Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

LOT pokazał nowe fotele. Trafią do B737 MAX i A220

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PLL LOT i Recaro po raz pierwszy pokazały nowe fotele klasy ekonomicznej, które zostaną zamontowane w nowych samolotach Airbus A220 oraz B737 MAX, a w innej wersji także do B787 Dreamliner w ramach retrofitu. Sprawdziliśmy, czy są wygodne!

O tym, że na pokładach samolotów PLL LOT pojawią się nowe fotele informowaliśmy po raz pierwszy już w 2022 r. Wtedy dowiedzieliśmy się, że przeprowadzony zostanie retrofit wnętrz Dreamlinerów. Więcej szczegółów poznaliśmy jednak dopiero w październiku 2023, kiedy to LOT i Recaro poinformowały o zawarciu umowy na dostawę foteli oraz pokazano pierwsze wizualizacje.

LOT wybiera Recaro

Umowa pomiędzy PLL LOT a Recaro zakłada także, że fotele R2 i R3 (model CL3810) zostaną wyprodukowane w zakładzie w Świebodzinie. Fotele klasy premium PL3530 oraz biznes R7 (CL6720) powstaną zaś w zakładach w Niemczech, które są jedynymi w Recaro zajmującym się ich produkcją.

W ramach obecnej umowy w Recaro powstanie nawet do 14 tys. foteli klasy ekonomicznej. Będą one wykorzystywane na pokładach wszystkich B787-8 Dreamliner, które przejdą retrofit, oraz na pokładach nowych B737 MAX-8 (to one jako pierwsze w nowej konfiguracji trafią do przewoźnika) oraz w 84 pozyskanych niedawno od Airbusa samolotach regionalnych A220.


fot. Bartosz Golec/PLL LOT

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszej fabryki w Polsce. Mamy tutaj zakład od ponad 15 lat, więc jakość oraz produktywność są na bardzo dobrym i wysokim poziomie. Obecnie zatrudniamy około 600 pracowników i działamy mniej więcej na maksimum. Dlatego postanowiliśmy rozbudować nasze obiekty i podwoić nasze możliwości. Prace budowlane i konstrukcyjne rozpoczną się jeszcze w tym roku, a następnie w przyszłym roku planujemy inaugurację rozbudowanego zakładu – mówił w niedawnej rozmowie z Rynkiem Lotniczym prezes Recaro Holding & Recaro Aircraft Seating Mark Hiller. Obecnie Recaro w Świebodzinie produkuje ok. 50 tys. foteli rocznie.

– Współpraca z LOT to dla nas zaszczyt, ale też ogromne wyzwanie. Chcemy, żeby LOT, ale przede wszystkim pasażerowie goszczący na pokładach LOT, byli zadowoleni z naszych produktów i żeby spełniły one oczekiwania – dodawał w Świebodzinie Hiller.

– Skala współpracy będzie ogromna. Z naszej perspektywy współpraca z Recaro jest niezwykle istotna. Słuchamy naszych pasażerów, dostajemy od nich wiele informacji i chcemy, żeby ich doświadczenia z podróży na naszych pokładach była jak najlepsza. Jakość foteli jest tu kluczowa. Nasze zespoły współpracują bardzo blisko i bardzo się cieszę, że ta współpraca układa się bardzo dobrze – mówił Michał Fijoł, prezes PLL LOT. Podkreślał przy tym, że dla przewoźnika duże znaczenie ma także to, że nowe fotele klasy ekonomicznej powstaną w Polsce.

– Wybór foteli RECARO do nowych samolotów LOT-u to wybór dokonany z myślą o wygodzie naszych pasażerów. Produkcja foteli w Świebodzinie to konkretne wsparcie dla miejsc pracy w Polsce i przykład udanej współpracy międzynarodowej, zakorzenionej lokalnie” – dodał Fijoł.

Nowe fotele klasy ekonomicznej

Jak podkreśla producent, fotele R2 i R3 zostały zaprojektowane z niezwykłą dbałością o szczegóły i łączą w sobie najnowocześniejszą technologię z elegancką i nowoczesną estetyką. Ich lekka konstrukcja i zaawansowana ergonomia ma zapewniać wysoką funkcjonalność. „Pasażerowie mogą cieszyć się przestronnymi siedzeniami z dużą ilością miejsca na nogi, zagłówkiem regulowanym w sześciu kierunkach, podparciem lędźwiowym i możliwością odchylenia do 4 cale, co zapewnia wygodę podczas lotów długodystansowych”.

Fotele w wersji dla samolotów regionalnych i średniego zasięgu oznaczone jako R2 będę wyposażone w uchwyty do przytrzymywania urządzeń elektronicznych jak telefony czy tablety pasażerów, zaś te oznaczone jako R3 (model CL3810) będą wyposażone w ekran systemu rozrywki pokładowej. W obu przypadkach na wyposażeniu będzie także złącze USB-C o mocy 60W, otwierany stolik oraz kieszeń na ulotki i inne materiały. Każde miejsce wyposażono w uchwyt typu BYOD (Bring Your Own Device) do wygodnego korzystania z tabletu lub telefonu. Tutaj zobaczycie wideo z prezentacji foteli



fot. Bartosz Golec/PLL LOT.

LOT zdecydował się na wykorzystanie w fotelach dla B737 MAX i A220 oznaczonych jako R2 prawdziwej skóry. Fotele klasy ekonomicznej wykorzystywane w Dreamlinerach (R3) będą miały wykończenie materiałowe, które sprawdza się zdecydowanie lepiej na lotach długodystansowych, kiedy pasażerowie w fotelu spędzają nawet kilkanaście godzin.

Wprowadzenie nowych foteli jest również elementem wdrażania odnowionej identyfikacji wizualnej przewoźnika, w ramach której poszerzona została liczna używanych barw i wprowadzone zostały nowe błękity czy odcienie miedzi. O tym, jak te rozwiązania sprawdzają się w praktyce, można się przekonać m.in. w salonikach biznesowych LOT w Warszawie i Chicago.

Nasze wrażenia

– Fotele są jednym z elementów naszego nowego podejścia i nowej strategii designowej. Jak dotąd pokazywaliśmy wizualizację nowych foteli, ale nasi pasażerowie mogą już obserwować nasze podejście w salonikach biznesowych na lotniskach w Warszawie i Chicago – powiedział Tomasz Misiak, Zastępca Dyrektora Biura Rozwoju Produktu i Customer Experience. Misiak zwraca uwagę na to, że komfort pasażerów jest kluczowy dla przewoźnika.

Fotele, które mieliśmy okazję przetestować, zostaną wkrótce wysłane do zakładów Boeinga w Seattle, gdzie zostaną zamontowane w samolotach B737, które dotrą do przewoźnika pod koniec tego roku.

Trzeba przyznać, że fotele wyprodukowane przez Recaro robią bardzo dobre wrażenie. LOT zdecydował się na ciemny granatowy kolor, z czerwonym przeszyciami w zagłówku. Dobrym rozwiązaniem wydają się „trzymadełka” do elektroniki, które (zarówno w rozkładanym spod oparcia, jak i zza fotela) wykończone są materiałem utrudniającym zsuwanie się urządzenia.

To, co robi największe wrażenie to jednak zagłówek. Można go przesuwać zarówno w górę jak i w dół, a możliwość zagięcia nie tylko boków, ale i jego dolnej części pozwala na dostosowanie do potrzeb zarówno wyższych, jak i niższych pasażerów.

Zaprezentowane w Świebodzinie fotele zostały zamontowane w odległości 30 cali od siebie i to dawało dość sporo miejsca autorowi tego tekstu, który ma ponad 180 cm wzrostu i waży zdecydowanie więcej niż powinien.

Kiedy z nowych foteli skorzystają pasażerowie?

Zgodnie z pierwotnymi założeniami pierwszymi samolotami wyposażonymi w nowe fotele miały być B787-8, które będą przechodziły retrofit. Termin przeprowadzenia zmian we wnętrzu był jednak przesuwany. Obecnie przewoźnik zakłada, że pierwszy B787 Dreamliner przejdzie retrofit w IV kwartale 2026 r. Kolejne samoloty będą przechodziły modernizację wraz z okresowymi przeglądami technicznymi, aby utrzymać pełną ciągłość operacyjną siatki połączeń.

Pasażerowie nowe fotele po raz pierwszy będą więc mogli przetestować w klasie ekonomicznej na pokładzie nowych B737 MAX, które trafią do PLL LOT w najbliższych miesiącach. Obecnie przewoźnik informuje o tym, że pierwsze z 13 oczekiwanych nowych samolotów pojawią się w Polsce w listopadzie tego roku, a dostawy zakończą się do sierpnia przyszłego roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Silniki nowych samolotów LOT z częściami MTU Aero Engines Polska

Biznes i przemysł

Silniki nowych samolotów LOT z częściami MTU Aero Engines Polska

MTU Aero Engines Polska 24 lipca 2025

LOT blisko lotów do Tunisu

Pasażer i linie lotnicze

LOT blisko lotów do Tunisu

Mateusz Kieruzal 24 lipca 2025

Specjalne rejsy LOT do Kalamaty i Trondheim

Pasażer i linie lotnicze

Specjalne rejsy LOT do Kalamaty i Trondheim

Mateusz Kieruzal 23 lipca 2025

Zobacz również:

Specjalne rejsy LOT do Kalamaty i Trondheim

Pasażer i linie lotnicze

Specjalne rejsy LOT do Kalamaty i Trondheim

Mateusz Kieruzal 23 lipca 2025

Rejsy PLL LOT z Gdańska do Stambułu w ofercie biura Nekera

Pasażer i linie lotnicze

Oman namawia LOT i Wizz Air na loty

Pasażer i linie lotnicze

Oman namawia LOT i Wizz Air na loty

Mateusz Kieruzal 22 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

Silniki nowych samolotów LOT z częściami MTU Aero Engines Polska

Biznes i przemysł

Silniki nowych samolotów LOT z częściami MTU Aero Engines Polska

MTU Aero Engines Polska 24 lipca 2025

LOT blisko lotów do Tunisu

Pasażer i linie lotnicze

LOT blisko lotów do Tunisu

Mateusz Kieruzal 24 lipca 2025

Specjalne rejsy LOT do Kalamaty i Trondheim

Pasażer i linie lotnicze

Specjalne rejsy LOT do Kalamaty i Trondheim

Mateusz Kieruzal 23 lipca 2025

Zobacz również:

Specjalne rejsy LOT do Kalamaty i Trondheim

Pasażer i linie lotnicze

Specjalne rejsy LOT do Kalamaty i Trondheim

Mateusz Kieruzal 23 lipca 2025

Rejsy PLL LOT z Gdańska do Stambułu w ofercie biura Nekera

Pasażer i linie lotnicze

Oman namawia LOT i Wizz Air na loty

Pasażer i linie lotnicze

Oman namawia LOT i Wizz Air na loty

Mateusz Kieruzal 22 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij