Partner serwisu
Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna
fot. Piotr Bożyk
Komisja Europejska uznała jedną z ostatnich transz pomocy publicznej dla AlItalii za nielegalną. Dawne włoskie narodowe linie lotnicze będą musiały zwrócić rządowi włoskiemu pożyczkę w wysokości 400 mln euro. Komisja stwierdziła, że pożyczka udzielona przez Rzym w 2019 r. naruszyła unijne normy udzielania przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pomocy publicznej, a Alitalia uzyskała nieuczciwą przewagę w rynku. Teraz, oprócz 400 mln, spłacone muszą zostać również odsetki.

Decyzja Komisji Europejskiej nie wpłynie na obecną działalność ITA Airways, nowych flagowych linii lotniczych z Włoch, które w 2021 r. nabyły część aktywów upadłego narodowego przewoźnika. Unijne organy ochrony konkurencji określiły, że ITA nie jest następcą ekonomicznym Alitalii i nie jest zobowiązana do zwrotu bezprawnej pomocy państwa otrzymanej przez Alitalię.

Sprawa, której dotyczy najnowsza decyzja Komisji Europejskiej zaczęła się w maju 2017 r., kiedy włoskie linie lotnicze wszczęły specjalne postępowanie upadłościowe, które pozwoliło im kontynuować działalność operacyjną. Włoski rząd, niezależnie od rządzącej partii, udzielał przewoźnikowi, gdy tylko on występował z wnioskiem, pożyczkę, która miała być spłacona. W 2017 r. Alitalia otrzymała 900 mln euro, a w 2019 r. Rzym przelał kolejne 400 mln. Oczywiście, żadna z pożyczkę nigdy nie została spłacona. Linie nawet nigdy nie rozpoczęły procesu spłacania.

Co z poprzednimi pożyczkami?

Komisja Europejska po raz pierwszy wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w 2018 r. w celu ustalenia, czy dwie pożyczki udzielone w 2017 r. o wartości 900 mln euro były zgodne z unijnymi zasadami dotyczącymi pomocy państwa. W lutym 2020 r. Komisja wszczęła dochodzenie w sprawie drugiej rundy pożyczek i orzekła w następnym roku, że płatności z 2017 r. były nielegalne i muszą zostać spłacone.

Decyzja Komisji była spodziewana i zależy od faktu, że Komisja uważa, że przyznając pożyczkę, Włochy nie oceniły prawdopodobieństwa spłaty pożyczki przez Alitalię. Zamiast tego, włoski rząd stwierdził, że celem państwa było zapewnienie nieprzerwanej obsługi krajowej i międzynarodowej sieci tras Alitalii.

W wydanym oświadczeniu Komisja stwierdziła, że pożyczka z 2019 r. nie mogła zostać nigdy uznana za pomoc publiczną udzieloną w celu ratowania przedsiębiorstwa przed ogłoszeniem upadłości poprzez finansowanie jego procesu restrukturyzacyjnego. Druga pożyczka naruszyła wymóg jednorazowej pomocy publicznej. Komisja stwierdziła ponadto, że Włochy nie dołożyły należytej staranności w ocenie zdolności kredytowej swojego narodowego przewoźnika lotniczego i zapewniły przewoźnikowi nieuczciwą przewagę.

„Żaden prywatny inwestor nie udzieliłby spółce pożyczki w tamtym czasie, a pożyczka dała Alitalii nieuczciwą przewagę gospodarczą w stosunku do jej konkurentów na trasach krajowych, europejskich i międzykontynentalnych, co stanowiło pomoc państwa niezgodną ze wspólnym rynkiem” – oświadczyła Komisja Europejska.

Łączna kwota pomocy publicznej, jaką udzieliły Alitalii, aby utrzymać flagowego operatora przy życiu, wszystkie kolejne włoskie rządy, to ponad 10 miliardów euro. Alitalia wykonała swój ostatni rejs w październiku 2021 r. Airbus A320 poleciał z rzymskiego portu lotniczego Fiumicino do położonego ma Sardynii, Cagliari.

W jaki sposób Rzym odzyska 400 mln euro?

Upadłe włoskie linie lotnicza będą teraz zmuszone do spłaty obu długów wraz z narastającymi odsetkami. Włoski minister gospodarki, Giancarlo Giorgetti, powiedział, że decyzja organu wykonawczego UE była oczekiwana i powszechnie przewidywana. Giorgetti potwierdził, że wniosek o spłatę pożyczki nie dotyczy następcy Alitalii, a więc ITA Airways. Obecny włoski przewoźnik obsługuje tylko część floty swojego poprzednika i prowadzi działalność wyłącznie w oparciu o samoloty produkcji Airbusa.

Alitalia, spółka będąca w upadłości, posiada jeszcze własne aktywa, które mogą być zlikwidowane, aby spłacić i zaspokojenie zostali wierzyciele. Administratorzy linii lotniczej otrzymają fundusze z każdego posiadanego przez nią samolotu oraz ze sprzedaży programu lojalnościowego i marki własnej, które trafiły do ITA Airways. Zarząd nowego przewoźnika za prawa do tych dwóch aktywów zapłacił 90 mln euro.

Rzeczniczka Komisji Europejskiej Arianna Podesta poinformowała, że pożyczka może zostać zarejestrowana jako wierzytelność w ramach toczącego się postępowania upadłościowego Alitalii. – 400 milionów zostanie zwrócone przez Alitalię w granicach przychodów uzyskanych ze sprzedaży aktywów spółki i wartości pozostałych aktywów – przekazała Podesta w oświadczeniu do decyzji Komisji Europejskiej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Rafał Dybiński 22 października 2021

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Pasażer i linie lotnicze

Kolej dużych prędkości pogrążyła Alitalię? Przyciągają niskie ceny i wygoda

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Rafał Dybiński 22 października 2021

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Pasażer i linie lotnicze

Kolej dużych prędkości pogrążyła Alitalię? Przyciągają niskie ceny i wygoda

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5