Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

IATA: Agencje żeglugi i porty podnoszą opłaty. Linie i pasażerowie nie powinni płacić


Wstecz Dalej

Autor:

simetra

Data publikacji:
2021-10-05 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IATA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

IATA: Agencje żeglugi i porty podnoszą opłaty. Linie i pasażerowie nie powinni płacić
fot. Filipe Sousa/ Unsplash
2,3 mld USD – taka jest wg IATA obecna globalna skala wzrostu kosztów związanych z działalnością agencji żeglugi powietrznych i lotnisk na całym świecie. Zrzeszenie uważa, że nie powinni ich ponosić ani pasażerowie, ani linie. Apeluje też, by agencje i lotniska zwracały się raczej o pomoc publiczną… do własnych państw i nie eskalowały żądań.
IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) ostro krytykuje podnoszenie stawek opłat nawigacyjnych czy opłat terminalowych podejmowane przez agencje żeglugi powietrznej (ANSP – Air Navigation Service Provider) oraz lotniska. – Wzrost opłat o 2,3 miliarda USD podczas kryzysu jest oburzający. Wszyscy chcemy mieć COVID-19 za sobą, ale nakładanie w okresie tego apokaliptycznego wręcz kryzysu dodatkowych obciążeń finansowych, tylko dlatego, że można sobie na to pozwolić, jest strategią handlową wymarzoną przez monopolistę. Absolutnym minimum powinno być cięcie kosztów, a nie podnoszenie stawek przez lotniska i ANSP – mówi Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

2,3 mld USD to dopiero początek

IATA podkreśla, że wspomniane 2,3 mld USD to wydatki, które zostały już potwierdzone i jednocześnie obawia się, że to dopiero początek. Zdaniem zrzeszenia – Eurocontrol – w ramach którego działa 29 agencji europejskich, w tym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, chciałoby odzyskać 9,3 mld USD przychodów, które straciło w czasie pandemii, gdy linie lotnicze znacząco ograniczyły zakres usług. Wszystko to w czasie gdy na rok 2022 zaplanowano już wzrost opłat o 40%.

Dostaje się także lotniskom. IATA pisze, że Heathrow chciałoby podnieść opłaty o 90% w roku 2020, a Schiphol o 40% w ciągu najbliższych trzech lat. Airports Company South Africa planuje zaś podnieść stawki o 38%.

– Zarządcy infrastruktury, zarówno Ci rządowi, jak i prywatni, korzystali ze stabilnych zysków przed kryzysem. Teraz muszą odegrać swoją rolę w odbudowie. Niedopuszczalnym zachowaniem jest czerpanie korzyści z klientów w dobrych czasach i opuszczanie ich w złych. Proces obudowy nie może być zagrożony przez nieodpowiedzialność i chciwość niektórych naszych partnerów, którzy nie podjęli wysiłku redukcji kosztów oraz nie zwracali się o pomoc do własnych udziałowców – podkreśla Walsh.

IATA: Zacznijcie oszczędzać, domagajcie się pomocy

Zdaniem IATA linie lotnicze poniosły w czasie pandemii ogromne straty i musiały przeprowadzić drastyczną redukcję kosztów, które na poziomie operacyjnym spadły globalnie o 35%. Zrzeszenie przyznaje, że przewoźnicy otrzymali łącznie ok. 234 mld USD wsparcia finansowego, ale aż 110 mld USD stanowiły pożyczki, które trzeba będzie spłacić. W efekcie globalny poziom zadłużenia linii wzrósł do 650 mld USD.

IATA wzywa porty lotnicze oraz agencje żeglugi to podjęcia konkretnych działań i sugeruje, że powinny one: ograniczyć koszty, zwrócić się po pomoc do właścicieli i/lub rządów lub spróbować pozyskać ją na rynku kapitałowym.

Spór pomiędzy ANSP i IATA może mieć daleko idące konsekwencje dla sektora lotniczego. W Polsce jego przejawem jest konflikt pomiędzy portami regionalnymi a PAŻP i ULC w zakresie opłat terminalowych i trasowych. W tej sprawie do szefa polskiego rządu pisali prezesi Ryanaira oraz Wizz Aira.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Historyczna decyzja. IATA przyjmuje cel neutralności węglowej do 2050 r.

Prawo i polityka

Historyczna decyzja. IATA przyjmuje cel neutralności węglowej do 2050 r.

Tomasz Śniedziewski 05 października 2021

PLL LOT. Zniesienie ograniczeń w USA to ogromna szansa. Szczepienia nie będą problemem?

Biznes i przemysł

PLL LOT. Zniesienie ograniczeń w USA to ogromna szansa. Szczepienia nie będą problemem?

Łukasz Malinowski 04 października 2021

IATA: Fit for 55 idzie w złym kierunku

Prawo i polityka

IATA: Fit for 55 idzie w złym kierunku

Roman Czubiński 25 września 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5