Choć port lotniczy Paryż-Charles de Gaulle jest uznawany przez Skytrax za „najlepsze lotnisko w Europie”, to rzeczywistość jest diametralnie inna. Jest to jedno z najgorszych lotnisk w Unii Europejskiej do podróży. Jakość paryskiej infrastruktury jest bardzo słaba, a intuicyjność tranzytów praktycznie nie istnieje. Po wielu latach narzekań pasażerów, operator hubu Air France podjął decyzję o usystematyzowaniu nazewnictwa terminali.
Paryski port lotniczy im. Charlesa de Gaulle jest lotniskiem lotnisko o wyjątkowo rozbudowanej (dość skomplikowanej) infrastrukturze.
Zwłaszcza drugi terminal, składający się z części A, B, C, D, E, F i G oraz satelitów S3 i S4, był szczególnie trudny w nawigacji dla międzynarodowych pasażerów transferowych. Grupa ADP – francuskie przedsiębiorstwo, które posiada i zarządza portami lotniczymi i lądowiskami w regionie stołecznym Île-de-France – postanowiło w końcu uprościć wewnętrzną nawigację, decydując się na wdrożenie nowego systemu nazw, który ma odzwierciedlać „nowoczesny” sposób funkcjonowania lotniska. Warto podkreślić, że Paryż pełni funkcję jednego z najbardziej ruchliwych węzłów komunikacyjnych w Unii Europejskiej, a wewnętrzna intuicyjność nawigacyjna praktycznie nie istnieje.
Obecne nazewnictwo terminali na lotnisku Paryż-Charles de Gaulle
W praktyce oznacza to m.in. redukcję liczby podstref, integrację wybranych hal oraz nowe, jednolite oznakowanie wewnętrznej przestrzeni terminalowo-salonikowej – będzie to koniec gromadzenia cyfr i liter. Operator hubu Air France podkreśla, że zmiana jest odpowiedzią na zwiększoną mobilność pasażerów oraz rosnące wykorzystanie automatycznych systemów odprawy. Prawda jest jednak taka, że inicjatywa jest odpowiedzią na powtarzające się opinie pasażerów międzynarodowych i przesiadkowych, którzy zgłaszali (i zgłaszają) trudności z poruszaniem się po lotnisku, pomimo że główny port lotniczy we Francji jest uznawany za najlepsze lotnisko europejskie przez ostatnie cztery kolejne lata (ocena Skytrax, która – jak większość w branży wie – nie jest obiektywna, a w większości przypadków przedpłacona).
Utrudnienia związane z dotychczasowym układem terminali najdotkliwiej odczuwali pasażerowie przesiadający się między lotami Air France oraz liniowych partnerów z sojuszu SkyTeam.
Nowe nazewnictwo lotniskowych stref ma ułatwić poruszanie się między strefami Schengen i non-Schengen, a także między terminalami wylotów długodystansowych i krótkiego zasięgu. Wdrożenie spójnego systemu oznaczeń ma doprowadzić do skrócenia czasu transferów, a w konsekwencji umożliwić przewoźnikom obniżenie minimalnego czasu przesiadki (MCT) na niektórych kierunkach, który wynosi obecnie od 60 do nawet 120 minut (w zależności od kierunków podróży), co jest rekordowo wysokim i nieefektywnym wynikiem, który sprawia, że wielu pasażerów wybiera ofertę innego przewoźnika niż Air France. Celem reformy jest stanie się realną konkurencją dla Londynu, Frankfurtu i Amsterdamu.
Nazewnictwo terminali na lotnisku Charles de Gaulle od marca 2027
Reforma obejmuje aktualizację oznakowania wewnętrznego i zewnętrznego, map terminali oraz informacji wyświetlanych w oficjalnej aplikacji lotniska. Nowe nazwy trafiają również do systemów rezerwacyjnych linii lotniczych, dzięki czemu pasażerowie kupujący bilety będą otrzymywali bardziej przejrzyste dane dotyczące bramek i stref odprawy. Linie lotnicze operujące na CDG już rozpoczęły dostosowanie komunikacji informacyjnej. Dotyczy to przede wszystkim Air France, dla którego paryski port pozostaje głównym hubem, ale również przewoźników długodystansowych takich jak Emirates, Delta Air Lines czy Korean Air. Proces wdrażania nowego nazewnictwa będzie odbywał się etapami (wszystkie zmiany mają zostać zaimplementowane do marca 2027 roku). Kolejne zmiany obejmą dalszą standaryzację oznakowania, przearanżowanie stref odpraw oraz integrację nowych rozwiązań projektowanych w ramach modernizacji Terminalu 2E i 2F. Zmiana nazwy zbiegnie się z uruchomieniem połączenia kolejowego CDG Express, zapewniającego szybki i komfortowy dojazd między centrum Paryża a głównym lotniskiem.