Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOT: 245 mln zł odszkodowania za uziemienie MAX-ów. Kwota może być większa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT: 245 mln zł odszkodowania za uziemienie MAX-ów. Kwota może być większa
fot. Piotr Bożyk
Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały z producentem samolotów Boeing porozumienie na odszkodowanie w wysokości 244,6 mln zł za uziemienie MAX-ów – wynika z raportu rocznego narodowego przewoźnika. Jak czytamy, LOT może jednak nie poprzestać na tej kwocie.

Odszkodowanie za poniesione straty z tytułu uziemienia pięciu MAX-ów Polskie Linie Lotnicze LOT oszacowały na 244,6 mln zł. Na taką kwotę opiewa porozumienie, podpisane z Boeingiem. Spółka prowadzi jednak intensywne rozmowy z producentem samolotów na temat rekompensat za dodatkowe koszty, związane z uziemieniem samolotów, w tym za utracone korzyści. LOT dodatkową należność od amerykańskiego producenta wycenił na 37,97 mln zł. Wiele wskazuje więc na to, że odszkodowanie za MAX-y powiększy się o tę sumę.

W marcu 2019 roku, po dwóch tragicznych katastrofach, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała decyzję o zamknięciu europejskiej przestrzeni powietrznej dla Boeingów 737 MAX 8 i 737 MAX 9. Samoloty okazały się mieć wadę produkcyjną, która doprowadziła do obu śmiertelnych wypadków. Decyzja agencji weszła w życie 12 marca i w tym momencie LOT uziemił 5 samolotów Boeing 737 MAX 8. Na dostawę czekało kolejnych 10 tego typu maszyn.

Linie lotnicze na całym świecie, w tym LOT, poniosły ogromne koszty uziemienia tych samolotów. Wiele z nich było już zamówionych u producenta, amerykańskiej firmy Boeing. Nie inaczej było z LOT-em, który do końca 2019, miał mieć pod swoimi skrzydłami w sumie 15 MAX-ów. Aby poradzić sobie z zamrożeniem działalności pięciu wąskokadłubowych maszyn, LOT musiał natychmiast przeorganizować swoją flotę i wyleasingować dodatkowe samoloty.

Problemy z MAX-ami odbiły się na amerykańskim producencie, który tylko notuje obecnie najgorsze wyniki sprzedażowe od lat 60. Także w liczbie tegorocznych dostaw, Boeinga wyprzedził jego największy konkurent, europejska firma Airbus. Boeing musi się zresztą podnieść nie tylko finansowo, ale również naprawić swoje morale, które mocno ucierpiały w związku z podejrzeniami o zbyt szybką certyfikację MAX-ów.

Do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego sytuacja ta nie uległa zmianie, a MAX-y nadal nie otrzymały certyfikatu, uprawniającego do powrotu do służby. Samoloty przeszły do tej pory testy w powietrzu. Wiele wskazuje na to, że będą gotowe do lotów jeszcze w tym roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KLM podniesie pensje pracownikom lotniskowym

Pasażer i linie lotnicze

KLM podniesie pensje pracownikom lotniskowym

Mateusz Kieruzal 22 września 2023

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

KLM podniesie pensje pracownikom lotniskowym

Pasażer i linie lotnicze

KLM podniesie pensje pracownikom lotniskowym

Mateusz Kieruzal 22 września 2023

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5