe zadania wynikające z programu obsługi, inspekcje właścicielskie, mycie i polerowanie samolotu a także czynności spoza zgłoszonego wcześniej pakietu obsługowego. W czasie eksploatacji już po przeglądzie ciężkim w ramach lekkiej obsługi hangarowej znalazły się takie czynności obsługowe jak m.in. EO Winter – inspekcja obszaru powierzchni sterowych pod kątem obecności płynu odladzającego
i ewentualnie jego usunięcie, który może powodować zablokowanie sterów i lotek w niesprzyjających warunkach pogodowych. Realizowane były także przeglądy typu A, mycia traktów, czyszczenia i smarowanie łopat wentylatora, wymiany nieszczelnych systemów hydraulicznych oraz mycia samolotu.

Pożegnanie Classic'ów

10 marca 2020 r. odbył się ostatni lot komercyjny B737-400. SP-LLG wyleciał z Warszawy do Krakowa, aby tego samego dnia powrócić i pożegnać się na dobre z Lotniskiem Chopina. Przed wylotem do Małopolski mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali w stolicy ostatni warszawski przegląd PDC (pre-departure check), a jeden z przedstawicieli obsługi liniowej warszawskiej bazy poleciał do Krakowa, aby na miejscu wykonać niezbędną obsługę przed lotem powrotnym. Po wylądowaniu w Warszawie – samolot był eskortowany przez trzy samochody Służby Ochrony Lotniska Chopina. Nie zabrakło salutu wodnego wykonanego przez Lotniskową Straż Pożarną. Załoga pokładowa oraz pasażerowie rejsu mieli okazję upamiętnienia tej szczególnej chwili i podpisania się na kadłubie samolotu. Po czułych pożegnaniach – mechanik służby obsługi liniowej zamontował szpilki zabezpieczające w zastrzałach podwozia i przygotował samolot do holowania.

Po oficjalnym pożegnaniu w jednym z hangarów LOTAMS przygotował samolot do przekazania nowemu właścicielowi, który zamierza przystosować maszynę do przewozu frachtu lotniczego. SP-LLG po raz ostatni odleciał z Warszawy dokładnie 3 czerwca br. Ostatnie połączenie na trasie Warszawa-Kraków, Kraków-Warszawa zakończyło kilkudziesięcioletni okres funkcjonowania klasycznego B737-400 nie tylko we flocie PLL LOT, lecz także w obsłudze technicznej samolotów w Polsce. SP-LLG gościł na swoim pokładzie ponad 3 miliony pasażerów (w tym m.in. Jana Pawła II), wykonał łącznie prawie 30 000 rejsów i spędził ponad 55 000 godzin w powietrzu. We wrześniu 2020 roku w warszawskiej bazie technicznej LOTAMS według planu zakończy się przegląd (redelivery) ostatniego samolotu 737-400 Classic we flocie PLL LOT. Samolot SP-LLF zostanie przekazany nowemu właścicielowi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Enter Air: 1 mld zł przychodów przed wakacjami i rosnące zyski

Biznes i przemysł

Enter Air: 1 mld zł przychodów przed wakacjami i rosnące zyski

Łukasz Malinowski 29 września 2023

Air China z Warszawy do Pekinu. Czy warto?

Pasażer i linie lotnicze

Air China z Warszawy do Pekinu. Czy warto?

Mateusz Kieruzal 30 września 2023

KDP jako fundament sukcesu hi-tech na Tajwanie

Pasażer i linie lotnicze

KDP jako fundament sukcesu hi-tech na Tajwanie

Tomasz Śniedziewski 30 września 2023

Zobacz również:

Air Canada polecą każdym typem Dreamlinera. Linie zamawiają 18 B787-10

Pasażer i linie lotnicze

Air Canada polecą każdym typem Dreamlinera. Linie zamawiają 18 B787-10

Piotr Bożyk 26 września 2023

5 lat współpracy LOTAMS z British Airways CityFlyer

Biznes i przemysł

5 lat współpracy LOTAMS z British Airways CityFlyer

Emilia Derewienko 11 grudnia 2017

Pozostałe z wątku:

Enter Air: 1 mld zł przychodów przed wakacjami i rosnące zyski

Biznes i przemysł

Enter Air: 1 mld zł przychodów przed wakacjami i rosnące zyski

Łukasz Malinowski 29 września 2023

Air China z Warszawy do Pekinu. Czy warto?

Pasażer i linie lotnicze

Air China z Warszawy do Pekinu. Czy warto?

Mateusz Kieruzal 30 września 2023

KDP jako fundament sukcesu hi-tech na Tajwanie

Pasażer i linie lotnicze

KDP jako fundament sukcesu hi-tech na Tajwanie

Tomasz Śniedziewski 30 września 2023

Zobacz również:

Air Canada polecą każdym typem Dreamlinera. Linie zamawiają 18 B787-10

Pasażer i linie lotnicze

Air Canada polecą każdym typem Dreamlinera. Linie zamawiają 18 B787-10

Piotr Bożyk 26 września 2023

5 lat współpracy LOTAMS z British Airways CityFlyer

Biznes i przemysł

5 lat współpracy LOTAMS z British Airways CityFlyer

Emilia Derewienko 11 grudnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5