Tajwańskie linie lotnicze EVA Air z siedzibą w Taoyuan, wysyłają na emeryturę swoje pasażerskie Boeingi 747-400, popularnie zwane Jumbo Jetami. Samolot swój ostatni lot wykonał na trasie z Hongkongu do Tajwanu. Przez ostatnie ćwierć wieku we flocie EVA Air było 18 Jumbo Jetów: pasażerskich, ale także frachtowców.
Linie EVA Air otrzymały dwa pierwsze Boeingi 747-400 w listopadzie 1992 roku. Maszyny posłużyły do obsługi uruchomionej trasy Tajpej – Los Angeles w grudniu tego samego roku. Z kolei we wrześniu 1993 roku do floty trafił pierwszy 747-400 w wersji combi, a pierwszy towarowy Jumbo Jet – w lipcu 2000 roku.
Samoloty pomogły również w zainaugurowaniu kilku połączeń długodystansowych, w tym Tajpej – Seattle – Nowy Jork, Kaohsiung – Los Angeles i Tajpej – Vancouver. Najdłuższą trasę, jaką pokonywał 747 w EVA Air, było połączenie Tajpej – Los Angeles – Panama. W styczniu 2015 roku wycofano już z eksploatacji wersję combi. Do 2019 roku we flocie EVA Air pozostanie pięć frachtowców.
Wcześniej
pisaliśmy o tym, że z legendarnym Jumbo Jetem żegnają się amerykańscy przewoźnicy: Delta Air Lines i United Airlines. W przypadku linii United, wycofanie Boeingów 747 z floty było podyktowane głównie wysokimi kosztami długoterminowej konserwacji starzejącej się konstrukcji tych maszyn.
Boeing 747, ustępując Airbusowi A380 i An-225, jest jednym z największych samolotów odrzutowych na świecie, mogącym zabrać na pokład, w zależności od wersji i konfiguracji, od 366 do 568 pasażerów. Istnieją także wersje cargo oraz półpasażerskie, zabierające na pokład duży ładunek i 220 pasażerów.