Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

LOT chce podbić Europę Środkowo-Wschodnią

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-07-2019
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2023
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT chce podbić Europę Środkowo-Wschodnią
fot. Piotr Bożyk
Rynek lotniczy w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) jest wciąż słabo rozwinięty na tle kontynentu. Mimo to, PLL LOT mają strategicznie bardzo dobrą pozycję do rozwoju w regionie jako jeden z największych przewoźników tradycyjnych. Przed liniami jeszcze sporo wyzwań. Jakich? Temat ekspansji LOT-u w CEE opracowała grupa ekspertów z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Polskie Linie Lotnicze LOT coraz lepiej radzą sobie w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Region ten nie jest bowiem zdominowany przez jednego, konkretnego i zarazem prężnie działającego przewoźnika lotniczego. Jeszcze nie jest. Bowiem LOT ma plany zapełnienia tej niszy i zajęcia pozycji „ulubionego przewoźnika CEE” – o czym wielokrotnie wspominał prezes linii, Rafał Milczarski.

Ulubiona linia lotnicza CEE

Analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight, Dominik Sipiński, uważa, że okoliczności sprzyjają planom prezesa. Zwraca uwagę, że LOT może swoje zainteresowanie skierować w stronę, na przykład, Ukrainy czy Rumunii, gdzie siatka połączeń regularnych jest stosunkowo słabo rozbudowana. Co więcej, zwraca uwagę, iż w wielu krajach regionu LOT ma silna markę i oferuje z nich dogodne połączenia przez Warszawę w obrębie Europy i międzykontynentalne. Mimo tych sprzyjających czynników, przed LOT-em stoją też wyzwania.

– Jest to rynek trudny, przede wszystkim o wciąż znacznie mniejszym potencjale – podkreśla analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. – Pasażerowie z Europy Srodkowo-Wschodniej lataja mniej i płacą za bilety mniej niż osoby z Zachodu. Popyt z mniejszych miast w regionie jest ograniczony, a w większych najczęściej jest już obecna Lufthansa, Austrian Airlines lub Turkish Airlines – dodaje Dominik Sipiński. To właśnie grupa Lufthansy i turecka linia są najgroźniejszymi rywalami LOT-u. Ekspert komentuje, że obaj giganci lotniczy mają znacznie większe floty, nowocześniejsze huby i rozbudowane siatki połączeń.

Nowa strategia 

PLL LOT realizuje obecnie strategię na lata 2016-2020, ale przedstawiciele linii poinformowali, że jej cele zostaną osiągnięte jeszcze w tym roku. – Dlatego nową strategię rozwoju przewoźnik ogłosi już za kilka miesięcy – informuje Aleksandra Dąbkowska z biura prasowego przewoźnika. Dokument będzie obejmował okres do 2027 roku, czyli do momentu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Co LOT robi dobrze i nadal robić powinien? Sipiński uważa, że budowa hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej i łączenie kierunków wschodnich z Zachodem, przy wykorzystaniu Warszawy jako hubu przesiadkowego, to bardzo dobre rozwiązanie. Nowa strategia musi zatem zostać wzbogacona o nowe kierunki rozwoju i położyć nacisk na cyfryzację. Coraz większym problemem może stać się operowanie na wyczerpującym przepustowość Lotnisku Chopina. – W obliczu nadchodzącego spowolnienia w branży, LOT-owi będzie też coraz trudniej walczyć z większymi rywalami – twierdzi ekspert. 

Połączenia z Budapesztu

– Aby polski przewoźnik został prawdziwą linią sieciową dla całego regionu CEE, musi przede wszystkim budować bardzo dogodna ofertę przesiadkową dla całego regionu na trasy dalekodystansowe – podsumowuje.

Osobną szansą dla LOT-u jest zapoczątkowanie operacji lotniczych z Budapesztu i rozwój tamtejszego lotniska jako hubu polskiego przewoźnika. Eksperci oceniają to rozwiązanie jako ryzykowne, z uwagi na stosunkowo mały popyt, ale wkrótce ma szansę się to zmienić.

– LOT dopiero teraz powoli buduje siatkę dowozową do stolicy Węgier i to na pewno poprawi wyniki dalekich tras. Jednak skromna liczba tras europejskich oznacza, że LOT nadal będzie miał problemy z wygenerowaniem odpowiedniego ruchu przesiadkowego przez Budapeszt. Trasy dalekodystansowe zwykle zarabiają na siebie dopiero po 2-3 latach, więc LOT ma jeszcze rok albo dwa – mówi analityk lotniczy.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

LOT: Personel pokładowy pilnie poszukiwany

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Personel pokładowy pilnie poszukiwany

PAPMediaRoom 27 stycznia 2023

PAL otwiera Centrum Symulatorowe dla Załóg Pokładowych

Biznes i przemysł

LOT nie przywróci lotów do Kosowa

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci lotów do Kosowa

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

LOT rzuca rękawicę PKP Intercity. Krajowe bilety od 89 złotych

Pasażer i linie lotnicze

LOT rzuca rękawicę PKP Intercity. Krajowe bilety od 89 złotych

Michał Szymajda 12 stycznia 2023

Korea. Azjatycki sukces LOT. Ponad 0,5 mln pasażerów

Biznes i przemysł

Korea. Azjatycki sukces LOT. Ponad 0,5 mln pasażerów

Łukasz Malinowski 30 listopada 2022

LOT wraca do Pekinu. Loty od 7 grudnia

Pasażer i linie lotnicze

LOT wraca do Pekinu. Loty od 7 grudnia

Łukasz Malinowski 21 listopada 2022

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

LOT: Personel pokładowy pilnie poszukiwany

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Personel pokładowy pilnie poszukiwany

PAPMediaRoom 27 stycznia 2023

PAL otwiera Centrum Symulatorowe dla Załóg Pokładowych

Biznes i przemysł

LOT nie przywróci lotów do Kosowa

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci lotów do Kosowa

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

LOT rzuca rękawicę PKP Intercity. Krajowe bilety od 89 złotych

Pasażer i linie lotnicze

LOT rzuca rękawicę PKP Intercity. Krajowe bilety od 89 złotych

Michał Szymajda 12 stycznia 2023

Korea. Azjatycki sukces LOT. Ponad 0,5 mln pasażerów

Biznes i przemysł

Korea. Azjatycki sukces LOT. Ponad 0,5 mln pasażerów

Łukasz Malinowski 30 listopada 2022

LOT wraca do Pekinu. Loty od 7 grudnia

Pasażer i linie lotnicze

LOT wraca do Pekinu. Loty od 7 grudnia

Łukasz Malinowski 21 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5