Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Jak LOT będzie wybierał nowe kierunki?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
09-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Jak LOT będzie wybierał nowe kierunki?
fot. Piotr Bożyk
Przy podejmowaniu decyzji o wyborze nowych kierunków potrzebne są dokładne analizy, ale i szybkie reagowanie na potrzeby. Czartery będą rozwijane, ale pozostaną tylko uzupełnieniem – mówił w towarzyszącym prezentacji nowej strategii wywiadzie prezes PLL LOT Michał Fijoł. Zapewnił, że poziom satysfakcji pasażerów jest wysoki.

Jak informowaliśmy już w tekście o strategii LOT na lata 2024-2028, w ciągu najbliższych 5 lat siatka połączeń ma wzbogacić się o przeszło 20 nowych kierunków. Być może znajdzie się wśród nich Montreal oraz trzy wymieniane od dawna metropolie w USA: Waszyngton, Boston i San Francisco. W Europie rozważane destynacje to: Dublin, Manchester, Larnaka i Lizbona. W Azji LOT zastanawia się nad uruchomieniem połączeń do Teheranu, Abu Zabi, Rijadu, Bangkoku i Hanoi. Zaoferowanie nowych połączeń do Indii na razie nie jest możliwe z powodu zapisów umowy bilateralnej. Nadal nie ma natomiast zamiaru rozwijania połączeń do Afryki oraz Ameryki Południowej.

Przewoźnik stale prowadzi analizy społeczne, ekonomiczne i demograficzne co do potencjalnych nowych kierunków połączeń. – Mamy ich pewną pulę – i wybieramy te, które mają obecnie najlepsze parametry. Decyzja jest oczywiście dynamiczna: dodanie jednego kierunku w siatce dowozowej powoduje mniejsze lub większe zmiany zestawu pasażerów w hubie. Potrzebujemy wtedy zmienić też układ kierunków wylotowych – wyjaśniał Fijoł. Są również takie kierunki, których obsługa, choć planowana w dłuższej perspektywie, nie jest na razie możliwa – należy do nich np. Ukraina.

Kierunki: Przede wszystkim elastyczność

W deklaracjach szefa LOT nie widać chęci bardziej zdecydowanego rozwoju hubu w Budapeszcie. Z pewnością zostanie jednak utrzymana trasa Budapeszt – Seul. – Odgrywa ona niezmiernie ważną rolę w naszej siatce. Cieszę się, że dzięki współpracy z rządem Węgier udało nam się w przeszłości uzyskać taką możliwość. Wygospodarowanie odpowiedniej częstotliwości nie było proste – wspominał prezes.

Choć rynek północnoamerykański pozostaje dla LOT strategicznie ważny, nie założono z góry określonych proporcji między połączeniami krótko- i długodystansowymi. – Działamy elastycznie. Mamy szereg możliwości. Możemy wzmacniać posiadane już kierunki, np. latając do Nowego Jorku dwa razy dziennie. Możemy bardziej angażować się w czartery – np. pozostawiliśmy na zimę nasz samolot czarterowy w Pradze. Możemy też uruchamiać nowe kierunki zimowo-wakacyjne – przykładem takiego kroku jest powrót do Sri Lanki: czarterowe połączenia do Colombo uruchamiamy raz w tygodniu z Warszawy i Pragi wraz z Itaką. Wszystko jest efektem analiz: będziemy robić to, co najbardziej się opłaci – zadeklarował Fijoł. Zaznaczył, że firma wiąże swoją przyszłość ze Star Alliance, z przynależności do którego jest bardzo zadowolona.

Czartery będą rozwijane proporcjonalnie do obecnej działalności LOT, pozostając jedynie uzupełnieniem najważniejszej części przewozów. – Nie przewidujemy gwałtownego wzrostu. Jeśli w tym segmencie pojawią się jakieś braki, a rentowność okaże się wyższa – być może w którymś roku wzrost będzie dwucyfrowy. Obecne proporcje uważamy jednak za korzystne z ekonomicznego punktu widzenia – stwierdził prezes.

Finanse zgodne z planem

W ostatniej perspektywie LOT osiągnął stabilność finansową. Po realizacji wszystkich zaplanowanych działań, w tym – retrofitu Dreamlinerów, przewoźnik ma pozostać rentowny. – Każda nasza inicjatywa ma przeprowadzoną analizę business case – jej pozytywny wynik w średniej lub długiej perspektywie to warunek realizacji danego przedsięwzięcia. Od długiego czasu inwestujemy w rozwój technologiczny, a nasi partnerzy są zachwyceni współpracą z nami – podkreślił Fijoł.

Prezes LOT nie widzi zagrożeń dla osiągnięcia zamierzonego na rok 2023 wyniku finansowego – 1 mld zł przychodów z działalności operacyjnej. Przewoźnik nie planuje zwiększać przychodów pozalotniczych poprzez obciążanie pasażerów. – Nie przewidujemy dodatkowych opłat za brak wydrukowanej karty pokładowej. Jesteśmy na najlepszej drodze, by stać się marką premium – i niewiele nam do tego brakuje. Dane o wskaźniku rekomendacji netto (NPS) to nasze wewnętrzne informacje, których nie ujawniamy – jednak blisko 80% naszych pasażerów ocenia nas na 5 lub 6 w skali szkolnej – przytoczył dane Fijoł. Jak dodał, zarząd jest usatysfakcjonowany tym poziomem.

Poufne są również informacje na temat prowadzonego przez przewoźnika hedgingu paliwowego. – Wybraliśmy jednak dobry czas, by wejść na ten rynek. Co do zakupów paliwa zrównoważonego (SAF), będziemy spełniać wszystkie prawne wymogi w zakresie ochrony środowiska – zapewnił. Odniósł się także do formy zatrudnienia nowych pracowników LOT. – To drażliwy temat społeczny. Pracujemy nad tym – stwierdził.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Certyfikat dla nowego silnika PW127XT-L dla ATR-a 42-600S

Biznes i przemysł

Certyfikat dla nowego silnika PW127XT-L dla ATR-a 42-600S

Piotr Bożyk 18 października 2023

ITA Airways sprzedają bilety kolejowe Deutsche Bahn

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways sprzedają bilety kolejowe Deutsche Bahn

Mateusz Kieruzal 18 października 2023

El Al złamał 41-letnią zasadę nielatania w szabat

Prawo i polityka

El Al złamał 41-letnią zasadę nielatania w szabat

Mateusz Kieruzal 18 października 2023

Zobacz również:

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Pozostałe z wątku:

Certyfikat dla nowego silnika PW127XT-L dla ATR-a 42-600S

Biznes i przemysł

Certyfikat dla nowego silnika PW127XT-L dla ATR-a 42-600S

Piotr Bożyk 18 października 2023

ITA Airways sprzedają bilety kolejowe Deutsche Bahn

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways sprzedają bilety kolejowe Deutsche Bahn

Mateusz Kieruzal 18 października 2023

El Al złamał 41-letnią zasadę nielatania w szabat

Prawo i polityka

El Al złamał 41-letnią zasadę nielatania w szabat

Mateusz Kieruzal 18 października 2023

Zobacz również:

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5