W tym roku przypada 10-lecie powstania spółki LOTAMS – polskiego lidera obsługi technicznej statków powietrznych. Przez ostatnią dekadę spółka realizowała przeglądy techniczne lekkie i ciężkie dla przeróżnych modeli samolotów przewoźników z całego świata. Przed 2010 rokiem LOTAMS działał jako Pion Techniczny PLL LOT, zdobywając łącznie ponad 90-letnie doświadczenie w branży lotniczej.
Boeing 737 to najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu. Samolot produkowany jest przez Boeinga w Stanach Zjednoczonych od 1967 r. W związku z zakończeniem eksploatacji wersji B737-400 we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT, ostatni rejs komercyjny wykonany w dniu 10 marca br., LOT AMS przekazał informacje techniczne dotyczące wyżej wymienionego modelu.
W ostatnich latach polski przewoźnik użytkował w swojej flocie trzy egzemplarze tego modelu samolotu o nr rejestracyjnych SP-LLE, SP-LLF oraz SP-LLG. Samoloty dołączyły do PLL LOT na przełomie XX/XXI wieku w latach 1996/1997, realizując połączenia krajowe oraz średniodystansowe. Łącznie, PLL LOT posiadał w swojej flocie 10 egzemplarzy 737-400. Oprócz B737-400 przez flotę LOT-u przewinęły się cztery B737-300 oraz 12 B737-500.
Wieloletnie doświadczenie przy B737Spółka LOTAMS, do 2010 r. funkcjonująca jako Pion Techniczny PLL LOT, obsługiwała boeinga B737 od początku lat 90-tych. W ciągu 28 lat pracy przy obsłudze najpopularniejszego wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali setki przeglądów ciężkich i tysiące czynności w ramach obsługi lekkiej, przepracowując łącznie ponad dwa miliony roboczogodzin przy tym modelu samolotu. W certyfikacie PART-145 spółka LOTAMS posiada uprawnienia do obsługi technicznej (bazowej i liniowej) dla Boeinga 737 w wersji 300/400/500, a także ich unowocześnionych wersji takich jak Next Generation (NG) oraz MAX.
Retrofit boeingów B737-400W 2016 roku spółka LOTAMS wykonała na trzech samolotach PLL LOT 737-400 czynności mające na celu modyfikację oraz lifting kabiny pasażerskiej samolotu, zwane „Retrofitem” . Mechanicy firmy, przy wsparciu pracowników wyspecjalizowanych warsztatów LOTAMS, wykonali modernizację wnętrza, nadając samolotowi nowoczesny wygląd i podwyższając standard podróży pasażerów. Wśród wykonanych prac znalazło się zamontowanie gniazdek elektrycznych w każdym z foteli, specjalnego oświetlenia LED, a także odświeżenie półek bagażowych i zmodyfikowanie kabin toaletowych. Wymieniono również dywany oraz zasłony oddzielające każdą z trzech klas podróżujących. W prace przy wykonywaniu każdego z „retrofitów” było zaangażowanych łącznie 70 pracowników.
Warto wiedzieć, że prace związane z retrofitem były poprzedzone jednym z najbardziej skomplikowanych przeglądów technicznych ciężkich – przeglądem D. Jest to obsługa o największym zakresie – polega na pełnej inspekcji i sprawdzeniu wszystkich, nawet najmniejszych części samolotu. Po wykonaniu obsługi pracownicy LOTAMS skupili się na samym wnętrzu samolotu, które przeszło niesamowitą metamorfozę.
Ostatnie lata B737-400W ciągu ostatnich dziesięciu lat LOTAMS wykonał 15 przeglądów ciężkich oraz ponad 1000 czynności w ramach obsługi lekkiej hangarowej. W 2017 roku spółka wykonała trzy przeglądy ciężkie na samolotach należących do floty PLL LOT. Wśród wykonanych czynności obsługowych można wymienić m.in. kompleksowy przegląd typu C tzw. C-Check, dodatkowe czynności lub zadania operatorskie nie ujęte w programie obsługi oraz mycie i polerowanie samolotu. W 2018 roku odbył się jeden przegląd ciężki typu C. Ostatni przegląd ciężki, który odbył się w listopadzie 2019 roku był zakończeniem pewnej ery dla polskiego przewoźnika. Na samolocie SP-LLE mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali planowe zadania wynikające z programu obsługi, inspekcje właścicielskie, mycie i polerowanie samolotu a także czynności spoza zgłoszonego wcześniej pakietu obsługowego. W czasie eksploatacji już po przeglądzie ciężkim w ramach lekkiej obsługi hangarowej znalazły się takie czynności obsługowe jak m.in. EO Winter – inspekcja obszaru powierzchni sterowych pod kątem obecności płynu odladzającego
i ewentualnie jego usunięcie, który może powodować zablokowanie sterów i lotek w niesprzyjających warunkach pogodowych. Realizowane były także przeglądy typu A, mycia traktów, czyszczenia i smarowanie łopat wentylatora, wymiany nieszczelnych systemów hydraulicznych oraz mycia samolotu.
Pożegnanie Classic'ów10 marca 2020 r. odbył się ostatni lot komercyjny B737-400. SP-LLG wyleciał z Warszawy do Krakowa, aby tego samego dnia powrócić i pożegnać się na dobre z Lotniskiem Chopina. Przed wylotem do Małopolski mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali w stolicy ostatni warszawski przegląd PDC (pre-departure check), a jeden z przedstawicieli obsługi liniowej warszawskiej bazy poleciał do Krakowa, aby na miejscu wykonać niezbędną obsługę przed lotem powrotnym. Po wylądowaniu w Warszawie – samolot był eskortowany przez trzy samochody Służby Ochrony Lotniska Chopina. Nie zabrakło salutu wodnego wykonanego przez Lotniskową Straż Pożarną. Załoga pokładowa oraz pasażerowie rejsu mieli okazję upamiętnienia tej szczególnej chwili i podpisania się na kadłubie samolotu. Po czułych pożegnaniach – mechanik służby obsługi liniowej zamontował szpilki zabezpieczające w zastrzałach podwozia i przygotował samolot do holowania.
Po oficjalnym pożegnaniu w jednym z hangarów LOTAMS przygotował samolot do przekazania nowemu właścicielowi, który zamierza przystosować maszynę do przewozu frachtu lotniczego.
SP-LLG po raz ostatni odleciał z Warszawy dokładnie 3 czerwca br. Ostatnie połączenie na trasie Warszawa-Kraków, Kraków-Warszawa zakończyło kilkudziesięcioletni okres funkcjonowania klasycznego B737-400 nie tylko we flocie PLL LOT, lecz także w obsłudze technicznej samolotów w Polsce. SP-LLG gościł na swoim pokładzie ponad 3 miliony pasażerów (w tym m.in. Jana Pawła II), wykonał łącznie prawie 30 000 rejsów i spędził ponad 55 000 godzin w powietrzu. We wrześniu 2020 roku w warszawskiej bazie technicznej LOTAMS według planu zakończy się przegląd (redelivery) ostatniego samolotu 737-400 Classic we flocie PLL LOT. Samolot SP-LLF zostanie przekazany nowemu właścicielowi.