Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: Pasażerów przybywa, ale zyski przewoźników mizerne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2023
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Lotnictwo odzyskało już 90 proc. pasażerów sprzed pandemii. Wraz z odradzaniem się gospodarek szybko przybywa podróżnych, zapełniają się lotniska i hotele, ale nie konta linii lotniczych. Średnio na jednym bilecie przewoźnik zarabia mniej niż 10 PLN, co na dłuższą metę jest nie do utrzymania.

Z danych przedstawionych przez IATA wynika, że w tym roku linie lotnicze mogą się spodziewać przychodów na poziomie 803 mld USD oraz zysków netto na poziomie 9,8 mld USD. Ruch lotniczy rośnie i wkrótce przebije poziomy sprzed pandemii, ale nie przekłada się to na zyski przewoźników. Podane wyżej liczby tylko pierwszy rzut oka mogą robić wrażenie – to średnio to niecałe 10 PLN na pasażera.

Linie na plusie, ale zyski niewielkie

– Linie lotnicze zarobią 2,25 USD na jednej podróży. To kwota za którą nie kupimy nawet biletu na metro w Nowym Jorku [bilet jednoprzejazdowy w Nowym Jorku kosztuje obecnie 2,75 USD – przyp. aut.]. Taki poziom zysków jest nie do utrzymania, ale jeszcze w 2020 r. była to strata na poziomie 76 USD na pasażera. Tempo odbudowy jest więc ogromne – mówił podczas IATA AGM Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Dodawał przy tym, że przewoźnicy ciągle zmagają się z poważnymi wyzwaniami jak inflacja, brak rąk do pracy, czy rosnące wydatki w kluczowych dla przewoźników obszarach. Zwrócił uwagę na problemy dostawców samolotów, którzy zbyt wolno radzą sobie z problemami z łańcuchami dostaw, co „podnosi koszty i ogranicza możliwości linii lotniczych w zakresie wdrażania nowych samolotów”. – Linie lotnicze są co raz bardziej sfrustrowane. Należy znaleźć rozwiązanie – zaznaczać szef IATA.

Drogie paliwo i rosnące opłaty

Szef IATA przypominał także, że w roku 2022 przy wysokich cenach paliwa utrzymywała się wyjątkowo duża różnica pomiędzy jego ceną a ceną baryłki ropy naftowej. – Spółki naftowe radziły sobie bardzo dobrze z życiem na nasze konto – twierdził Walsh.

Ostatnim z największych problemów kosztowych z jakim zmagają się linie lotnicze są rosnące stawki lotniskowe i opłaty nawigacyjne. Jako przykład podawał m.in. lotnisko w Amsterdamie. – Lotnisko Schiphol nie ma wstydu. Po tym jak samo na siebie sprowadziło katastrofę operacyjną w 2022 r. teraz kontynuuje podwyżki, które w ciągu trzech lat wyniosą 37 proc. To kiedyś był port lubiany przez pasażerów i przewoźników. Teraz jego gwiazda jednak gaśnie i jest to bardzo przykre – grzmiał szef IATA. Dodawał przy tym, że są państwa, w których ceny niektórych usług w branży lotniczej wzrosły o ponad 60 proc.

– W Europie linie lotnicze zapłaciły agencjom żeglugi powietrznej dodatkowe 1,9 mld EUR. Można by się było spodziewać większej efektywności, ale nie – liczba opóźnień wzrosła trzykrotnie – podkreślał Walsh.

Marża musi rosnąć

Linie lotnicze wracają więc do rentowności na poziomie 1,2 proc. To znaczące osiągnięcie w tak ciężkich warunkach gospodarczych po ogromnych pandemicznym załamaniu i dwóch latach strat, które sprowadziły średnią marżę zysku netto do -11,3 proc. Przed pandemią średnia marża zysku netto w latach 2015-2019 wynosiła średnio 4,2 proc.

– Niepewność gospodarcza nie osłabiła chęci podróżowania, mimo że ceny biletów wchłonęły podwyższone koszty paliwa. Po głębokich stratach spowodowanych COVID-19 nawet marża zysku netto na poziomie 1,2 proc. jest powodem do świętowania! Ale ponieważ linie lotnicze zarabiają średnio zaledwie 2,25 dolara na pasażera, poprawa wyników finansowych i zapewnianie inwestorom trwałych zwrotów z ich kapitału będzie nadal wyzwaniem dla wielu linii lotniczych – podsumował Walsh.

 

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 23 września 2023

Zobacz również:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 23 września 2023

Zobacz również:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5