Partner serwisu
Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10
fot. Boeing Airplanes
Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych wydała zgodę na rozpoczęcie lotów testowych B737 MAX 10, podczas których na pokładzie znajdować się będą piloci amerykańskiego regulatora. Jest to kluczowy krok w procesie certyfikacji nowego typu samolotu.

Boeing stara się od dłuższego czasu uzyskać bezskutecznie certyfikację zarówno dla najmniejszego, jak i największego samolotu z rodziny B737 MAX. Wąskokadłubowy samolot w wariancie „7” wykonał pierwszy lot testowy w marcu 2018 roku. Z kolei pierwszy oblot B737 MAX 10 miał miejsce w czerwcu 2021 roku.

Dwie katastrofy z udziałem B737 MAX 8, w wyniku których śmierć poniosło 346 osób, wpłynęły na znaczne opóźnienie w procesie certyfikacyjnym. Zatajone przez Boeinga złe działanie systemu MCAS, które miało bezpośredni wpływ na katastrofy w Etiopii oraz Indonezji spowodowały, że amerykański regulator lotniczy, pod naporem Kongresu i prezydenckiej administracji, odebrał Boeingowi prawo do samodzielnej certyfikacji wielu podzespołów.

Krok naprzód

We wtorek Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała zezwolenie na realizowanie lotów testowych z udziałem pilotów zatrudnionych przez regulatora, co po długim przestoju, jest „dużym” krokiem w stronę certyfikacji. Boeing wielokrotnie narzekał w ostatnim czasie, że FAA żąda kolejnych dokumentów, podczas gdy sprawy nie posuwają się w dobrym kierunku.

Mike Fleming, wiceprezesa Boeinga, który odpowiedzialny jest za program rozwoju samolotów komercyjnych, w wewnętrznej wiadomości do pracowników, o której informuje „The Seattle Times” pochwalił poczyniony przez FAA „postęp”, zaznaczając że do zakończenia procesu certyfikacji „wciąż jest jeszcze długa droga”.

Piloci testowi amerykańskiego producenta samolotów wykonali ponad 400 lotów, spędzając w kokpicie B737 MAX 10 prawie tysiąc godzin. Zdaniem Fleminga, samolot „spisuje się dobrze”. Odbyte loty testowe i zebrane podczas takich rejsów dane są brane pod uwagę, jeśli w lotach testowych brali udział piloci FAA.

Nowe, rygorystyczne wymogi

Przed katastrofami, które spowodowały uziemienie MAX-ów na dwa lata, wydanie przez FAA formalnego certyfikatu, w którym stwierdzono, że samolot jest bezpieczny do realizacji pasażerskich przewozów lotniczych, trwało przeważnie rok, licząc od dnia pierwszego lotu. Zarówno najmniejszy, jak i największy wariant samolotu z rodziny 737 MAX stanęły przed nowymi wymogami testowymi, w wyniku przyjęcia przez amerykański Kongres, pod koniec 2020 roku, ustawy o certyfikacji, bezpieczeństwie i odpowiedzialności statków powietrznych w celu poprawy nadzoru.

Przyjęte przepisy wprowadziły nowe i bardzo rygorystyczne zasady procesu certyfikacji nowych samolotów przez FAA. Boeing został zmuszony do wykazania, że systemy jakiegokolwiek statku powietrznego są bezpieczne w przypadku szerokiego zakresu reakcji pilota na sytuacje awaryjne.

Amerykański producent musi udokumentować wszystkie możliwe opcje sytuacje, z którymi muszą sobie poradzić niedoświadczeni piloci, jeśli jakiś system sterowania samolotem w trakcie lotu uległby awarii. Wymóg złożenia tak obszernej dokumentacji znacząco spowolnił proces certyfikacyjny.

Certyfikat jeszcze w tym roku?

Mimo że B737 MAX 7 był pierwszym samolotem, który przeszedł nowy tryb testów i pomyślnie je ukończył, FAA certyfikatu zdatności do lotu nie wydała. Boeing ma nadzieję, że samolot uzyska certyfikat najpóźniej w pierwszym kwartale 2024 roku. Z kolei certyfikacja największego MAX-a powinna nastąpić, wedle zapewnień producenta, pod koniec przyszłego roku, a samolot będzie mógł wejść do służby dopiero w 2025 roku, con spowoduje, że linie, takie jak Ryanair będą musiały zmniejszyć zaplanowaną podaż lotów/foteli.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Mateusz Kieruzal 25 sierpnia 2023

Zobacz również:

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Ethiopian zamawia kolejne boeingi B737 MAX i B787

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Mateusz Kieruzal 25 sierpnia 2023

Zobacz również:

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Ethiopian zamawia kolejne boeingi B737 MAX i B787

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5