Linie Korean Air ogłosiły wczoraj wieczorem (25 sierpnia) największy zakup samolotów w swojej historii, podpisując umowę o wartości 50 mld dolarów, która obejmuje 103 samoloty Boeinga wraz z silnikami GE Aerospace i ich długoterminowym serwisem. Umowa zbiegła się w czasie z wizytą prezydenta Korei Południowej Lee Jae Myunga w Waszyngtonie, co podkreśla zgodność strategicznych partnerstw handlowych i przemysłowych obu państw.
Cel najnowszego zakupu to modernizacja floty i wsparcie rozwoju przewoźnika
w związku z pełną integracją działalności z Asiana Airlines w ciągu najbliższych kilku lat. Zobowiązanie Korean Air jest największym zamówieniem w historii samej linii i największym zakupem samolotów szerokokadłubowych złożonym przez azjatyckiego przewoźnika w firmie Boeing. Po sfinalizowaniu transakcji w najbliższych tygodniach, będzie to także pierwszy zakup B777-8F przez Korean Air. Zamówienie zostanie opublikowane na stronie internetowej Boeinga poświęconej zamówieniom i dostawom po jego ostatecznym sfinalizowaniu i obejmuje:
- 20 B777-9;
- 25 B787-10;
- 50 B737-10 MAX;
- Osiem B777-8F.
- Umowa z naszymi długoletnimi partnerami, firmami Boeing i GE, stanowi przełomowy moment dla Korean Air. Zakup samolotów nowej generacji stanowi podstawę naszej strategii modernizacji floty, zapewniając znaczny wzrost efektywności paliwowej i poprawę komfortu pasażerów w całej naszej globalnej sieci. Inwestycja ta ma również kluczowe znaczenie dla naszej przyszłości jako połączonej linii lotniczej z Asiana, zapewniając, że nasz połączony przewoźnik będzie jedną z najbardziej konkurencyjnych linii lotniczych w branży – powiedział Walter Cho, prezes i dyrektor generalny Korean Air.
Umowa została podpisana podczas okrągłego stołu biznesowego Korea-USA „Partnerstwo na rzecz renesansu produkcji” pod przewodnictwem Howarda Lutnicka, sekretarza handlu USA, oraz Kim Jung-kwana, ministra handlu, przemysłu i energii Korei Południowej (MOTIE).
Zamówienia i zobowiązania Korean Air dotyczące samolotów Boeinga w 2025 r. przekraczają już 150 sztuk, po złożeniu przez linię lotniczą w marcu dodatkowego zamówienia na
20 B777-9 i 20 B787-10.
- Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wzmocnić naszą współpracę z Korean Air dzięki tej przełomowej umowie, która odzwierciedla wartość i możliwości wiodącej na rynku rodziny samolotów Boeing. W miarę jak Korean Air przechodzi transformację w kierunku większego, zunifikowanego przewoźnika, jesteśmy zobowiązani do wspierania rozwoju linii i jednej z najbardziej wydajnych flot na świecie — powiedziała Stephanie Pope, prezes i dyrektor generalna Boeing Commercial Airplanes.
Warto dodać, że Korean Air Aerospace Division dostarcza komponenty do samolotów B787 Dreamliner, w tym jego unikalne skrzydła, oraz produkuje części do samolotów B737 MAX, B767 i B777.
Zakup silników GE
Równolegle Korean Air zawarło umowę z GE Aerospace o wartości 13,7 mld dolarów na zakup i konserwację silników. Chodzi oczywiście o zakup 52 silników GEnx-1B napędzających B787-10, 42 GE9X dla nowych B777-8 i B777-9 oraz 104 silników CFM LEAP 1B joint venture GE i Snecma, dla B737 MAX. Połączony pakiet podkreśla silne zaangażowanie w amerykański przemysł lotniczy i wpisuje się w szersze inicjatywy handlowe, ponieważ kilka krajów negocjujących z administracją Trumpa ogłosiło w ostatnich miesiącach znaczące zamówienia na samoloty Boeinga.
Flota Koreana
Flota Korean Air Lines składa się obecnie ze 166 samolotów: 10 airbusów A220-300, 16 A321neo, sześciu A330-200, 18 A330-300, dwóch A350-900, sześciu A380, 18 boeingów z rodziny B737NG, sześciu B737 MAX 8, czterech B747-400F, siedmiu B747-8F, pięciu B747-8I, czterech B777-300, 27 B777-300ER, jednego B787-8 (VIP), 14 B787-9 oraz
10 B787-10 Dreamliner.
Korean oczekuje na dostawę 254 samolotów: 40 airbusów A321neo, czterech A350-900, 27 A350-1000, 24 boeingów B737-8 MAX, 50 B737-10 MAX, 40 B777-9X, ośmiu B777-8F, sześciu B787-9 oraz 55 B787-10 Dreamliner.