Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

LOT chce podbić Europę Środkowo-Wschodnią


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2019-07-03 12:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

LOT chce podbić Europę Środkowo-Wschodnią
fot. Piotr Bożyk
Rynek lotniczy w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) jest wciąż słabo rozwinięty na tle kontynentu. Mimo to, PLL LOT mają strategicznie bardzo dobrą pozycję do rozwoju w regionie jako jeden z największych przewoźników tradycyjnych. Przed liniami jeszcze sporo wyzwań. Jakich? Temat ekspansji LOT-u w CEE opracowała grupa ekspertów z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Polskie Linie Lotnicze LOT coraz lepiej radzą sobie w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Region ten nie jest bowiem zdominowany przez jednego, konkretnego i zarazem prężnie działającego przewoźnika lotniczego. Jeszcze nie jest. Bowiem LOT ma plany zapełnienia tej niszy i zajęcia pozycji „ulubionego przewoźnika CEE” – o czym wielokrotnie wspominał prezes linii, Rafał Milczarski.

Ulubiona linia lotnicza CEE

Analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight, Dominik Sipiński, uważa, że okoliczności sprzyjają planom prezesa. Zwraca uwagę, że LOT może swoje zainteresowanie skierować w stronę, na przykład, Ukrainy czy Rumunii, gdzie siatka połączeń regularnych jest stosunkowo słabo rozbudowana. Co więcej, zwraca uwagę, iż w wielu krajach regionu LOT ma silna markę i oferuje z nich dogodne połączenia przez Warszawę w obrębie Europy i międzykontynentalne. Mimo tych sprzyjających czynników, przed LOT-em stoją też wyzwania.

– Jest to rynek trudny, przede wszystkim o wciąż znacznie mniejszym potencjale – podkreśla analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. – Pasażerowie z Europy Srodkowo-Wschodniej lataja mniej i płacą za bilety mniej niż osoby z Zachodu. Popyt z mniejszych miast w regionie jest ograniczony, a w większych najczęściej jest już obecna Lufthansa, Austrian Airlines lub Turkish Airlines – dodaje Dominik Sipiński. To właśnie grupa Lufthansy i turecka linia są najgroźniejszymi rywalami LOT-u. Ekspert komentuje, że obaj giganci lotniczy mają znacznie większe floty, nowocześniejsze huby i rozbudowane siatki połączeń.

Nowa strategia 

PLL LOT realizuje obecnie strategię na lata 2016-2020, ale przedstawiciele linii poinformowali, że jej cele zostaną osiągnięte jeszcze w tym roku. – Dlatego nową strategię rozwoju przewoźnik ogłosi już za kilka miesięcy – informuje Aleksandra Dąbkowska z biura prasowego przewoźnika. Dokument będzie obejmował okres do 2027 roku, czyli do momentu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Co LOT robi dobrze i nadal robić powinien? Sipiński uważa, że budowa hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej i łączenie kierunków wschodnich z Zachodem, przy wykorzystaniu Warszawy jako hubu przesiadkowego, to bardzo dobre rozwiązanie. Nowa strategia musi zatem zostać wzbogacona o nowe kierunki rozwoju i położyć nacisk na cyfryzację. Coraz większym problemem może stać się operowanie na wyczerpującym przepustowość Lotnisku Chopina. – W obliczu nadchodzącego spowolnienia w branży, LOT-owi będzie też coraz trudniej walczyć z większymi rywalami – twierdzi ekspert. 

Połączenia z Budapesztu

– Aby polski przewoźnik został prawdziwą linią sieciową dla całego regionu CEE, musi przede wszystkim budować bardzo dogodna ofertę przesiadkową dla całego regionu na trasy dalekodystansowe – podsumowuje.

Osobną szansą dla LOT-u jest zapoczątkowanie operacji lotniczych z Budapesztu i rozwój tamtejszego lotniska jako hubu polskiego przewoźnika. Eksperci oceniają to rozwiązanie jako ryzykowne, z uwagi na stosunkowo mały popyt, ale wkrótce ma szansę się to zmienić.

– LOT dopiero teraz powoli buduje siatkę dowozową do stolicy Węgier i to na pewno poprawi wyniki dalekich tras. Jednak skromna liczba tras europejskich oznacza, że LOT nadal będzie miał problemy z wygenerowaniem odpowiedniego ruchu przesiadkowego przez Budapeszt. Trasy dalekodystansowe zwykle zarabiają na siebie dopiero po 2-3 latach, więc LOT ma jeszcze rok albo dwa – mówi analityk lotniczy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT i Colian rozszerzają współpracę. Nowe przekąski i trzy malowania samolotów

Pasażer i linie lotnicze

LOT i Colian rozszerzają współpracę. Nowe przekąski i trzy malowania samolotów

Łukasz Malinowski 27 czerwca 2019

PLL LOT ogłasza konkurs dla studentów

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT ogłasza konkurs dla studentów

inf. pras. oprac. ad 25 czerwca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5