Partner serwisu
Prawo i polityka

Kolejne kraje zamykają granice dla podróżnych z Indii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kolejne kraje zamykają granice dla podróżnych z Indii
Fot. Tomasz Sniedziewski
Podczas gdy społeczności świata poruszone są tragiczną sytuacją epidemiologiczną panującą w Indiach, związaną ze zbierającą śmiertelne żniwo najnowszą falą pandemii, kolejne kraje zamykają się na podróżnych z tego kraju, tłumacząc się koniecznością zdobycia czasu na przygotowanie odpowiedniej obrony przed najnowszą mutacją koronawirusa. Na liście tych krajów jak do tej pory nie ma Polski.

Niemal codziennie rośnie liczba krajów, które decydują się na wprowadzenie zakazu lotów z Indii, zmagających się obecnie z najnowszą falą pandemii koronawirusa. Według oficjalnych danych, liczba dobowych infekcji osiąga granice 300 tys. nowych przypadków, podczas gdy dobowa liczba ofiar śmiertelnych zarażonych koronawirusem sięga 2 tys. osób. Wielu ekspertów uważa, że oficjalna liczba zakażeń może być mocno zaniżona w porównaniu do rzeczywistej, gdyż znaczna liczba osób nie zgłasza się do placówek medycznych ani nie informuje o śmierci bliskich.

Według informacji, za tragiczną falą zakażeń w Indiach stoi nowy, niebezpieczny wariant koronawirusa charakteryzujący się dwiema mutacjami L452R i E484Q. Obie mutacje dotyczyły tzw. białka szczytowego S, które znajduje się na "kolcach" koronawirusa i które umożliwia mu wniknięcie do komórki i zainfekowanie jej. Stąd też obawy badaczy z Indii, że podwójna mutacja może sprzyjać rozprzestrzenianiu się patogenu, ale też umożliwić "ucieczkę" przed niektórymi przeciwciałami wytwarzanymi przez szczepionkę.

W tej sytuacji wiele krajów świata, chcąc ochronić swoich mieszkańców przed wariantem koronawirusa z Indii, decyduje się na zamknięcie granic lub wprowadzenie ścisłych ograniczeń w podróżowaniu dla osób, które przyjeżdżają z Indii.

Wielka Brytania

Jednym z pierwszych rządów, które podjął decyzję o ograniczeniu podróżowania z Indiami były władze Wielkiej Brytanii, które w ubiegłym tygodniu umieściły Indie na tzw. Czerwonej liście. - Podjęliśmy trudną, ale konieczną decyzję o umieszczeniu Indii na czerwonej liście. Oznacza to, że każdy, kto nie jest brytyjskim lub irlandzkim rezydentem, lub obywatelem Wielkiej Brytanii, nie może wjechać do Zjednoczonego Królestwa, jeśli osoba ta w ciągu ostatnich 10 dni przebywała w Indiach - zapowiedział w poniedziałek 19 kwietnia Matt Hancock, brytyjski minister zdrowia podczas posiedzenia parlamentu.

Pomimo, że zakaz wchodził w życie kilka dni po ogłoszeniu, port lotniczy Londyn Heathrow odmówił przyjęcia dodatkowych lotów z Indii planowanych przed jego obowiązywaniem. Tym samym Wielka Brytania przyjęła inne podejście niż Polska, która zezwoliła na masowe powroty z Wielkiej Brytanii przez ubiegłorocznymi świętami Bożego Narodzenia.

Hongkong
Również 19 kwietnia zakaz wykonywania operacji lotniczych z Indii ogłosił Hongkong. Razem z Indiami, na listę trafił również Pakistan oraz Filipiny.

Ograniczenie narzucone przez Hongkong, jeden z najważniejszych hubów lotniczych na świecie, obowiązuje przez 14 dni, od 20 kwietnia do 3 maja b.r. Decyzja władz Specjalnej Strefy Administracyjnej Hongkongu nie jest spowodowana jedynie obawami przed teoretycznym ryzykiem, ale również konkretnymi doświadczeniami - na pokładzie jednego z ostatnich lotów z Indii przed wprowadzeniem ograniczeń, obsługiwanego przez linie lotnicze Vistara, podróżowało łącznie ponad 50 pasażerów zarażonych koronawirusem.

Zjednoczone Emiraty Arabskie

Od 25 kwietnia obowiązuje 10-dniowy zakaz lotów z Indii nałożony przez Zjednoczony Emiraty Arabskie. Wprowadzenie tego zakazu jest wydarzeniem mającym daleko idące konsekwencje dla globalnych przewozów pasażerskich, gdyż przed pandemią to właśnie największe porty lotnicze na Bliskim Wschodzie były głównymi centrami tranzytowymi dla pasażerów z Indii, a w liniach lotniczych Emirates krążył nawet żart, iż loty na subkontynent są lotami krajowymi przewoźnika, przypomina Jon Ostrower, uznany analityk lotniczy.

Kanada

22 kwietnia rząd federalny Kanady wprowadził 30-dniowy zakaz na wszystkie komercyjne, jak również prywatne loty z Indii i Pakistanu. Zakaz wszedł z życiu nieomal natychmiast, odcinając możliwość podróży pomiędzy Indiami i Kanadą, miejscem zamieszkania znacznej diaspory osób z Indii.

- Poprzez wyeliminowanie bezpośrednich podróży pomiędzy tymi krajami, eksperci ds bezpieczeństwa zdrowia publicznego będą mieli czas by dokonać ewaluacji epidemiologicznej regionu i ocenić sytuację - powiedziała Patricia A. Hajdu, minister zdrowia Kanady.

Australia

W czwartek, 22 kwietnia rząd Australii poinformował, że zredukuje liczbę lotów z Indii o 30 proc. Władze dodały również, że do 40 proc. przypadków zakażeń wykrywanych podczas obowiązkowej kwarantanny po przylocie do kraju to przypadki przywleczone z Indii.

Kontrowersje dotyczące lotów do Polski

Lista krajów, które zakazują lotów z Indii lub wprowadzają ograniczenia w podróżowaniu dla osób, które przebywały w Indiach ciągle rośnie. Obecnie znajdują się na niej również m. in. Francja, Indonezja, Iran, Kuwejt, Nowa Zelandia czy Singapur.

Do tej pory rząd Polski nie wprowadził szczególnych, poza obowiązującymi aktualnie przepisami regulującymi podróże spoza strefy Schengen, ograniczeń w podróżowaniu z Indii. Nie wiadomo więc, czy w przypadku zainteresowanie lotami pasażerskimi z Indii, bez istniejącego zakazu popartego literą prawa, polskie lotniska lub przewoźnicy lotniczy zdecydowaliby się na krok podobny do posunięcia podjętego przez zarządców portu lotniczego Londyn Heathrow.

W tej chwili jedynym przewoźnikiem realizującym loty pomiędzy Polską i Indiami jest LOT, są to jednak rejsy cargo na których nie ma pasażerów, uspokajają władze przewoźnika. - Rejsy PLL LOT wykonywane do Indii są aktualnie w 100 proc. rejsami cargo. Powrót do połączeń pasażerskich może nastąpić w perspektywie kilku miesięcy, niemniej jednak uzależniony będzie przede wszystkim od sytuacji epidemicznej, oraz prognozowanego popytu – napisał do redakcji Rynku Lotniczego w ubiegłym tygodniu Krzysztof Moczulski, rzecznik PLL LOT.

Po tym, gdy widoczny w aplikacji Flightradar rejs z 21 kwietnia wzbudził zainteresowanie i był szeroko komentowany, przy czym część komentarzy sugerowało iż na pokładzie podróżowali pasażerowie, do dyskusji włączył się na Twitterze Paweł Jabłoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, który zarzucił dziennikarzom oraz politykom opozycji rozpowszechnianie “kłamstwa o lotach z Indii”, oznaczając swój tweet hasztagiem #fakenews.

Tymczasem, jak nieoficjalnie dowiedział się Rynek Lotniczy, już kilka dni później, w niedzielę 25 kwietnia, samolot PLL LOT wykonujący operacje cargo z Indii zabrał na pokład pasażerów. W niedzielę wieczorem Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB) poinformowało, że do Polski dotarł specjalny samolot, na pokładzie którego ewakuowano ciężko chorego na COVID-19 polskiego dyplomatę z Delhi w Indiach.

Operację, w której przeprowadzenie zaangażowanych było wiele instytucji, koordynowało RCB, a chory dyplomata, jego żona i czwórka dzieci po przylocie do Warszawy zostali przetransportowani do jednego ze
szpitali zakaźnych w stolicy, gdzie zostali objęci opieką lekarską. Jak informuje RCB operacja była przeprowadzona z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa epidemicznego, wg wytycznych GIS.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Belgijski uniwersytet zakazuje pracownikom krótkich lotów

Prawo i polityka

Belgijski uniwersytet zakazuje pracownikom krótkich lotów

Mateusz Kieruzal 17 stycznia 2023

Maastricht chce zakazać lotów starszymi B747

Prawo i polityka

Maastricht chce zakazać lotów starszymi B747

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2022

USA znoszą zakaz lotów na Kubę

Prawo i polityka

USA znoszą zakaz lotów na Kubę

Mateusz Kieruzal 08 czerwca 2022

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Belgijski uniwersytet zakazuje pracownikom krótkich lotów

Prawo i polityka

Belgijski uniwersytet zakazuje pracownikom krótkich lotów

Mateusz Kieruzal 17 stycznia 2023

Maastricht chce zakazać lotów starszymi B747

Prawo i polityka

Maastricht chce zakazać lotów starszymi B747

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2022

USA znoszą zakaz lotów na Kubę

Prawo i polityka

USA znoszą zakaz lotów na Kubę

Mateusz Kieruzal 08 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5