Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Japonia: Zmiany modelu biznesowego przewoźników niskokosztowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ japantimes.co.jp

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Japonia: Zmiany modelu biznesowego przewoźników niskokosztowych
fot. Muroi 8210 cc-by-sa-2.0.
W Kraju Kwitnącej Wiśni przewoźnicy, których sukces opiera się na niskich kosztach funkcjonowania i wymaga dużej liczby operacji i wypełnionych samolotów, zastanawiają się jak zmienić swój sposób zarabiania pieniędzy. Jedni stawiają na wejście w loty all cargo, inni liczą, że przekonają potencjalnych klientów do powrotu do masowego latania zwiększeniem dbałości o ich bezpieczeństwo zdrowotne. 

Pojawiają się jednak głosy, że linie LCC (ang. low cost carrier) muszą dokonać głębokiego przeobrażenia swojej działalności, bo liczenie na to, że uda się przetrwać okres gorszej koniunktury i wrócić niedługo do popytu sprzed pandemii wirusa z Wuhan jest myśleniem życzeniowym.

Różne pomysły

Peach Aviation, spółka należąca do grupy ANA Holdings, planuje wznowić usługi na wszystkich swoich trasach krajowych do 19 czerwca po drastycznym ograniczeniu siatki, podczas gdy Jetstar Japan, przewoźnik stowarzyszony z Japan Airlines, przywraca loty etapami. Obaj przewoźnicy proszą klientów o noszenie masek na twarz i wstrzymują wszelką sprzedaż podczas lotu, ale prezentują też i inne pomysły na zapobiegania infekcjom wirusowym wśród pasażerów. Jetstar nie przyjmie rezerwacji na środkowe miejsca. Ten sam środek zapobiegawczy został zastosowany przez Japan Airlines, choć jego przedstawiciele twierdzą, że ograniczenie jest „tymczasową reakcją”, której utrzymanie będzie niemożliwe, chyba że firma porzuci niskokosztowy model biznesowy.

Linie Peach Aviation nie podejmuje specjalnych działań w celu zapewnienia „bezpiecznego dystansu”, mówiąc, że samoloty w jej flocie mają wystarczająco zaawansowane systemy wentylacyjne.

Czy to się uda?

Eksperci lotniczy, na których powołuje się Japan Times – najstarszy i największy anglojęzyczny dziennik wydawany w Japonii – twierdzą, że wyżej opisane działania niewiele zmienią. Czerpanie zysków przy obecnym zapotrzebowaniu na podróże lotnicze jest w zasadzie niemożliwe. – Minimalny współczynnik wypełnienia, którego potrzebują przewoźnicy niskokosztowi, aby osiągnąć zysk, wynosi od 70 do 80 procent w zależności od trasy – stwierdza Yasuhito Tsuchiya, starszy analityk Mitsubishi UFJ Morgan Stanley Securities. Obecnie taki wyniki są w sferze marzeń.

Co więcej, według danych linii lotniczych w czerwcu liczba lotów krajowych planowanych przez Jetstar Japan wyniesie zaledwie 10 procent poziomu przed pandemią, podczas gdy liczba lotów Peach Aviation sięgnie nieco ponad 30 procent. Tsuchiya podpowiada, że możliwą drogą do przetrwania niskokosztowych linii lotniczych jest ściślejsza koordynacja usług z ich firmami macierzystymi poprzez otwarcie tras nieobsługiwanych przez tradycyjnych przewoźników.

Na razie Jetstar Japan i Peach Aviation nie borykają się z poważnymi problemami finansowymi, ponieważ ich firmy macierzyste Japan Airlines i ANA mają wystarczające fundusze, aby poradzić sobie z obecnym kryzysem. Tak przynajmniej twierdzą sami zainteresowani. Pytanie na jak długo starczy pieniędzy, bo pandemia może się skończyć całkiem niedługo, ale bardziej prawdopodobne, że jej koniec jest jeszcze daleki. Powrót koniunktury nastąpi jeszcze później.

Kult cargo

Obserwując w zasadzie wszystkie linie lotnicze na świecie, wydaje się, że przeprosiły się one z lotami typu all cargo. Co rusz podajemy informacje na ten temat kolejnych maszyn przerabianych z pasażerskich na przygotowane do przewożenie większej ilości towaru. Ta droga na zarabianie pieniędzy w czasach niespotykanego krachu na rynku przewozów została dostrzeżona i przez japońskie LCC.

W czerwcu Zipair Tokyo linia będąca w całości własnością Japan Airline odbyła swój dziewiczy lot tylko z frachtem. Boeing 787 poleciał z bazy przewoźnika mieszczącej się na lotnisku Tokio-Narita do Bangkoku.

– Niskokosztowe linie lotnicze muszą sięgnąć po takie środki, jak na przykład przerzucenie części swoich usług na loty towarowe – twierdzi Tomohiko Nakamura, profesor z Kobe International University, ekspert branży lotniczej. – Potrzeba będzie dużo czasu, zanim popyt na loty pasażerskie powróci do poziomu sprzed pandemii. Tanie loty mogą w tym czasie już odejść do historii – kończy naukowiec. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

 SkyUp Airlines polecą z Warszawy na Zanzibar

Pasażer i linie lotnicze

SkyUp Airlines polecą z Warszawy na Zanzibar

inf. pras. Join UP! 28 października 2023

Rekordowy kwartalny zysk TAP Air Portugal

Biznes i przemysł

Rekordowy kwartalny zysk TAP Air Portugal

Rafał Dybiński 29 października 2023

Nowy dystrybutor Warter Fuels w Niemczech

Biznes i przemysł

Nowy dystrybutor Warter Fuels w Niemczech

inf. pras. 29 października 2023

Zobacz również:

TUIfly zmniejszy wymiary bagażu podręcznego

Pasażer i linie lotnicze

TUIfly zmniejszy wymiary bagażu podręcznego

Mateusz Kieruzal 14 października 2023

Przejęcie Widerøe przez Norwegian zakłóci wolny rynek?

Pasażer i linie lotnicze

Japonia: „Majówka” pokazuje skalę załamania się rynku przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

 SkyUp Airlines polecą z Warszawy na Zanzibar

Pasażer i linie lotnicze

SkyUp Airlines polecą z Warszawy na Zanzibar

inf. pras. Join UP! 28 października 2023

Rekordowy kwartalny zysk TAP Air Portugal

Biznes i przemysł

Rekordowy kwartalny zysk TAP Air Portugal

Rafał Dybiński 29 października 2023

Nowy dystrybutor Warter Fuels w Niemczech

Biznes i przemysł

Nowy dystrybutor Warter Fuels w Niemczech

inf. pras. 29 października 2023

Zobacz również:

TUIfly zmniejszy wymiary bagażu podręcznego

Pasażer i linie lotnicze

TUIfly zmniejszy wymiary bagażu podręcznego

Mateusz Kieruzal 14 października 2023

Przejęcie Widerøe przez Norwegian zakłóci wolny rynek?

Pasażer i linie lotnicze

Japonia: „Majówka” pokazuje skalę załamania się rynku przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5