Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOT: Rekordowe 8,8 mln pasażerów w roku 2018

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT: Rekordowe 8,8 mln pasażerów w roku 2018
fot. Anna Grochala
Polskie Linie Lotnicze LOT przekazały, że w zeszłym roku na pokładach ich samolotów gościły 8,8 mln klientów. To wynik o prawie 30% lepszy od tego osiągniętego w 2017 roku kiedy to z usług linii skorzystało 6,8 mln osób. Rekordowa liczba klientów linii byłaby jeszcze wyższa gdyby nie strajki kontrolerów ruchu lotniczego we Francji, strajk pracowników i uziemione przez wadliwe silniki Dreamlinery.

Obroty PLL LOT osiągnęły w tym roku około 6 mld złotych. To dwa razy więcej niż w 2015 roku. Tak wysoki wzrost w tak krótkim czasie robi wrażenie. Przewoźnik przewiduje, że zarobił w zeszłym roku ponad 200 mln złotych. Na szczegółowe wyniki finansowe przyjdzie nam jeszcze poczekać. LOT nie spoczywa na laurach i wyznacza sobie nowe cele.

– Co do przyszłego roku, to chcemy pokonać próg 10 mln klientów korzystających z naszych usług. Jesteśmy przekonani, że to się stanie i nie będzie 10,1 mln, tylko poważniejsze przekroczenie. Jeżeli oczywiście wszystko pójdzie z zakładanym przez nas planem. To będzie historyczny wynik w dziejach LOT-u. Myślę, że to będzie kolejny kamień milowy i dowód na to, że ta spółka się rozwija – mówił Rynkowi Lotniczemu przedstawiając plany linii na 2019 r. Konrad Majszyk z biura prasowego przewoźnika.

Nowe połączenia

To nie koniec wyników, którymi narodowy przewoźnik może się pochwalić. Od poniedziałku, gdy otwarte zostanie połączenie Warszawy z London City, LOT będzie operować na 107 kierunkach. We wspomnianym 2015 roku było ich 41. W zeszłym roku połączenie Warszawy z Singapurem było numerem jeden z nowości w siatce. Dzięki umowom code-share pasażerowie LOT-u zyskali możliwość podróżowania na jednym bilecie przez Singapur do wielu miast m.in. w Tajlandii, Malezji, Indonezji, Hongkongu, Wietnamu, na Filipiny a także Australii i Nowej Zelandii.

W maju LOT zaingerował pierwsze połączenie transatlantyckie, które nie jest realizowane z żadnego z polskich portów. Budapeszt – Nowy Jork i Budapeszt – Chicago są jedynymi bezpośrednimi lotami ze stolicy Węgier za Atlantyk. Uruchomiono również połączenie z Rzeszowa do Newark w New Jersey. W siatce pojawiły się również nowe loty do celów Europejskich między innymi Macedonii, Czarnogóry, Rosji i na Ukrainę.

Otwarcie nowych kierunków przyniosło w listopadzie 2018 roku ustanowienie najlepszego wyniku w 89-letniej historii spółki.  W ciągu 11 miesięcy 8 mln pasażerów wybrało podróż LOT-em. To niemal dwukrotny wzrost w stosunku do 2015 roku, gdy na pokładach podróżowało rocznie 4,3 mln pasażerów. Przewoźnik dysponował wówczas flotą 41 samolotów (w tym sześcioma Dreamlinerami) – dziś we flocie ma 80 maszyn w tym 11 Dreamlinerów w wersji B787-8 i B787-9 oraz pięć nowych wąskokadłubowych samolotów Boeing 737 MAX. 

Strajki wpłynęły na wyniki

– Fundamentalnym problemem w tym roku były strajki kontrolerów ruchu lotniczego we Francji, które spowodowały liczne opóźnienia linii lotniczych. LOT wypadł jednak bardzo dobrze na tle innych, Ryanaira czy Lufthansy – mówił w rozmowie z dziennikarzami Rafał Milczarski, prezes przewoźnika.

Rzeczywiście strajk kontrolerów ruchu pokrzyżował plany praktycznie wszystkim europejskim przewoźników. Trzeba jednak również pamiętać o jesiennej akcji protestacyjnej w samej spółce. To o niej było w tym roku najgłośniej w związku z działalnością LOT-u. Sytuacja jest obecnie ustabilizowana, trwają rozmowy, ale konflikt cały czas trwa.

Podczas strajku LOT został wystawiony na próbę. Media nie żyły protestem pracowników aż do spektakularnego w swej skali dyscyplinarnego zwolnienia 67 pracowników. To wywołało falę oburzenia na którą władze przewoźnika nie były przygotowane i ewidentnie pogubiły się w swoich działaniach. Ponad 130 odwołanych lotów nie były największą stratą poniesioną przez spółkę. – LOT jako spółka stracił. Nie chodzi tylko o koszty odwołanych lotów i wynajmowania samolotów, bo to oczywiste, ale też o straty wizerunkowe. LOT w świadomości polskich klientów to wiarygodna firma i mam nadzieję, że ten kryzys nie zachwieje marką. Sam wybieram LOT kiedy tylko mam taką możliwość – skomentował w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Wojciech Balczun, były przewodniczący rady nadzorczej PLL LOT.

Wadliwe silniki

Na wyniki przewoźnika miała również występujący nie tylko w Locie problem z wadliwymi silnikami Dreamlinerów. Sprawa ciągnie się od miesięcy i jej rozwiązanie jest bolączką wielu linii lotniczych świata. I strajk i uziemione B787 zmusiły linię do poniesienia wydatków związanych z leasingiem ACMI – wynajmem maszyn wraz z załogami. LOT podkreśla, że monitoruje działania Rolls Royce’a i egzekwuje rekompensaty finansowe z tytułu utraconych przychodów i kosztów ACMI. 

Choć przewoźnik nie jest odpowiedzialny za działające nie tak jak należy silniki, to media ochoczo podejmowały temat. Internet pełen był kąśliwych uwag. Podobnie było w przypadku lądowań awaryjnych Bombardierów Q400. Mimo tych wszystkich zawirowań pod koniec roku LOT zdobył tytuł „Najlepszej Linii w Europie Wschodniej” przyznawany co roku przez amerykański magazyn Global Traveler. Dodatkowo LOT został również wyróżniony w kategorii „Najlepsze nowe połączenie lotnicze” za uruchomienie bezpośrednich rejsów z Nowego Jorku do Budapesztu w maju 2018 r. 

Jaki będzie rok 2019?

– Przylatują do nas w przyszłym roku Dreamlineary w wersji 9, które oferują 294 miejsc dla pasażerów. Latające u nas "Ósemki" mają tych miejsc 252. Dostawy pozwolą nam zwiększyć częstotliwość na trzech kierunkach północnoamerykańskich – Toronto, Los Angeles i Newark. Nowe 787 przylecą do nas w lutym – pierwszy, kolejna dwa w maju i ostatni w październiku. Oczywiście daty są ruchome. W przyszłym roku przyleci też do nas co najmniej siedem 737MAX 8. To zwiększy ilość naszych "Maksów" z dzisiaj latającej piątki do dwunastki – wylicza Majszyk z LOT-u. 

Przyszły rok będzie więc oznaczać poszerzenie floty, przekroczenie bariery 10 mln obsłużonych podróżnych oraz uruchomienie nowych połączeń w tym z Warszawy do Miami – kolejnego transatlantyckiego w ofercie przewoźnika. Do siatki wraca również lot ze stolicy Polski do stolicy Libanu.

– Gdyby nie wiele lat przykrych doświadczeń z LOT można by powiedzieć, że sytuacja jest po prostu normalna i nie wymaga przesadnego komentowania. Strategia jest po prostu realizowana, zakładane wzrosty osiągane, co jest wynikiem i rozszerzania oferty i wzrostu zasobności Polaków, przekładającej się na wzrost podróży lotniczych w ciągu roku. Wypełnienie samolotów to jedno, ale ciekawa w wynikach finansowych, na które czekamy, byłaby informacja jak LOT wypadł na tle europejskich linii biorąc pod uwagę koszty przypadające na jednego pasażera i zarobek na jednym bilecie, który w Europie osiągnął w ubiegłym roku poziom 6,40 dolarów – podsumowuje mijające dwanaście miesięcy Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Pasażer i linie lotnicze

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Łukasz Malinowski, wsp. Przemysław Jezierski 18 marca 2024

Air Serbia: Agresywny wzrost wygenerował zysk

Biznes i przemysł

Air Serbia: Agresywny wzrost wygenerował zysk

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Biznes i przemysł

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Zobacz również:

Styczniowe spadki operacji lotniczych w Polsce i Europie. Najgorzej w Londynie

Infrastruktura i lotniska

Styczniowe spadki operacji lotniczych w Polsce i Europie. Najgorzej w Londynie

Redakcja/inf. pras. 23 lutego 2021

ULC: 8 mln pasażerów w I półroczu na lotniskach w Polsce. Spadek o 64 proc.

Infrastruktura i lotniska

Katowice Airport z 91-proc. spadkiem ruchu pasażerskiego w listopadzie

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Pasażer i linie lotnicze

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Łukasz Malinowski, wsp. Przemysław Jezierski 18 marca 2024

Air Serbia: Agresywny wzrost wygenerował zysk

Biznes i przemysł

Air Serbia: Agresywny wzrost wygenerował zysk

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Biznes i przemysł

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Zobacz również:

Styczniowe spadki operacji lotniczych w Polsce i Europie. Najgorzej w Londynie

Infrastruktura i lotniska

Styczniowe spadki operacji lotniczych w Polsce i Europie. Najgorzej w Londynie

Redakcja/inf. pras. 23 lutego 2021

ULC: 8 mln pasażerów w I półroczu na lotniskach w Polsce. Spadek o 64 proc.

Infrastruktura i lotniska

Katowice Airport z 91-proc. spadkiem ruchu pasażerskiego w listopadzie

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5