PLL LOT odnotowały w 2021 stratę netto z działalności podstawowej w wysokości 1,3 mld złotych. Spółka zapewnia, że był to ostatni tak trudny okres, a w tym roku powinno udać się przewieźć ok. 8 mln pasażerów i poprawić wyniki.
2021 kolejny rok z miliardową stratąO stracie na poziomie 1,3 mld zł spółka poinformowała PAP. Strata na działalności podstawowej wyniosła 1 mld 327 mln zł i zostanie pokryta z kapitału zapasowego oraz przyszłych zysków przedsiębiorstwa – poinformowała agencja.
W roku 2020 LOT odnotował stratę netto na poziomie 1,04 mld złotych, zaś w ostatnim roku przed pandemią COVID-19 osiągnął zysk w wysokości 68,9 mln zł. Z danych opublikowanych przez Polską Grupę Lotniczą (PGL) wynika, że w ty roku strata netto wyniosła 917 mln zł przy przychodach na poziomie 3,7 mld zł, a więc o kilkanaście procent większych niż w roku 2020.
Przewoźnik podkreśla, że pandemia koronawirusa i wprowadzane przez poszczególne państwa ograniczenia epidemiczne były ogromnym wyzwaniem dla całego sektora lotniczego i przyniosły dramatyczny spadek liczby pasażerów i związanych z tym przychodów.
Jak podaje PAP pierwsze miesiące roku 2021 były najtrudniejszym okresem dla spółki. „Dopiero od sezonu letniego sytuacja systematycznie zaczęła się poprawiać, a ruch pasażerski powoli powracał; jednak zauważono, że segment podróży biznesowych odradza się znacznie wolniej od pozostałych. Dlatego LOT - jak wskazano - szukając nowych możliwości, wykorzystał 2021 rok na rozszerzenie swojej działalności w segmencie podróży wakacyjnych – dzięki współpracy z biurami podróży przewoźnik zrealizował czterokrotnie więcej operacji czarterowych niż w roku 2020.” – pisze PAP.
Będzie 8 mln pasażerów w 2022
W roku 2021 LOT obsłużył 151 tras wykonując ponad 54 tys. operacji lotniczych i przewożąc 4,2 mln pasażerów. W roku 2020 pasażerów było jedynie 3,1 mln, czyli niemal o 70% mniej niż w roku poprzednim. W ostatnim roku przed pandemią przewoźnik przewiózł rekordowe 10,5 mln pasażerów.
LOT zapewnia, że rok 2021 był ostatnim o tak złych wynikach. W tym roku planowane jest osiągnięcie 8 mln pasażerów. Na drodze do szybszej odbudowy stanęła jednak rosyjska agresja na Ukrainę, która nie tylko pozbawiła LOT dostępu do istotnych rynków, ale również znacząco utrudniła operację na kierunkach azjatyckich. Narodowy przewoźnik uruchomił jednak połączenia do Kairu, Baku, Sarajewa, Prisztiny, Bombaju i Rijeki.
O tym, że
przewoźnik będzie się rozwijał pomimo pandemii i wojny zapewniał w połowie lipca Maciej Wilk, członek zarządu PLL LOT. Spółka
planuje także odnowienie floty samolotów.
Pożyczka z PFR i dokapitalizowanie
Sytuację LOT-u uratowała pomoc udzielona poprzez Państwowy Fundusz Rozwoju, z którym 30 grudnia 2020 r. spółka zawarła umowę pożyczki w ramach rządowego Programu wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 21 grudnia 2020 r. Pożyczka została udzielona w kwocie 1,8 mld zł. Ostatniego dnia grudnia do przewoźnika wpłynęła pierwsza transza pożyczki w wysokości niemal 0,9 mld zł. Ponadto PLL LOT otrzymał na rachunek bankowy wpłatę w wysokości ponad 1,12 mld zł na podstawie umowy objęcia akcji zawartej w dniu 29 grudnia 2020 r. pomiędzy spółką a Ministerstwem Aktywów Państwowych. Zarząd PLL LOT zaproponował pokrycie rocznej straty z kapitału zapasowego oraz z części dokapitalizowania spółki.
Zgodnie ze wspomnianą uchwałą całkowity budżet programu wsparcia wynosi 2,94 mld zł. Pomimo zapowiedzi pod koniec poprzedniego roku
przewoźnik jak dotąd nie otrzymał drugiej transzy pomocy publicznej.