Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

IATA i CPK o prognozach: Są aktualizowane, będą prezentowane

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
08-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/IATA

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
IATA i CPK o prognozach: Są aktualizowane, będą prezentowane
fot. CPK
Opracowane przez IATA prognozy ruchu lotniczego dla CPK od kilku tygodni są w centrum dyskusji nad przyszłością nowego portu. Zrzeszenie podkreśla, że wyciekły niepełne dane z opracowania stworzonego kilka lat temu, z których nie można wyciągać daleko idących wniosków. CPK dodaje, że współpraca z IATA trwa i prognozy są aktualizowane, ale nie udostępnia wyników analiz. 

W jednym z ostatnich tekstów o CPK „Gazeta Wyborcza” przekonuje, że budowa CPK opiera się na mało wiarygodnych prognozach pasażerskiego ruchu transferowego Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Według prognozy przygotowanej przez IATA Consulting, a zamówionej i zaprezentowanej przez CPK w lutym poprzedniego roku w 2030 r. z nowego lotniska powinno skorzystać 30 mln pasażerów zaś w roku 2035 liczba ta powinna osiągnąć 40 mln. Bariera 50 mln pasażerów miała by zaś zostać przekroczona po roku 2040. Do 2060 roku nowe lotnisko miało przyciągnąć łącznie ok. 850 mln pasażerów i ponad 35 mln ton cargo lotniczego. Kontrowersje budziły także planowane wzrosty liczby pasażerów w Radomiu

Ze wspomnianego tekstu dowiadujemy się, że LOT w nowym porcie może obsługiwać nawet 18,2 mln pasażerów tranzytowych. – To ogromny absurd prognostyczny – ocenia jeden z cytowanych ekspertów. IATA oczywiście nie zgadza się z taką oceną swojej pracy. 

IATA: Dostępne dane z nieaktualnej wersji opracowania 

– IATA podtrzymuje swoje prognozy i metodologię, które ewoluują wraz z upływem czasu i zmieniającymi się okolicznościami. IATA ma nieosiągalny dla innych dostęp do danych branżowych i dekady doświadczenia w ich wykorzystywaniu do pokazywania trendów i tworzenia prognoz branżowych. Analiza przygotowana dla CPK została zrobiona kilka lat temu tylko dla tego podmiotu i ma charakter. Apelujemy do mediów, aby nie wyciągały wniosków z częściowych prognoz, zwłaszcza gdy wyciekające dane odnoszą się do nieaktualnej wersji opracowania – informuje biuro prasowe IATA. 

Służby prasowe Zrzeszanie podkreślają przy tym, że to nie jest tak, że przewoźnicy lotniczy automatycznie pragną większej przepustowości portów.

– Linie lotnicze obawiają się rosnących kosztów obsługi i dlatego wspierają rozwój nowych portów lotniczych jedynie wówczas, gdy jest to uzasadnione popytem rynkowym i poparte rozsądnymi kosztami. IATA uważa jednak, że istnieje potrzeba zwiększenia przepustowości portów lotniczych w Europie, ponieważ wiele tradycyjnych węzłów przesiadkowych wykorzystuje pełną przepustowość. Projekt CPK to pomysłowa propozycja połączonego węzła kolejowo-lotniczego, który przyniósłby znaczące korzyści gospodarcze zarówno Polsce, jak i całemu regionowi – podkreśla IATA. 

O tym, że ogromnym atutem projektu CPK jest jego intermodalność przedstawiciele IATA mówili już wcześniej. – Bardzo silna planowana rola kolei w obsłudze lotniska jest dowodem na to, że lotnictwo i kolej nie są skazane na konkurowanie ze sobą – mówili wówczas przedstawiciele Zrzeszenia.  

CPK: Monitorujemy i aktualizujemy prognozy wspólnie z IATA 

– Oczywiście, od 2021 r. nie bazujemy na jednej prognozie ruchu lotniczego IATA. Od tego czasu – po pierwsze – zmieniły się uwarunkowania makroekonomiczne (m.in. związane z wojną na Ukrainie, rozwojem rynku po pandemii COVID-19), a po drugie nastąpił progres projektu i wypracowane zostały założenia biznesowo-inwestorskie lotniska CPK, które są przedmiotem naszych uzgodnień z inwestorem strategicznym – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. 

Majszyk zaznacza także, że CPK wspólnie z IATA monitoruje i aktualizuje prognozy. – Taki jest prawidłowy proces rozwoju projektu i taka jest rola odpowiedzialnego inwestora. Co bardzo ważne, zarówno z prognozy IATA z 2021 r., jak i scenariusza strategicznego IATA z 2023 r., uwzględniającego zmiany makroekonomiczne i uwarunkowania biznesowo-inwestorskie, wynika potrzeba budowy infrastruktury CPK – twierdzi przedstawiciel spółki. Potwierdza także, że dane ze zaktualizowanej prognozy zostaną na dniach upublicznione.

   
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Prawo i polityka

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2023

Korea Płd: Kara więzienia za otwarcie drzwi w trakcie lotu

Prawo i polityka

Zobacz również:

IATA: Rekordowe przychody i zyski linii lotniczych w 2024 roku

Biznes i przemysł

IATA: Rekordowe przychody i zyski linii lotniczych w 2024 roku

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 06 grudnia 2023

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Prawo i polityka

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2023

Korea Płd: Kara więzienia za otwarcie drzwi w trakcie lotu

Prawo i polityka

Zobacz również:

IATA: Rekordowe przychody i zyski linii lotniczych w 2024 roku

Biznes i przemysł

IATA: Rekordowe przychody i zyski linii lotniczych w 2024 roku

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 06 grudnia 2023

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5