Okrzyknięty Człowiekiem Roku 2014, świętokrzyski biznesmen Michał Sołowow podczas swojego kilkunastominutowego przemówienia odwołał się również do kwestii lotniskowych, od lat podejmowanych w tym województwie. Zdaniem Sołowowa Kielce może bowiem uratować szybka kolej oraz rozbudowa lotniska w Masłowie.
Biznesmen, podczas swojego przemówienia wygłoszonego zaraz po tym, jak otrzymał tytuł „Człowieka Roku 2014”, przytoczył wyniki GUS, które pokazują, że województwo świętokrzyskie ma najniższe PKB w Polsce a większość młodych ludzi wyjeżdża z regionu. Dlatego, zdaniem Sołowowa, jednym z istotnych filarów, które mogą uratować Kielce, jest – obok edukacji i specjalizacji, również komunikacja. – Potrzebujemy szybkiej kolei oraz rozbudowy lotniska w Masłowie – mówił Sołowow, nie zgadzając się jednocześnie z koncepcją budowy portu lotniczego w Obicach. Tego samego, który forsowany jest obecnie przez władze miasta.
Sołowow poparł w ten sposób stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które również od lat przemawiało za rozbudową lotniska w Masłowie, zamiast budowy zupełnie nowego portu w Obicach. Jego zdaniem, plany dotyczące tej inwestycji nie były oparte na racjonalnych przesłankach ekonomicznych, dotyczących przede wszystkim rentowności przedsięwzięcia, jakim jest budowa nowego portu regionalnego.
Od miesięcy trwają starania o stworzenie w Masłowie lotniska obsługującego General Aviation. Równorzędnie jednak port dla Kielecczyzny, obsługujący ruch pasażerski, planowany jest w Obicach. I to za nie bylejakie pieniądze, bo 360 mln zł. Władze miasta są przekonane, że inwestycja jest konieczna i kielecki port będzie na siebie zarabiał. Tylko w pierwszym roku nowe lotnisko miałoby obsłużyć 100 tys. pasażerów. Pierwszy milion udałoby się osiągnąć po 10 latach działalności.
Projektowany Port Lotniczy Kielce miałby się znajdować około 25 km na południe od stolicy województwa świętokrzyskiego, na terenach miejscowości Obice (gmina Morawica) oraz Grabowiec (Gmina Chmielnik). Do tej pory na same przygotowania do budowy portu wydano już ponad 31 mln zł. Główną pozycję stanowią koszty zakupu ziemi pod inwestycję.
Województwo świętokrzyskie jest jednym z czterech nie posiadających obecnie czynnego lotniska dla ruchu pasażerskiego. Poza Kielecczyzną chodzi o opolskie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie. W tym ostatnim budowa portu już trwa i zakończy się wraz z końcem 2015 r. Z budowy swojego lotniska zrezygnowało jakiś czas temu Podlasie, które chce teraz postawić na małe lotnisko w Krywlanach dostosowane do przyjmowania ruchu General Aviation.
Interesuje Cię tematyka lotnicza? ZDG TOR zaprasza na pierwsze
Forum Lotnicze, które odbędzie się 10 września w Warszawie.