Partner serwisu
Prawo i polityka

LOT oficjalnie potwierdza. PGL wystąpił o certyfikat AOC dla LOT Polish Airlines SA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-06-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
LOT oficjalnie potwierdza. PGL wystąpił o certyfikat AOC dla LOT Polish Airlines SA
fot. Piotr Bożyk
Polska Grupa Lotnicza wystąpiła o certyfikat Air Operator's Certificate (AOC) dla LOT Polish Airlines SA. Udało się nam to oficjalnie potwierdzić w Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Pozwolenie wydawane jest przewoźnikowi przez krajową organizację lotniczą w celu umożliwienia wykorzystywania samolotów w celach komercyjnych.  Stosowny certyfikat AOC zawiera listę statków powietrznych wraz z ich numerami rejestracyjnymi, celem i rejonem używania, ograniczonym do określonych portów lotniczych lub rejonu geograficznego. Koncesję w Polsce wydaje Urząd Lotnictwa Cywilnego.

LOT Polish Airlines SA została założona pod koniec maja bieżącego roku. Wniosek o certyfikat jest teraz procedowany i będzie nim objęty na początku jeden samolot każdego typu należący do floty narodowego przewoźnika. Później zostaną dopisane pozostałe maszyny. 

AOC poświadcza uznanie przez odpowiednią organizację krajową personelu operatora, infrastruktury i procedur. To niezbędny krok w celu założenia nowego przewoźnika powietrznego.  Nowy podmiot musi posiadać również stosowne ubezpieczenie oraz udowodnić, że ma wystarczające fundusze na prowadzenie działalności, a także dostęp do wystarczającej infrastruktury na lotnisku. 

Założone w 1929 roku Polskie Linie Lotnicze LOT są jednym z najstarszych przewoźników powietrznych na świecie. Pierwszym rejsem międzynarodowym był lot 1 kwietnia 1930 z Warszawy do Bukaresztu.

– Kontrolowana upadłość nie jest niespotykanym zjawiskiem w branży lotniczej, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że jest niesłychanie kosztowna, skomplikowana i czasochłonna. To nie jest tak, że w jednej firmie w poniedziałek gasimy światło, a we wtorek druga firma działa jak gdyby nigdy nic. Operacja taka jest także trudna do wyjaśnienia z punktu widzenia PR. Dla większości Polaków hasła „upadłość” czy „bankructwo”, nawet jeśli kontrolowane, mają wydźwięk negatywny i kojarzą się, choć niesłusznie, z zaprzestaniem działalności w ogóle – podkreślił Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Powołanie nowej spółki może świadczyć o tym, że LOT przygotowuje się na różne warianty rozwoju sytuacji, a to dobrze. – Wariant upadłościowy jest dla mnie na chwilę obecną mało prawdopodobny ze względu na skutki polityczne. Rządzący przekonywali, że to poprzednicy prowadzili firmę do upadłości, a teraz sami mieliby ją przeprowadzić, choć oczywiście nie wiązałoby się to z zaprzestaniem działalności – podkreśla przedstawiciel ZDG TOR.

Nie jest tajemnicą, że po stronie kosztów przewoźnika największe znaczenie mają, w uproszczeniu: paliwo, raty leasingowe za samoloty oraz pracownicy. W przypadku LOT-u niemal cała flota jest leasingowana. – Leasing stanowi drugie po paliwie największe obciążenie kosztowe, to jest ok. 12 proc. kosztów ogółem. Mówimy o niebagatelnej kwocie pół miliarda złotych. Mam sygnały z rynku, że leasingodawcy rozbestwili się skalą deklarowanej pomocy publicznej dla przewoźników i są mało skłonni do negocjacji cenowych – podsumował Furgalski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT zainaugurował czarterowe rejsy Dreamlinerami z Pragi do Kolombo

Pasażer i linie lotnicze

LOT zainaugurował czarterowe rejsy Dreamlinerami z Pragi do Kolombo

Rafał Dybiński 25 października 2023

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

Zobacz również:

LOTAir zawiesił działalność na dwa lata

Prawo i polityka

LOTAir zawiesił działalność na dwa lata

Mateusz Kieruzal 26 lipca 2023

Maciej Wilk prezesem LOT Polish Airlines

Biznes i przemysł

Maciej Wilk prezesem LOT Polish Airlines

Redakcja/inf. pras. 13 kwietnia 2021

Spółka LOT Polish Airlines szuka prezesa

Prawo i polityka

Spółka LOT Polish Airlines szuka prezesa

Emilia Derewienko 25 lutego 2021

Pozostałe z wątku:

LOT zainaugurował czarterowe rejsy Dreamlinerami z Pragi do Kolombo

Pasażer i linie lotnicze

LOT zainaugurował czarterowe rejsy Dreamlinerami z Pragi do Kolombo

Rafał Dybiński 25 października 2023

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

Zobacz również:

LOTAir zawiesił działalność na dwa lata

Prawo i polityka

LOTAir zawiesił działalność na dwa lata

Mateusz Kieruzal 26 lipca 2023

Maciej Wilk prezesem LOT Polish Airlines

Biznes i przemysł

Maciej Wilk prezesem LOT Polish Airlines

Redakcja/inf. pras. 13 kwietnia 2021

Spółka LOT Polish Airlines szuka prezesa

Prawo i polityka

Spółka LOT Polish Airlines szuka prezesa

Emilia Derewienko 25 lutego 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5