Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Kraków: Rosnący ruch to sukces, ale i wyzwanie


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2020-01-09 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków: Rosnący ruch to sukces, ale i wyzwanie
fot. Kraków Airport
Z małopolskiego lotniska regionalnego skorzystało w zeszłym roku 8,41 mln klientów. W 2018 roku było ich 6,7 mln, a w tym może być ich nawet 10 mln. Takie tempo wzrostu cieszy, ale i niepokoi, bo stawia to coraz większe wyzwania przed lotniskiem. Przepustowość się kończy, zwiększa się za to presja ze strony ekologów i mieszkańców.
Tylko w grudniu 2019 roku tempo wzrostu liczonego rok do roku wynosiło 28 proc. Nie jest to nowe zjawisko. Statystki przewozowe lotniska za 2018 rok w porównaniu do roku 2017 urosły o 17 proc. To wszystko każe się zastanowić nad planem generalnym krakowskiego portu, który zakłada, że w przeciągu dwóch dekad ruch osiągnie poziom 12 mln pasażerów rocznie. Jak widać z tempa wzrostów notowanych na lotnisku od wielu miesięcy, celowanie w rok 2036 z rozbudową infrastruktury, by ta była zdolna do obsłużenia tuzina milionów podróżnych, jest poważnym nieoszacowaniem.

Rośnie i rosnąć będzie

Spójrzmy na to, co się ma dziać tylko w tym roku. W maju połączenie z Chicago otwiera American Airlines. Touroperatorzy ze Stanów już szykują się na pięć lotów w tygodniu, jakie znajdą się w ofercie przewoźnika. Pojawienie się konkurencji uruchomiło nasze narodowe linie, które od czerwca będą latać pięć razy w tygodniu do najludniejszego miasta stanu Illinois. Do siatki połączeń z największego polskiego portu regionalnego PLL LOT dodał również jeden lot tygodniowo do Nowego Jorku. Dziewiczy rejs odbędzie się 3 maja.

Pod koniec marca na linii wiodącej z Krakowa do Paryża pojawi się Air France. Jak podaje krakowski dodatek Gazety Wyborczej, rosyjski Pegas Fly stara się o wznowienie bezpośredniego połączenia z Krakowa do Moskwy (funkcjonowało w latach 2012–2014). Swoje dokładają przewoźnicy niskokosztowi jak Ryanair i Wizz Air.

To wszystko wróży znaczne zwiększenie ruchu. Granica dwunastu milionów pasażerów rocznie zostanie więc przekroczona znacznie szybciej, niż zakłada obecnie obowiązujący plan generalny lotniska. Tylko w zakończonym roku Kraków przyciągnął 14 milionów turystów. Drugie pod względem liczby ludności miasto Polski jest też coraz atrakcyjniejszym miastem dla zagranicznego kapitału.

Kraków ma ogromny potencjał rozwoju sektora rynku powierzchni biurowych. W najbliższych latach jest on prognozowany na poziomie 8-10 procent rocznie. Zagraniczni inwestorzy decydują się coraz częściej na zabudowę w obszarze specjalnej strefy ekonomicznej przeznaczonej w planie zagospodarowania miasta pod zabudowę usługową parku technologicznego, gdzie swoją działalność mogą rozwijać inkubatory przedsiębiorczości, centra laboratoryjne i doświadczalne oraz centra technologiczne.

Reakcja mieszkańców i ekologów

Pan generalny nie dość, że niedoszacowany, nie dość, że realizowany z opóźnieniem, to jeszcze został oprotestowany przez mieszkańców okolic lotniska i gminę Zabierzów, którzy podkreślają, że rozwój portu nie może odbywać się kosztem ich życia i niszczenia środowiska. Protestujący odwołali się od decyzji środowiskowej do sądu. Ostrzegają przy tym, że realizacja planu rozbudowy, który namiesza w mapach zagospodarowania przestrzennego, narazi Skarb Państwa na milionowe straty, bo wywoła lawinę odszkodowań. Kwestię tę bada teraz prokuratura.

Niezadowolenie z rozwoju ruchu turystycznego występuje i w samym Krakowie. Tłok w centrum, agresywna komercjalizacja, wzrost cen usług i nieruchomości, a także wyludnianie się historycznych dzielnic, które stają się sztucznymi enklawami dla przyjezdnych – to tylko najczęściej podnoszone problemy.

W końcu pojawia się temat ekologii. Jest to najważniejszy temat na rynku lotniczym i takim będzie pewnie przez najbliższe lata. Rośnie presja na linie i lotniska, by ograniczyć swój wpływ na środowisko naturalne. Niekontrolowany wzrost ruchu w Balicach nie wpisuje się w ekonarrację. Zdaniem ekologów katastrofalne skutki dla środowiska będzie mieć także budowa nowego pasa startowego w wariancie forsowanym przez władze portu.

Jak widać, krakowskie lotnisko stoi przed bardzo poważnymi wyzwaniami. Z jednej strony tempo wzrostów ruchu jest do pozazdroszczenia i pokazuje olbrzymi potencjał Krakowa i całego regiony małopolskiego. Z drugiej Balice padają ofiarą własnego sukcesu i nie bardzo wiadomo, jak mają sobie poradzić z coraz większą liczbą pasażerów. Rozpoczynający się rok będzie czasem, gdy trzeba odpowiedzieć na to wyzwanie.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kraków Airport: Ponad 713 tys. pasażerów w grudniu

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: Ponad 713 tys. pasażerów w grudniu

Emilia Derewienko 02 stycznia 2020

Małopolska chce skorzystać z lotów AA do Krakowa

Biznes i przemysł

Małopolska chce skorzystać z lotów AA do Krakowa

Aleksander Domański 14 grudnia 2019

Kraków: Otwiera się droga do przeniesienia baz LPR

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Otwiera się droga do przeniesienia baz LPR

inf. pras. 09 grudnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5