Wczoraj (3 czerwca) z lotniska Chopina do irlandzkiego Shannon odleciał jeden z ostatnich boeingów B737-400 Polskich Linii Lotniczych LOT o znakach rejestracyjnych SP-LLG. 10 marca br. ostatnim lotem komercyjnym maszyna ta pożegnała słynne B737 Classic w służbie LOT-u. Koniec kariery we flocie narodowego przewoźnika będzie jednocześnie początkiem nowego życia maszyny w wersji towarowej.
Przebudowa na cargo
Maszyna odleciała do Shannon gdzie przejdzie przebudowę do wersji cargo. Samolot dołączył do dawnego B737-400 LOT-u o rejestracji SP-LLE, który 11 marca wylądował w Shannon i rozpoczął już przebudowę i trafi na Maltę do linii AIR X Charter (9H-AHB). Jak wcześniej informowaliśmy ostatnie trzy B734 SP-LLE, SP-LLF oraz SP-LLG nie będą już wozić pasażerów, jednak, jak informował wtedy portal ch-aviation, będą w dalszym ciągu wykonywać operacje lotnicze po przebudowie na samoloty do przewozu frachtu lotniczego (cargo). W przypadku mniejszych samolotów frachtowych, które sporo czasu spędzają na ziemi podczas wyładunku i załadunku cargo, ekonomika lotu jest mniej istotna niż solidna konstrukcja i niezawodność, co powoduje iż dawne boeingi 737-400 LOT-u doskonale sprawdzą się w nowej roli. Samoloty są już w dyspozycji firmy leasingowej Vx Capital i przyszłość pokaże, w barwach którego przewoźnika zobaczymy LLG i LLF, do niedawna, lotowskie maszyny. Ostatni z lotowskich classiców odleci z Warszawy w najbliższych tygodniach.
B737-400
Wersja boeinga B737-400 została ogłoszona przez amerykańskiego producenta w marcu 1985 r. Wszystko po to, aby wypełnić lukę między B737-300 a B757-200 i mocniej konkurować z airbusami A320 i McDonnell Douglasem MD-80. Prototyp został pokazany 26 stycznia 1988 r. a swój pierwszy lot techniczny odbył po raz pierwszy 19 lutego 1988 r. Pierwszy samolot wszedł do służby 15 września 1988 r. w linii Piedmont Airlines, która zamówiła 25 samolotów. Przez 12 lat łącznie wyprodukowano 486 egzemplarzy B737-400, a ostatni z nich trafił 28 lutego 2000 r. do linii Czech Airlines. B737-400 został wycofany z oferty Boeinga w sierpniu 1998 r. Jego następcą został B737-800 z nowej rodziny Next-Generation.
B737 Classic w PLL LOT
LOT odebrał swojego pierwszego boeinga B737-400 w kwietniu 1993 r. Samoloty zabierały wtedy na pokład 147 pasażerów i pomogły linii wymienić starzejącą się flotę radzieckich odrzutowców. Część floty latało także przez kilka lat w spółce córce – linii Centralwings oraz pod marką LOT Charters. LOT obecnie posiada we flocie jeszcze trzy 737-400, które pod niebawem zostaną wyrejestrowane z polskiego AOC i przejdą przebudowę na maszyny cargo. Łącznie przez flotę naszego rodzimego przewoźnika przewinęło się 10 takich maszyn. Były to samoloty o rejestracjach SP-LLA, SP-LLB, SP-LLC, SP-LLD, SP-LLE, SP-LLF, SP-LLG, SP-LLH, SP-LLK i SP-LLL.
LOT obecnie posiada flotę 76 samolotów, w tym 13 B737: jednego B737-700, siedmiu B737-800 oraz
pięciu B737 MAX 8.