Po prawie 11 latach od dostawy pierwszego B787, Boeing poinformował wczoraj (18 sierpnia), że w ostatnim czasie dostarczył 1200. Dreamlinera. Jubileuszowy samolot trafił do linii Korean Air.
Jak informuje amerykański producent, 1200. Dreamliner, to także 125. dostarczony B787-10 oraz 25. nowy B787 przekazany linii Korean Air. To wszystko ma miejsce po prawie 14 latach od pierwszej dostawy B787 dla All Nippon Airways, która miała miejsce we wrześniu 2011 r.
Obecnie globalna flota dostarczonych B787 liczy dokładnie 1 206 samolotów: 399 B787-8, 681 B787-9 oraz 126 B787-10. Według danych Boeinga, wspomniana flota wykonała już 5,1 mln lotów obejmujących ponad 30,5 mln godzin lotu, a także przewiozła ponad
1,05 mld pasażerów. Dreamlinery przyczyniły się także do otwarcia 425 nowych tras obsługiwanych na zasadzie non stop.
Oprócz wspomnianego kamienia milowego związanego z dostawą 1200. samolotu pojawia się także kolejny, bo jakiś czas temu Dreamliner przekroczył magiczną barierę 2 tys. sprzedanych egzemplarzy. To udało się na razie tylko programowi B777, a rodzina airbusów A330 jest już bardzo bliska dołączenia do tego grona. Inny samolot konkurencji, A350, powinien przekroczyć sprzedaż 2 tys. sztuk około 2029 r.
Jubileuszowy samolot
B787-10 numer 10 dla koreańskiego przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN/LN 66881 / 1238, napędzany silnikami General Electric GEnx-1B i rejestracji HL8571. 25. Dreamliner dla Koreana zabiera na pokład 325 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży. W klasie biznes jest 36 w pełni rozkładanych foteli (1-2-1), natomiast w klasie ekonomicznej polecieć może 289 pasażerów (3-3-3).
Dreamliner 10
B787-10 to największa wersja z rodziny Dreamlinerów, którego wydłużono o ponad 11 metrów od B787-8 i 5,5 metra od B787-9. Nowy model rodziny B787 zabiera ponad 80 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż najmniejszy 787-8 i 40 więcej niż B787-9, a także więcej ładunku cargo. Maksymalnie na pokład mógłby zabrać nawet 440 pasażerów, a jego zasięg jest nieco mniejszy i wynosi 11 730 km.
Flota Koreana
Flota Korean Air Lines składa się obecnie ze 166 samolotów: 10 airbusów A220-300, 16 A321neo, sześciu A330-200, 18 A330-300, dwóch A350-900, sześciu A380, 18 boeingów z rodziny B737NG, sześciu B737 MAX 8, czterech B747-400F, siedmiu B747-8F, pięciu B747-8I, czterech B777-300, 27 B777-300ER, jednego B787-8 (VIP), 14 B787-9 oraz 10 B787-10 Dreamliner.
Korean oczekuje na dostawę 151 samolotów: 40 airbusów A321neo, czterech A350-900, 27 A350-1000, 24 boeingów B737 MAX 8, 20 B777-9X, sześciu B787-9 oraz 30 B787-10 Dreamliner.
Boeing B787 Dreamliner
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 2 199 samolotów B787: 427 w wersji B787-8, 1 376 maszyn B787-9 oraz 396 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1 206 samolotów: 399 B787-8, 681 B787-9 oraz 126 B787-10.
Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1 000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu, a liczbę 2 tys. sprzedanych maszyn przekroczył w niecałe 21 lat od tego wydarzenia. Wśród dostarczonych samolotów znajduje się także 15 maszyn B787,
osiem B787-8 oraz
siedem większych B787-9, należących do rodzimego LOT-u.