Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Kraków Airport: CPK nam nie zagraża


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-11-28 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków Airport: CPK nam nie zagraża
fot. Kraków Airport
Statystyki podróży lotniczych w Polsce rosną tak bardzo, że porty regionalne oferujące połączenia bezpośrednie będą cieszyły się popularnością nawet po otwarciu CPK – ocenił prezes Kraków Airport i wiceprezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Radosław Włoszek podczas Kongresu 590. Z myślą o przyszłym wzroście lotnisko przygotowuje szeroko zakrojony program inwestycyjny. Nie wszyscy zarządcy portów regionalnych podzielają jednak ten optymizm.
Plan generalny dla krakowskiego lotniska został przyjęty przez organy spółki już po ogłoszeniu decyzji o budowie CPK. Według jego założeń krakowskie lotnisko, które w 2018 r. jako pierwszy polski port regionalny obsłużyło ponad 6 mln podróżnych, w perspektywie 20 lat będzie obsługiwało dwukrotność tej liczby. – Dla Krakowa CPK będzie szansą i impulsem dodatkowego napływu pasażerów – zapowiedział Włoszek. Z myślą o zwiększonych w ten sposób potokach lotnisko zamierza wybudować nowy pas startowy oraz rozbudować terminal pasażerski. Inwestycje mają kosztować ok. miliarda złotych.

Miejsca wystarczy dla każdego

Rola portu przesiadkowego, którym dziś w Polsce jest Lotnisko Chopina, różni się od lotnisk regionalnych. Te drugie, według prezesa, powinny służyć przede wszystkim bezpośredniemu ruchowi docelowemu. – W ubiegłym roku ze wszystkich portów skorzystało ok. 40 mln pasażerów, z czego 60% wybrało lotniska regionalne. W innych krajach europejskich, jak Francja czy Wielka Brytania, struktura podziału ruchu lotniczego jest podobna. W tym roku liczba wszystkich pasażerów przekroczy być może 42 miliony. W roku 2027 będzie to już 90 mln pasażerów. Na tak dużym rynku znajdzie się miejsce dla każdego – argumentował Włoszek. Jak zaznaczył, warunki to dbałość o pasażera i o rozwój siatki połączeń.

Połączenia lotnicze odgrywają także ważną rolę w stymulowaniu ruchu turystycznego. W 2017 r. Małopolskę odwiedziło prawie 16 mln turystów, którzy zostawili w regionie ponad 13 mld zł. – Pokazuje to potencjał tkwiący w rozwoju portu lotniczego, poprzez który dotarła do regionu duża część odwiedzających – stwierdził Włoszek.

Są też pesymiści

Wśród zarządców lotnisk regionalnych zdania na temat perspektyw po otwarciu CPK są jednak podzielone. Zdaniem prezesa Portu Lotniczego Lublin Krzysztofa Wójtowicza nowy hub lotniczy spowoduje perturbacje na rynku, osłabiając pozycję mniejszych portów i odbierając im pasażerów. W rozmowie z Rynkiem Lotniczym Wójtowicz dodał, że negatywny wpływ będzie tym silniejszy, im mniejsza odległość od CPK i nie powinien objąć samego PL Lublin.

Optymistą jest natomiast prezes lotniska Katowice Pyrzowice Artur Tomasik. – W Wielkiej Brytanii porty regionalne obsługują 60% ruchu, a główny hub – 40%. Podobnie rozkładają się proporcje we Francji. W przyszłości mogą one zmienić się nawet bardziej na korzyść mniejszych lotnisk, bo zmieniają się samoloty – zasięg maszyn wąskokadłubowych jest coraz dalszy, a pasażerowie chcą latać z jak najmniejszą liczbą przesiadek – przekonywał. Jeśli dojdzie do budowy CPK, przynajmniej silniejsze z nich będą więc miały ważną rolę do odegrania we współdziałaniu z nim.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kraków Airport zatwierdził Plan Generalny

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport zatwierdził Plan Generalny

Emilia Derewienko 26 listopada 2018

Wizz Air: Rywalizacja z Ryanairem jest dla nas dobra

Biznes i przemysł

Wizz Air: Rywalizacja z Ryanairem jest dla nas dobra

Emilia Derewienko 22 listopada 2018

Kraków Airport: Wylądował 6-milionowy pasażer

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: Wylądował 6-milionowy pasażer

Emilia Derewienko 19 listopada 2018

 

Cristescu: Przy CPK nie może zabraknąć hoteli

Infrastruktura i lotniska

Cristescu: Przy CPK nie może zabraknąć hoteli

30 listopada 2018

Ił-112W vel Ił-112T gotów do testów

Biznes i przemysł

Ił-112W vel Ił-112T gotów do testów

30 listopada 2018

Europa na czele niechlubnej statystyki

Infrastruktura i lotniska

Europa na czele niechlubnej statystyki

30 listopada 2018

Enter Air: Rekordowy sezon Lato 2018

Pasażer i linie lotnicze

Enter Air: Rekordowy sezon Lato 2018

30 listopada 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS